Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Det københavnske metrobyggeri Cityringen er Danmarks største sag om social dumping nogensinde - tusindvis af bygningsarbejdere er blevet snydt gennem de sidste syv år.

Det er især udenlandske arbejdere, der er blevet groft underbetalt på Metro Cityringen.
Ida Marie Odgaard / Scanpix Ritzau

Når den københavnske metro i weekenden kan åbne sin nyeste udbygning, Cityringen, markerer det afslutningen på det største anlægsarbejde i København siden 1600-tallet.

Men det er også en markering af danmarkshistoriens suverænt største sag om social dumping.

Ikke mindre end 103 millioner kroner har virksomhederne snydt deres bygningsarbejdere for på det københavnske metrobyggeri.

Det viser en opgørelse af faglige sager fra metroen, som Fagbladet 3F har lavet.

LÆS OGSÅ: Metro-selskab snød ansatte for 19 millioner i løn

Opgørelsen strækker sig over syv år, fra 2012 til 2019, hvor især italienske entreprenører gang på gang er blevet taget i systematisk snyd.

- Det er uden sidestykke i dansk arbejdsmarkedshistorie, at vi ser så store beløb på samme projekt. Bøderne fra metroen er voldsomt store - de største vi nogensinde har set i Danmark, siger arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet Bjarke Refslund.

Omfang af lønsnyd kan være større

Det er 3F’s københavnske afdeling for bygningsarbejdere, 3F BJMF, der har forfulgt de mange faglige sager på metroen og holdt arbejdsgiverne ansvarlige, når de har brudt overenskomsternes bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår.

- De 103 millioner kroner er bare, hvad vi har opdaget, og hvad der er kommet ud af de domme og forlig, vi har kæmpet os til. Det egentlige omfang kan meget vel være meget større, siger formand for bygningsarbejderne i 3F BJMF, Carsten Bansholm.

Han forklarer, at den systematiske underbetaling på metroen typisk er foregået ved, at udenlandske bygningsarbejdere er blevet snydt i løn og ikke har fået den overtidsbetaling, pension, feriepenge med mere, som de har krav på.

LÆS OGSÅ: Metrofirma snød Aurelian: Kan ikke forsørge familien

I flere tilfælde er de udenlandske entreprenører også blevet afsløret i at manipulere med timeregnskaber og forfalske underskrifter for at slippe afsted med at underbetale deres ansatte.

- Det er helt uacceptabelt, at et byggeri i den her størrelse og med så klare politiske hensigter alligevel ender med så voldsomt meget social dumping, siger Carsten Bansholm. 

Udenlandsk arbejdskraft nemmere at snyde

Det er det italienske konsortium Copenhagen Metro Team (CMT), der har haft opgaven med at bygge de 17 nye metrostationer og bore 15 km tunnel under jorden.

Det har CMT brugt mere end 300 underleverandører og tusindvis af bygningsarbejdere på at realisere.

Og ifølge lektor Jens Arnholtz fra forskningscentret FAOS på Københavns Universitet hænger den omfattende løndumping sammen med, at medarbejderne oftest kommer fra lande med langt ringere arbejdsvilkår end i Danmark.

- Mange af virksomhederne har benyttet sig af arbejdskraft fra lande, hvor lønniveauet er meget lavere, og hvor arbejdstagerne sjældent protesterer over deres løn- og arbejdsforhold, siger forskeren.

En af dem, der er blevet snydt på Metro Cityringen, er portugisiske Ricardo Caseiro.

Fagbladet 3F har tidligere afdækket hans forhold, hvor han arbejdede for 45 kroner i timen seks dage om ugen i 10 timer ad gangen for firmaet Cinterex.

Først fem år efter at Cinterex gik konkurs, fik han efterbetalt 100.000 kroner i løn, som firmaet skyldte ham.

Metroselskab: Dyre lærepenge

Carsten Bansholm fra 3F BJMF understreger, at fagforeningen gennem de sidste syv år, hvor anlægsarbejdet har stået på, har fået et konstruktivt samarbejde med hovedentreprenøren CMT og Metroselskabet, der er bygherre på Metro Cityringen.

- De har medvirket til at kaste lys over de sager, vi har fundet, og de har givet os adgang til byggepladserne, så vi har haft mulighed for at tale med vores udenlandske kolleger om deres arbejdsforhold, siger Carsten Bansholm.

Han fortæller, at en stor del af de penge, der er er blevet udbetalt efter de store bøder og forlig, er gået videre til 3F-medlemmer, der er blevet underbetalt, og resten skal bruges på det forsatte arbejde med at afdække social dumping.

LÆS OGSÅ: Ny Metro-firma afsløret i lønfusk for 12 millioner kroner

Hos CMT mener vicedirektør Sigurd Nissen-Petersen, at problemerne på metroen var størst i den første fase af byggeriet, inden en ny ledelse overtog ansvaret for byggeriet i 2015.

- Arbejderne fik en bedre løn, og virksomhederne fik klarhed på overenskomsternes løn- og arbejdsvilkår, siger han. Vi er meget stolte af den måde, vi fik vendt projektet på, siger han.

LÆS OGSÅ: Knoklede i døgndrift på metroen: Jeg var bange for at slå nogen ihjel

De store sager om løndumping er dog fortsat efter 2015, og i løbet af de sidste tre år er der afdækket sager for mere end 50 millioner kroner på metrobyggeriet.

Det har CMT-vicedirektøren imidlertid ikke ønsket at forholde sig til.

Louise Høst, direktør i Metroselskabet, kalder det for ”dyre lærepenge”, at så mange entreprenører har snydt med lønnen under byggeriet af Metro Cityringen.

- Der har været alt for mange – og alt for store – efterbetalinger for mangelfulde lønudbetalinger. I det mindste er de pågældende selskaber kommet til lommerne, så arbejderne kunne få deres tilgodehavende, skriver hun i et mailsvar.

Stor sag på vej

3F BJMF forfølger også en stor sag mod vikarbureauet Adecco, som kommer til at fortsætte efter metroens åbning på søndag.

Her lyder kravet på op til 50 millioner kroner for underbetaling og systematisk omgåelse af overenskomstens bestemmelser om arbejds- og hviletid.

LÆS OGSÅ: Efter kendelse i metrosag: 3F kræver 50 millioner kroner af vikargigant

Åbningen af Metro Cityringen er blevet forsinket flere gange, ligesom prisen er steget med flere milliarder under byggeriet.

I 2019-priser har Cityringen kostet mere end 25 milliarder kroner.