Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Siden 2013 har Coop oplevet vækst i salget af alkoholfri øl, og særligt i 2020 var stigningen markant.

Fra 2013 til 2020 fordoblede salget af alkoholfri øl sig hos supermarkedskoncernen Coop. Coop ser tendensen i butikker over hele landet samt til en vis grad i onlinesalget. (Arkivfoto)
Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix

Øl uden alkohol bliver oftere lagt i indkøbskurven i en lang række af landets butikker.

Det fortæller Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør hos supermarkedskoncernen Coop, der blandt andet står bag SuperBrugsen-, Fakta- og Kvickly-butikkerne.

- Der er en klar tendens i salget af alkoholfri øl på landsplan. Vi har set den med stadigt større styrke fra 2013 og frem, og i 2020, der var et usædvanligt år, var den alkoholfri øl blandt de syv varegrupper, der steg mest markant, siger han.

Fra 2013 til 2020 fordoblede salget af varegruppen sig hos koncernen. Coop ser tendensen i butikker over hele landet samt til en vis grad i onlinesalget.

Grunden til, at flere vil nyde de våde varer uden procenter, skal ifølge Jens Juul Nielsen findes i det større og mere velsmagende udvalg af alkoholfri øl samt til en vis grad et øget fokus på sundhed blandt befolkningen.

- Vi er inde i en selvforstærkende udvikling, hvor der kommer flere bedre produkter og derfor også en større interesse for det, siger han.

Der er ikke i samme grad fart på salget, når der ses på alkoholfri alternativer til vin og hårdere spiritus.

- Det er på et meget lavt niveau, siger informationschefen.

Også Nemlig.com kan mærke en større interesse for de procentfri alternativer.

Onlinesupermarkedet melder om en markant stigning i salget de seneste år, og nu er hver tiende øl, der sælges hos firmaet, uden alkohol.

/ritzau/