Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Corona-krisen har været hård ved økonomien i den kollektive trafik, hvor tomme sæder har drænet pengekassen. Trafikselskabet Movia mangler knap 800 millioner kroner i kassen, og bestyrelsen beder nu staten betale udgifterne til corona.

Corona-krisen og tomme sæder har givet Movia et kæmpe hul i pengekassen.
arkiv

Tomme bus- og togsæder under corona-krisen har kostet den kollektive trafik dyrt. Trafikselskabet Movia mangler tæt på 800 millioner kroner i kassen og vil have staten til at betale regningen.

Movias administrerende direktør, Dorthe Nøhr Pedersen, understreger, at Movia har sørget for fuld køreplan, så mennesker med brug for bus kunne komme på arbejde, til lægen eller på hospitalet under corona-krisen.

- Transportministeren har bedt os løse den opgave. Samtidig har myndighederne opfordret vores kunder til ikke at bruge kollektiv transport i så stort omfang. I Movia betyder det en ekstraregning på knap 800 millioner kroner i 2020, siger hun.

Vognmændenes organisation Dansk Person Transport forventer, at staten dækker underskuddet og holder hånden under trafikselskabernes økonomi.

- Den kollektive trafik er truet på livet, hvis ikke staten hjælper både her og nu og på langt sigt. Vi kender endnu ikke de langsigtede konsekvenser af corona-krisen. Oven på sådan en mavepuster må staten også beslutte, hvordan kollektiv transport sikres bedst muligt i årene fremover, siger Lasse Repsholt, sektorchef i Dansk Person Transport

Movias situationen er alvorlig

Situationen er ganske alvorlig for Movia, understreger Dorthe Nøhr Pedersen.

- Kassekreditten er i maj hævet til det maksimalt mulige, og bestyrelsen har på sit møde 26. maj besluttet at fremrykke kommunerne og regionernes aconto-betalinger for resten af året til dækning af udgifterne i bus- og lokaltogstrafikken, siger hun og fortsætter:

- Det gør vi, mens vi venter på en løsning, hvor staten dækker trafikselskabernes udgifter til corona, siger Dorthe Nøhr Pedersen.

Movia er ejet af de 46 kommuner og to regioner i Østdanmark, og hun påpeger, at problemet er ikke løst ved, at Movia beder kommunerne og regionerne om at betale forud.

- Hverken hævet kassekredit eller forudbetalinger kan finansiere det forventede tab på godt 700 millioner kroner i indtægter eller de forventede ekstraudgifter på godt 70 millioner kroner, som Movia ser ud til at få i 2020 på grund af corona. Vi er allerede i gang med at planlægge en stor indsats for at vinde kunderne tilbage i den kollektive transport, og den fortsætter i 2021 og 2022. Det er helt nødvendigt af hensyn til trængsel og den grønne omstilling, siger hun.

Der er ikke plads til flere biler

3F advarer også om, at der skal penge til, ellers kan man godt begynde at snakke om afskaffelse af den kollektive transport.

- Hvis politikerne gerne vil bevare og styrke den kollektive transport og få folk fra privatbiler over i busser og tog, er man nødt til at finde en løsning og bruge pengene bedst muligt. Der er ikke plads til flere biler på vejene i de store byer, siger forhandlingssekretær i 3F Transport, Kim Poder.

Han pointerer, at overenskomstforhandlingerne 2020 for nylig blev afsluttet med en holdbar aftale for buschaufførerne. Blandt andet i forhold til arbejdsmiljøet.

- Hvis de bliver bombet tilbage med spareøvelser, der skal dække trafikselskabernes underskud, er det spildt arbejde, siger han.