Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det er svært at skaffe folk nok i Københavns Lufthavn, fordi mange har fundet nye og bedre job efter corona-fyringerne. Derfor hæver de fleste firmaer lønnen - SAS går dog enegang og hyrer til en lavere løn.

Det var efterhånden blevet nærmest umuligt at lave aftaler i privatlivet, fordi Jimmie Savkov Holm først fik sine arbejdstider med få dages varsel. Derfor opgav han som mange andre jobbet som lufthavnsarbejder hos SAS Ground Handling i kølvandet på strejken i Københavns Lufthavn i februar 2022. Han arbejder nu hos Novo Nordisk.
Joachim Rode

Siden corona-krisen sluttede, er folk begyndt at flyve igen i stor stil.

Kort efter store fyringsrunder står firmaer i Københavns Lufthavn i den omvendte situation og mangler nu arbejdskraft. Det har fået de fleste af dem til at hæve lønnen.

For eksempel giver firmaet Newrest Inflight Logistics, der er begyndt at levere catering til SAS, 20 procent højere løn til deres chauffører.

Det har fået konkurrenten i Gate Gourmet til at hæve lønnen med 10 kroner i timen for deres chauffører. Og sammen med en række andre goder, som kan konverteres til penge, kan firmaet nu nogenlunde matche Newrest Inflight Logistics på lønnen.

Nødt til at hæve lønnen

Også for selskaber, som står for bagagehåndtering, er lønnen steget i år: Hos Aviator får de ansatte nu 7,5 kroner mere i timen på deres slutløn. Det svarer til 1.100 kroner om måneden.

Hos Menzies er stigningen nogenlunde det samme: 8 kroner mere i timen, hvilket svarer til 1.185 kroner om måneden.

Andre ground handling-firmaer som DHL Aviation, Wordvide Flight Services (WFS), Copenhagen Flight Services (CFS) har givet tilsvarende ekstra i Københavns Lufthavn.

- I luftfarten har vi set et race to the bottom, når det kommer til piloter og kabinepersonale, fordi det er en global branche, hvor man let kan hyre folk fra andre lande til en lavere løn, siger Steen Erik Navrbjerg, lektor ved arbejdsmarkedscentret FAOS på Københavns Universitet.
 
- Når det kommer til ground handling, er det ikke så let bare at importere arbejdskraft fra udlandet, så her er der nogle almindelige markedsmekanismer som virker: Når det er svært at skaffe arbejdskraft nok, bliver man nødt til at hæve lønnen, siger Steen Erik Navrbjerg.

Ekstra udfordring

I 2019, før corona-krisen, var lønningerne i de tre største handlingsselskaber SAS Ground Handling (SGH), Aviator og Menzies på samme niveau. Siden er lønnen hos Aviator og Menzies steget med 3-3,5 procent, mens SAS har opsagt lokalaftaler og i stedet dikteret en løn for nyansatte, der ligger 10,8 pct. lavere end allerede ansatte kollegaer.

SAS går altså mod strømmen. Flyselskabet har ellers et akut behov for at tiltrække nye folk: For nylig har SAS meldt ud, at de regner med at ansætte 5.000 flere i forskellige typer af job i Skandinavien de kommende fem år – heraf omkring 1.000 inden sommeren 2023.

For Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup, er der kun én vej at gå for SAS:

- Arbejde, som har samme værdi og karakter, skal betales nogenlunde ens. Siden corona-krisen har vi desværre oplevet, hvordan SAS er gået enegang og har givet dårligere vilkår for nyansatte. Nu hæver en række af de andre firmaer lønnen. Det bliver spændende at se, hvad SAS vil gøre, når de skal til at ansætte nye folk. Jeg tænker, at de må på niveau med de andre, siger han.

Ifølge Steen Erik Navrbjerg er der nogle særlige forhold, som gør sig gældende for SAS:

- De har store økonomiske problemer. Og så har SAS den ekstra udfordring, at de fremover skal ansætte en del nye i SGH. Spørgsmålet er, hvor let det vil blive, når deres løn bliver endnu lavere end i de andre firmaer i lufthavnen, siger han.

SAS: Vi har kæmpet os gennem krisen

Alexandra Lindgren Kaoukji, pressechef for SAS Danmark, peger på, at SAS for nylig har “kæmpet sig igennem den største krise, vores industri nogensinde har oplevet.”

- Nu ser vi endelig lidt lys i tunnelen efter to år på jorden, og så er det åbenlyst, at vi bliver nødt til at rekruttere efter behov, efterhånden som markedet kommer sig, siger hun.

Alexandra Lindgren Kaoukji peger også på, at SAS siden i sommer har været i en såkaldt chapter 11-konkursbeskyttelse, hvor firmaet bliver nødt til at skære i omkostningerne.

- Det betyder, at vi skal have konkurrencedygtige aftaler. Ellers kan vi hverken sikre nuværende eller nye arbejdspladser. Flybranchen har kæmpet for at komme på fode igen, og forhåbentlig er vi nu på rette vej. Derfor tror vi ikke, det bliver svært at tiltrække arbejdskraft.