Gå til hovedindhold

I disse timer får hundredvis af SAS-ansatte besked om, at de har mistet deres job i historisk stor fyringsrunde. Modsat andre selskaber vil SAS ikke garantere, at afskedigede får deres job igen, når der igen skal hyres folk ind.

I alt 1.600 stewardesser, piloter og bagageportører mister jobbet hos SAS i dag.
Arkiv: Joachim Rode

Nedtællingen har stået på i to måneder, og nu er dagen kommet: I dag fyrer SAS Ground Handling (SGH) 416 bagageportører og lufthavnsarbejdere i Københavns Lufthavn. Det svarer til knap halvdelen alle 3F’erne i SAS.

De fleste SGH-ansatte er organiseret i Ekspeditionsarbejdernes Klub under 3F:

- Det er en sort og sørgelig dag i vores 74-årige historie. Det er ganske forfærdeligt for kollegaerne, som mister jobbet i dag. Flere af dem har været ansat hos os helt op til 35-40 år, siger Bo Larsen, tillidsmand og formand for Ekspeditionsarbejdernes Klub.

- Kollegaerne ringer og er frustrerede og kede af den besked, de har modtaget i dag. Jeg har ligesom mine kollegaer ligget søvnløs mange gange de seneste uger, siger han. 

Besked i e-boks

De 416 3F'ere, som skal fyres i SAS, får besked via deres e-boks i løbet af dagen. Der er altså ikke et bestemt tidspunkt, som det skal foregå på. Man kan risikere at skulle gå i lang tid at vente på at få besked.

- Der findes ikke en perfekt måde at fyre på. Der ville være andre problemer, hvis det skulle foregå med telefonopkald, siger Bo Larsen.

De ansatte i SAS har op til fyringsrunden modtaget en mail fra den danske ledelse. Her hedder det blandt andet: “Vi kommer desværre til at skulle sige farvel til mange dygtige, værdsatte og loyale kolleger. Det er meget trist, og det er med stor beklagelse, at vi må tage et så drastisk skridt.”

Amputeret jobbank

Midt i de triste nyheder er der dog også tegn i sol og måne, der peger på lysere tider. I takt med at rejsevejledninger bliver lempet, begynder flytrafikken fra Københavns Lufthavn så småt at vende tilbage. Meget tyder på, at SGH får brug for flere ansatte igen. 

Men i modsætning til kollegaerne i handlingselskabet Aviator er ansatte i SAS ikke garanteret at blive spurgt først, om de skal vende tilbage, når der skal hyres igen.

 Joachim Rode)
Bo Larsen, formand for Ekspeditionsarbejdernes Klub under 3F (foto: Joachim Rode)

Det er Bo Larsen stærkt utilfreds med:

- Når SAS nu melder ud, at det er så tragisk, og de ansatte er dygtige, værdsatte og loyale medarbejdere, er det vores klare forventning, at firmaet vil lave en intern jobbank, hvor de afskedigede kan blive tilbudt job igen, i takt med at produktionen stiger og i stedet for at skulle søge på lige fod med alle andre. Det afventer vi stadig svar på, siger Bo Larsen. 

Kæmper for overlevelse

Sille Beck-Hansen, fungerende pressechef i SAS Danmark, kalder det en “trist dag i SAS’ historie”.

- Corona-krisen har ramt SAS med så stærk kraft, at vi nu kæmper for vores overlevelse. Vi forventer først, at efterspørgslen på flyrejser er tilbage i løbet af 2022, og derfor bliver vi nødt til at nedskalere vores virksomhed drastisk. Det er meget positivt, at vi har kunnet mindske antallet af afskedigelser gennem forhandlinger og dialog, men det er enormt trist, at det stadig er så stort et antal medarbejdere, vi nu skal sige farvel til. I takt med at efterspørgslen stiger igen, håber vi på at kunne byde medarbejdere velkommen tilbage, lyder det fra Sille Beck-Hansen i en skriftlig kommentar. 

Hun vil ikke forholde sig til krikken fra tillidsfolkene, men oplyser blot, at SAS vil “se på mulighederne for en jobbank”.

I alt 1.593 skal fyres i dag

De 416 3F-fyringer fordeler sig ud på 342, som laster og losser fly, 66 som handler fragtfly i underselskabet Spirit Air Cargo, samt otte i SAS Tech.

Tallet omfatter flere deltidsansatte. Omregnet til fuldtidsstillinger er antallet altså noget lavere.

SAS varslede 30. april, at selskabet ville fyre svarende til 1.700 fuldtidsstillinger som en direkte konsekvens af den dramatiske nedgang i flytrafikken som følge af corona-krisen. Dette tal er bragt en smule ned, så i alt 1.593 danske bagageportører, stewardesser og piloter i dag er blevet opsagt. Det svarer til 1.420 fuldtidsstillinger.

SAS fik for nylig lovning på en milliardstor støtte fra den danske og svenske regering, som gerne skulle sikre selskabets overlevelse.