Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Coops bestyrelse blåstempler ledelsesstil med overvågning og psykisk pres, mener lagerarbejdere i Aarhus. Coop skal være foran på arbejdsmiljø, siger lokal Coop-bestyrelsesformand.

Arkiv / billedbureauet Ritzau/Scanpix

I svarer ikke på vores spørgsmål og frustration.

Det er reaktionen fra den gruppe Coop-ansatte, der 8. juni henvendte sig anonymt til selskabets bestyrelse med klager om overvågning fra ledelsens side og et elendigt arbejdsmiljø på virksomhedens lager ved Aarhus. Anonymt, fordi de frygtede for repressalier.

Siden har 230 kollegaer på lageret skrevet under på henvendelsen, der nævner systematisk overvågning, et stigende arbejdspres og et stort antal advarsler som uddeles for bagateller.

Bestyrelsen svarede de Coop-ansatte i Aarhus onsdag eftermiddag: Uenighederne skal løses lokalt, lød beskeden fra Coops ledelse. 

Den har bedt logistikledelsen i Coop og to medarbejderrepræsentanter om at sætte gang i en dialog mellem ansatte og ledelse på lageret i Hasselager. Men det er langtfra godt nok, mener lagerarbejderne.

“Som udgangspunkt synes vi ikke brevet og planen giver svar på de spørgsmål, vi har rejst i vores oprindelige brev – herunder spørgsmålet, om I som bestyrelse bakker op om den ledelsesstil, vi oplever på vores arbejdsplads,” skriver gruppen af Coop-ansatte i en mail til bestyrelsen. 

De havde blandt andet stillet ledelsen spørgsmålet: “Vil I undersøge, om det høje arbejdspres, de mange advarsler, overvågning og stress har indvirkning på medarbejdernes helbred, trivsel og sikkerhed på arbejdspladsen?

På vegne af ledelsen henviste bestyrelsesformand Lasse Bolander til at løse problemerne lokalt:

“Vi må konstatere, at der er divergerende opfattelser af samarbejdet og arbejdsmiljøet på Hasselager. Det er der jo oftest, når der er uenighed og konflikter. Og der er sandsynligvis sandheder og eksempler på begge parters opfattelse af situationen. Bestyrelsen kan og skal ikke være konfliktløser på lokale samarbejdsforhold.”

Intern kritik

På Christianshavn mener bestyrelsesformand for den lokale Superbrugsen Thorkild Nielsen, at Coop er nødt til at sikre, at den andelsejede virksomhed har styr på arbejdsmiljøet.

- Hvis du spørger mig, om Coop kan leve med, at der er urimelige ansættelsesforhold på et lager, så er svaret nej, siger han.

I Coops CSR-politik om social ansvarlighed står der blandt andet:

“Coop respekterer de ansattes rettigheder og har et ansvar for at skabe arbejdsforhold med omtanke for arbejdsmiljøet som helhed og for den enkelte medarbejders sikkerhed, sundhed, udvikling og trivsel.” 

Coops fokus på etisk ansvarlighed er også noget, der forpligter i behandlingen af de ansatte, mener Thorkild Nielsen.

- Lige så vel som Coop skal være foran på bæredygtighed og økologi, så skal de også være foran på arbejdsmiljø, siger han.

Ekspert: Ledelsen har et særligt ansvar for at genopbygge tillid

Det er ikke en løsning, mener gruppen af Coop-ansatte:

“At I henviser os til at løse problemerne internt på virksomheden med vores egen ledelse, uden at I forholder jer til de problemer, som 270 kolleger har peget på i deres besvarelser, er utilfredsstillende. Vi ser dette som et udtryk for, at I blåstempler den ledelsesstil vi oplever på vores arbejdsplads – og som er blevet rullet ud i medierne,” skriver gruppen af lagerarbejdere.

Der er da heller ikke udsigt til nogen let dialog, når ansatte skal sætte sig sammen med ledere, som de ikke har tillid til eller er bange for. Det vurderer Peter Hasle, professor på Syddansk Universitet og ekspert i arbejdsmiljø. 

- Det er åbenlyst, at samarbejdet ikke fungerer. Ledelsen og medarbejderne har ikke tillid til hinanden. Derfor har især ledelsen et særligt ansvar for at bryde den onde cirkel. Den kan ikke løse problemerne ved at gå i forsvar, men er nødt til at acceptere, at der er et reelt problem, siger Peter Hasle.

- Det er ikke nok, at ledelsen siger, at man vil lytte til folk, for alt bliver fortolket ud fra den mistillid, der hersker. Det er nødvendigt at tage skridt, der kan genopbygge tilliden, vurderer SDU-professoren.

En undersøgelse blandt 270 af 400 ansatte på lageret viste blandt andet, at 84 procent føler sig overvåget af den daglige ledelse, og at 74 procent er bange for at miste deres job.

- Tallene peger på en arbejdsplads med meget lav social kapital, som både er dårligt for arbejdsmiljøet og produktiviteten, lyder det fra Peter Hasle.