Gå til hovedindhold

Live-shows skal få unge til at vælge erhvervsuddannelser. Rollemodeller fra mange forskellige industrifag skal blandt andet gøre folkeskolelever nysgerrige på en erhvervsuddannelse.

Initiativet Hands-On bruger blandt andet videotjenesterne YouTube og Twitch til at nå de unge.
Jacob Langvad Nilsson

Der er over 100 forskellige erhvervsuddannelser i Danmark, men de unge kender for få af dem. 

Derfor går projektet Hands-On nu i luften med et nyt projekt, der skal vise erhvervsuddannelserne frem og forsøge at tiltrække de unge.

Hands-On er stiftet af en række fagforbund, der har medlemmer på landets industrivirksomheder.

Hands-On vil arrangere shows på danske erhvervsskoler, som udskolingselever fra folkeskolen så kan følge live på videoplatforme som YouTube og Twitch.

Mekaniker-Karoline

Under det livetransmitterede show torsdag kunne folkeskoleeleverne møde mekanikeren Karoline Westphal.

Hun er en af de mange rollemodeller, der skal gøre de unge nysgerrige på en erhvervsuddannelse. 

- Gå jeres egne veje, og sørg for at gøre det, I selv har lyst til. Det handler om, hvad I vil lave resten af livet, og ikke hvad jeres mor og far vil, siger hun blandt andet i en video.

Fanger de unge 

Pia Maul Andersen, der næstformand i 3F Industrigruppen med ansvar for uddannelse, vil udbrede kendskabet til mange forskellige industrifag gennem Hands-On.

- De fleste ved, hvad man laver som tømrer, frisør, bager eller murer. Men står det også lysende klart, hvad en procesoperatør laver? spørger hun.

De populære streaming-tjenester Twitch og YouTube er blevet nøje udvalgt som platforme for Hands-Ons nye koncept. 

- Vi er lykkes med at skabe interesse for uddannelserne på de enkelte skoler. Den succes vil vi gerne bygge videre på, og derfor har vi valgt at streame liveshows der, hvor de unge er, siger hun. 

Følg Hands-On Live her: FacebookTwitchYoutube.

Her kan du se, hvilke skoler Hands-On Live besøger de kommende måneder.  

Bag Hands-On Live står 3F, DI, Dansk Metal, HK Privat og Teknisk Landsforbund.