Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

34 dages arbejde uden fridøgn og en arbejdsuge på op til 93,5 timer. Polske bygningsarbejdere arbejdede dag og nat for vikarbureauet Adecco og frygtede at falde i søvn i de tonstunge byggemaskiner.

Vikargiganten Adecco har i alt udlejet 1500 bygningsarbejdere til skiftende arbejdsgivere på metrobyggeriet i København. Heriblandt polske Slawomir Adam Swietek.
Joachim Rode

Udkørt, stresset og helt alene i førerhuset på en tonstung kran højt over jordens overflade.

Sådan var virkeligheden for 33-årige Slawomir Adam Swietek, da han arbejdede på det store metrobyggeri i København.

Dag ud og dag ind - nogle gange mere end 30 dage i træk med skiftende vagter dag, aften og nat.

- På et tidspunkt arbejdede jeg 34 dage uden fridage. Kranen skulle køre hele tiden, så jeg måtte spise, mens jeg styrede kranen, og jeg havde ikke tid til at holde pause. Det var hårdt, og jeg var meget træt og stresset, fortæller Slawomir Adam Swietek til Fagbladet 3F.

Han er sammen med to andre polakker midtpunktet i en ny opsigtsvækkende sag om social dumping på Metro Cityringen i København. Sagen bliver behandlet ved voldgiftsretten i disse dage.

De tre polakker var en del af vikarbureauet Adeccos enorme mandsskabsstyrke på metroen. Hele 1500 vikarer, langt de fleste fra udlandet, har Adecco siden 2011 haft udsendt til byggeprojektet.

Tunnelelement faldt 40 meter

De polske bygningsarbejdere fortæller til Fagbladet 3F, at de knoklede i døgndrift og var så trætte, at det fik dem til at frygte for sikkerheden.

- Jeg var bange for at være skyld i en ulykke og slå nogen ihjel. Det er et farligt arbejde, og hvis jeg faldt i søvn i kranen, kunne det gå virkelig galt, siger Slawomir Adam Swietek.

Også de to andre nu forhenværende metroarbejdere, der begge ønsker at være anonyme, har oplevet problemer med sikkerheden på metrobyggeriet.

- Når du sidder 12 timer i en kran dag efter dag og hele tiden skal være koncentreret, bliver du meget træt, og nogle gange kan øjnene lukke i, siger en af dem.

Han var selv involveret i en ulykke, kort efter at han var startet som kranfører på metroen. I januar 2014 tabte han et stort tunnelelement af beton fra sin kran, så det faldt 35-40 meter ned på bunden af en skakt på metroens byggeplads i Nørrebroparken. Kun ved et held blev ingen ramt og dræbt, men ulykken gav forsinkelser og store materielle skader.

Større risiko for ulykker

På tidspunktet for ulykken havde den ufaglærte polske byggearbejder arbejdet i en periode med skiftende natte- og aftenvagter på op til 12 timer og med flere brud på reglen om 11 timers sammenhængende hvile.

Ifølge Kent Jacob Nielsen, der er arbejdsmiljøforsker og souschef på Arbejdsmedicinsk Klinik i Herning, giver træthed og lange vagter en markant forøgelse af risikoen for arbejdsulykker.

- Koncentrationen og de mentale og fysiske ressourcer bliver markant nedsat, når man arbejder i så lang tid. Forskningen viser, at der indtræder en udtrætningseffekt, og risikoen for ulykker er dobbelt så stor, når man har arbejdet i mere end otte timer, siger han og fortsætter:

- Ifølge Arbejdsmiljølovens bestemmelser skal arbejdet udføres sundheds- og sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og det har arbejdsgiveren ikke sikret sig, når en medarbejder kan have vagter på mere end et døgn og ikke får de pauser, han har brug for.

LÆS OGSÅ: Ny sag fra metroen: Smæk til verdens største vikarbureau

Op til 93,5 timer om ugen

Fagbladet 3F har set dokumentation for de tre Adecco-vikarers arbejdstid på metrobyggeriet, og det tegner et billede af et arbejdsliv, der ligger meget fjernt fra de forhold, vi kender i Danmark.

Slawomir Adam Swietek, der har kone og en datter i Polen, indledte i juli 2013 sin tid som metroarbejder med et stræk på 19 arbejdsdage uden pause. Senere, i november samme år, kommer han op på 34 arbejdsdage i streg, og i 2016 arbejder han op til 93,5 timer om ugen. Nogle gange i vagter på 15 timer.

Slawomir Adam Swietek.
Slawomir Adam Swietek. FOTO: Joachim Rode

- Jeg havde fået at vide, at jeg skulle arbejde fra 7-15 hver dag, men kontoret bad mig om at blive, og jeg fik at vide, at jeg også skulle arbejde aften og nat.

- Det værste var trætheden. Nogle gange kunne jeg ikke komme op af sengen, og jeg savnede min familie, fortæller den tidligere metroarbejder.

Arbejdsgiveren skal følge regler

Lektor Jens Arnholtz fra Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier (FAOS) ved Københavns Universitet har forsket i vilkårene for polske arbejdere i den københavnske byggebranche, og han kan genkende billedet.

- Mange polakker vil gerne arbejde meget og tjene gode penge, mens de er her. De polske bygningsarbejdere, vi har været i kontakt med, arbejdede i gennemsnit 55 timer om ugen. Men på den ene side er der er stadig nogle regler, som arbejdsgiveren skal følge, og på den anden side kan de ansatte til sidst føle sig så pressede, at de har svært ved at holde til det, siger Jens Arnholtz.

Kræver 1,7 millioner af Adecco

Det er 3F's københavnske afdeling for bygge-, jord- og miljøarbejdere (BJMF), der kører sagen på vegne af de tre tidligere metroarbejdere.

Her har faglig sekretær Silas Grage rejst et erstatningskrav mod Adecco på 1,7 millioner kroner.

- Det er sørgelige forhold, som de her polske ansatte er blevet udsat for. Og samtidig ekstremt farligt, når de arbejder med kraner og andre maskiner, mens de kører i 12 timers nattevagter. Det kan næsten kun gå galt, siger han.

Det var efter et løntjek hos 3F BJMF, at Slawomir Adam Swietek og hans to kolleger fra metroen fik mistanke om, at Adecco ikke fulgte reglerne om arbejdstid og overtidsbetaling.

Slawomir Adam Swietek stoppede sit arbejde for Adecco i februar 2018 og arbejder i dag for et polsk firma i Danmark.

Han håber at kunne få sin kone og datter på 14 år hertil en dag.