Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Startskuddet er gået for en lille uge fyldt med fyringsrunder i Københavns Lufthavn. I dag er turen kommet til handlingselskabet Aviator, hvor ansatte er ved at blive fyret i disse timer.

Tunger skyer hviler over Københavns Lufthavn, hvor ansatte i forskellige firmaer bliver massefyret i disse dage.
Joachim Rode

Nedtællingen har stået på længe. Men nu er det blevet til virkelighed. I disse timer bliver 238 ansatte ringet op af deres chefer med en trist besked: Du er fyret.

Turen er kommet til handlingselskabet Aviator, der sætter gang i den anden massefyring efter kollegerne Menzies i marts.

Fyringerne startede her klokken 9, hvor supervisore i Aviator begyndte at ringe rundt til de ansatte.  

Dermed er startskuddet gået til den første af de store fyringsrunder i lufthavnen her resten af juni - efterfulgt af CFS, SAS Ground Handling og Sodexo.  

Gå fra hus og hjem

Tillidsmand Allan Slawecki oplever, hvordan sms'erne tikker ind med beskeder om afskedigelser: 

- Det har været en forfærdelig situation for mig. Jeg sover ikke om natten og kan ikke lade være med at tænke på, om de kollegaer, som skal fyres, skal gå fra hus og hjem. 

Opsigelserne er måske først færdig i aften, så først i morgen mødes de fyrede hos 3F Kastrup for at samle op: 

- Vi har brug af give hinanden et kram og vise, at vi stadig står sammen. Og så kan vi fortælle om mulighederne for uddannelse, som heldigvis er gode, siger han. 

Åbner op igen

Allan Slawecki peger blandt andet på, at man kan tage en merituddannelse, så man bliver faglært portør. Der er også muligheder for AMU-kurser, selvvalgt uddannelse og vejledningskurser i forhold til at finde nyt job.

- Processen er efter omstændighederne foregået nogenlunde i samarbejdet med ledelsen. Alle tiltag er blevet vendt, siger Allan Slawecki.

Forventningen er også, at der igen bliver brug for nogle af de fyrede i takt med, at flytrafikken så småt åbner op igen. Blandt andet har KLM meldt ud, at de vil være tilbage på fuldt program i Københavns Lufthavn i slutningen af juli. 

- Jeg er glad for, at vi har lavet en jobbank. Det betyder, at nogle af kollegaerne kan komme tilbage på arbejde, mens de stadig er i deres opsigelsesperiode. Derfor siger jeg også til dem: Tag det roligt drenge, tallet (for fyringer, red.) bliver helt sikkert mindre.

Forhandlet fyringer ned

Allan Slawecki er også godt tilfreds med, at det i de seneste ugers forhandlinger er lykkes at reducere antallet af fyringer fra de oprindeligt 335 til de nu 238. Det skyldes blandt andet, at 51 har taget imod frivillige fratrædelser. 

Blandt 3F'erne er antallet af fyringer reduceret fra 144 til 115. Efter fyringsrunden vil der være lidt under halvdelen tilbage i selskabet.

Aviator Airport Services kalder fyringerne for en “ekstrem vanskelig beslutning”:

- Selvom vi har reduceret alle de mulige omkostninger, har vi desværre langt fra nået det samme omfang som manglen på indtægter. Desværre er statsstøtten heller ikke tilstrækkelig til at hjælpe os med at støtte driften med at opretholde et så stort antal ansatte, skriver Jens Bo Hansen, midlertidig administrerende direktør for Aviator i Danmark.

Opdateret med kommentar fra Aviator