Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

I et brev til sine medlemmer skriver SAS Pilot Group, at SAS har søgt advokathjælp til en konkursbeskyttelse.

SAS kan være på vej ud i en konkursbeskyttelse for at få enderne i ledelsens redningsplan til at møde, frygter SAS-piloterne ifølge Expressen og MarketWire.
Foto: 50090 Johan Nilsson/Tt/Scanpix

SAS Pilot Group skriver i et brev til sine medlemmer, SAS-piloter, at man tror, at SAS vil søge om en slags konkursbeskyttelse i USA.

Det beretter den svenske avis Expressen og det danske finansmedie Marketwire.

Helt specifikt er der tale om det, der hedder en chapter 11-sag ved en amerikansk domstol.

Ifølge brevet til piloterne skal SAS Pilot Group være blevet gjort opmærksom på, at SAS har kontaktet advokatfirmaer med evner inden for rekonstruktioner af selskaber.

Til Expressen afviser SAS' kommunikationschef i Sverige, Karin Nyman, at kommentere brevet til piloterne.

Hun kalder omtalen af en rekonstruktion for “spekulationer.”

SAS kæmper i øjeblikket med at gennemføre en redningsplan. Den involverer, at omkostningerne skal sænkes. Blandt andet omkostninger til medarbejderne.

Det har medført, at SAS ikke har kunne nå til enighed om en overenskomst med piloterne i sit hovedselskab SAS Scandinavian. De piloter har varslet en strejke, der begynder om en uge.

Samtidig har mekanikere i Københavns Lufthavn varslet en sympati-strejke mod SAS. Onsdag har de afleveret andet strejke-varsel, som præciserer, at strejken begynder 6. juli.

Derudover skal SAS have overtalt de parter, der har penge til gode, om at veksle gælden til aktier.

Den del går bedre. I hvert fald har den svenske stat accepteret at bytte sine tilgodehavender til aktier.

Til sidst skal SAS bruge ny kapital gennem en investering. Her har den svenske stat sagt nej, mens den danske stat har nikket ja. Dog på betingelse af at danske interesser tilgodeses og en anden stor-investor findes.

Alt i alt trænger processen til fremskridt, og her kan bare snakken om en konkursbeskyttelse hjælpe med samarbejdsvilligheden, forklarer luftfartsanalytiker fra Sydbank Jacob Pedersen.

- Fidusen ved en chapter 11, eller en konkursbeskyttelse kan man næsten kalde det, er, at man får lov at køre selskabet videre samtidig med, at man tvinger medarbejdere og kreditorer til at komme med nogle store indrømmelser, så man kan finde et bedre fundament for SAS, siger han.

Han beskriver en chapter 11-proces som en slags opgørelse af et konkursbo med henblik på at undgå konkursen.

Tanken er, at en udsigt til en lukning for enden af en fejlslagen forhandling vil tvinge partere såsom medarbejdere og kreditorer til at acceptere større indrømmelse for at undgå at tabe alt.

- Så man kan få gælden ned, omkostninger ned og kan videreføre selskabet. Det handler egentlig om at lægge de aftaleparter, som man forhandler med nu, i benlås, så man får fremdrift i forhandlingerne, siger Jacob Pedersen.

Til gengæld får det også en anden effekt. Nu hvor muligheden for en chapter 11-sag er nævnt, kan det meget muligt få enhver mulig investor til at afvente et sådan forløb for at overtage det mest muligt trimmede selskab.

- Det ser meget logisk ud nu, at hvis der kommer nogle større investorer, der vil tage en stor ejerandel af SAS, så kommer det først til at ske efter en chapter 11-sag er gennemført, siger Jacob Pedersen.

- De forandringer, der skal gennemføres, bliver SAS selv nødt til at gennemføre, inden der kommer nogle nye investorer og kaster friske penge ind.

/ritzau/