Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det samlede bødekrav mod fem tidligere Uber-chauffører, der mandag står tiltalt i Københavns Byret, er på over en million kroner. Den højeste bøde til en af chaufførerne er på 590.000 kroner for 5.428 Uber-ture i personbil, hvis han bliver dømt efter anklageskriftet.

En af de fem tiltalte Uber-chauffører står alene til en bøde på 590.000 kroner, hvis han dømmes efter anklageskriftet.
FOTO: Joachim Rode

Mandag 10. juli er dommens dag for fem tidligere Uber-chauffører, der i Københavns Byret retssal står tiltalt for ulovlig taxikørsel. Det samlede bødekrav til de fem Uber-chauffører er på i alt 1.115.000 kroner for tilsammen 10.362 Uber-ture.

Det fremgår af anklageskrifterne, at de fem bødekrav fordeler sig sådan her for Uber-kørsel i fortrinsvis Storkøbenhavn gennem hele 2015:

Bøde på 590.000 kroner for 5.428 Uber-ture i personbil. Bøde på 280.000 kroner for 2.644 Uber-ture. Bøde på 130.000 kroner for 1.282 Uber-ture. Bøde på 70.000 kroner for 609 Uber-ture. Bøde på 45.000 kroner for 399 Uber-ture.

Forventer dom mandag

De fem Uber-chaufførers forsvarsadvokat, Eddie Omar Rosenberg Khajawa, advokatfirmaet Homann, København, kalder bødekravene for eksorbitant høje.

- Det rejser nogle generelle retssikkerhedsmæssige spørgsmål om, hvilket grundlag anklagemyndigheden udsteder så høje bøder på, siger Eddie Omar Rosenberg Khajawa.

Fagbladet 3F ville gerne have haft oplyst, hvordan anklagemyndigheden har beregnet bødestørrelserne. Men senioranklager Elisabeth Boserup, Københavns Politi, der er anklager i de fem sager i Københavns Byret, vil endnu ikke kommentere på sagen.

- Jeg har ingen kommentarer til sagen, før der falder dom. Men jeg forventer, at der falder dom på mandag, siger Elisabeth Boserup.

De fem chauffører er tiltalt for overtrædelse af taxiloven ved at køre taxikørsel uden tilladelse, ligesom kørslen er sket i biler, der ikke var godkendt og registret til taxikørsel. Plus at ingen af de fem Uber-chauffører havde et erhvervskørekort.

Over 2.000 Uber-chauffører på listen

De fem Uber-chauffører er udvalgt fra en liste som Skat sidste år modtog fra de hollandske skattemyndigheder med oplysninger om Uber-chaufførers indtægter i Danmark. Skat har modtaget oplysninger om 2.134 chauffører, der samlet set har haft indtægter for omkring 56 millioner kroner i 2015.

Holland er hjemsted for Ubers internationale hovedselskab, og det er her, alle oplysninger om kørsler i Europa samles. Hvis de fem Uber-chauffører dømmes, kan en lang række andre Uber-chauffører se frem til en tur i retten.

Uber-chauffører dømt i by- og landsret

Tidligere har dommerne ikke rystet på hånden, når det gjaldt Uber-chauffører og ulovlig taxikørsel. 8. juli sidste år afgjorde Københavns Byret, at det er ulovligt at køre som chauffør for Uber i Danmark. I retssagen var seks Uber-chauffører tiltalt for at køre pirattaxi.

Alle seks chauffører blev kendt skyldige og dømt til at betale en bøde hver på mellem 2.000 og 6.000 kroner. Nogle af chaufførerne ankede til landsretten, men der var ingen hjælpe at hente. 18. november 2016 stadfæstede Østre Landsret byrettens dom sammen med en bøde på 6.000 kroner.

Men så billigt slipper næste hold Uber-chauffører i retten altså langt fra, hvis det står til anklagemyndigheden.

Uber-ballade fortsætter

Uber lukkede og slukkede i Danmark 18. april i år. Senest har Uber lukket ned i Finland, ligesom det også skete i Sverige midt i en sværm af politiefterforskninger, bøder og konfiskationer. 

Også på EU-plan er Uber i strid modvind. I starten af juli meddelte generaladvokaten i EU-Domstolen i en anbefaling til en forestående EU-dom, at lande kan forbyde Uber uden først at spørge EU-Kommissionen om lov. Det var Uber, der mente, at EU-lande skulle informere EU-Kommissionen, inden landene forbød tjenesten.