Gå til hovedindhold

Fyringsrunderne kører for fuld tryk i Københavns Lufthavn. I morgen er det Mortan Michelsen og kollegaerne i Copenhagen Flight Services' tur til at få at vide, om de er købt eller solgt.

Mortan Michelsen frygter at blive fyret fra sit job i lufthavnen i morgen.
Joachim Rode

Opdatering: 

Mortan Michelsen er ikke blevet fyret. 

- Det er en lettelse for mig, selvom det er ærgerligt for fællesskabet, siger han.

Mortan Michelsen sad klar foran sin mail fredag formiddag mellem klokken 11 og 12 og tjekkede med jævne mellemrum spamfiltret. Men der kom ingen besked om, at han var fyret, før ledelsen hos CFS skrev ud, at fyringsrunden var overstået.

- Jeg havde faktisk regnet med at miste jobbet. Jeg er en af de senest ankomne og har endnu ikke lært at skubbe fly og kommunikere med tårnet og troede derfor, at løbet var kørt, siger han. 

Mellem klokken 11 og 12 i morgen fredag har Mortan Michelsen købt en kage og sat sig klar med telefonen foran sig hos sine forældre på Frederiksberg.

I dét tidsrum får han måske en mail fra sin chef om, at han mister sit arbejde som bagageportør i Københavns Lufthavn.  

Det er nemlig dagen, hvor handlingselskabet CFS (Copenhagen Flight Services) skal gennem deres fyringsrunde.

- Jeg har nok en forventning om, at det kommer til at ske, da jeg er en af de senest ansatte. Uanset hvordan det rammer, så er det en stor omvæltning. Nogle af os bliver revet op med rode, siger 38-årige Mortan Michelsen, der startede med at arbejde i firmaet i januar 2019.

Hjemsendt på ubestemt tid

CFS handler bagage for Wizz Air, Ryanair, Transavia og Easy Jet. Det er selskaber, der som alle andre har været ramt af nedlukningen af det danske luftrum siden midt marts i år.

- Det var meget mærkeligt, at det hele stoppede fra den ene dag til den anden. Vi har været forberedt på, at dette kunne ske siden da.

Mortan Michelsen og hans kollegaer blev hjemsendt på ubestemt tid.

For 10 dage siden fik de at vide, at CFS ikke længere ville benytte sig af hjælpepakkerne og skal fyre 14 ud af 62 3F’ere i firmaet.

Det er de fyringer, som skal effektueres i morgen. Kæresten og den to-årige datter rejste til Thailand, kort før coronaen ramte – et land, som familien har boet i de senere år. Det er derfor, at Mortan tager ud til forældrene.

Forrest i køen til genansættelse

Fyringerne kommer på et tidspunkt, hvor lufthavnen så småt er ved at åbne op igen, i takt med at rejsevejledningerne bliver ændret. Senest er det blevet muligt at flyve til de fleste europæiske lande.

Sandsynligheden for, at der igen bliver job til nogle af de opsagte, er altså stor. Og Mortan Michelsen er glad for, at der er lavet en jobbank, hvor de fyrede er sikret ansættelse igen inden for 12 måneder, når der kommer mere gang i produktionen.

Ellers er han indstillet på at søge nye græsgange. Med en fortid som handelsøkonom har han i forvejen foretaget et brancheskift.

- Jeg har prøvet at bevæge mig væk fra skrivebordet.

Mortan Michelsen har allerede meldt sig til et kursus, så han kan søge job i medicinalindustrien.

- Jeg plejer at være god til at tilpasse mig og skal nok komme igennem det, siger han.

Store fyringsrunder

Fyringerne hos CFS kommer på samme tid, som en række andre selskaber i lufthavnen skiller sig af med flere hundrede ansatte som følge af corona-krisen.

Ansatte hos SAS Ground Handling, Sodexo og Aviator får også besked i disse dage, om de har mistet deres job.