Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Filippinske chauffører, der har kørt for Kurt Beier i Tyskland, får nu efterbetalt manglende løn. Transportgiganten NTG betaler - i første omgang.

Efter mere end et års venten får en gruppe filippinske lastbilchauffører nu den løn, de var berettiget til.
Foto Søren Zeuth

Efter mere end et års venten får en gruppe filippinske lastbilchauffører nu den løn, de var berettiget til, da de kørte for vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport i Tyskland.

Det oplyser den tyske landsorganisation DGB, der har regnet ud, at chaufførerne havde mellem 1.000 og 2.000 euro til gode per måned (7.500-15.000 kroner) i henhold til tysk mindsteløn. Det har den danske vognmand dog afvist.

Chaufførerne kørte varer for den danske speditørkoncern NTG, der bekræfter, at selskabet har udbetalt den manglende løn.

- Det er korrekt, at vi i denne bedrøvelige sag helt ekstraordinært har valgt at udbetale manglende løn til en række filippinske chauffører for at holde dem skadesløse i forhold til de penge, som Kurt Beier retteligt burde - og var kontraktlig forpligtiget til - at betale chaufførerne, siger Jesper Petersen, direktør for NTG. 

Forventer penge fra Kurt Beier

Selskabet regner dog med at få pengene hjem igen:

- Vi har efterfølgende rejst krav og anlagt sag mod Kurt Beier for hele det udbetalte beløb. Der er således tale om, at vi har lagt penge ud for at hjælpe de individuelle filippinske chauffører, men vi forventer at få disse penge godtgjort gennem vores retssag mod Kurt Beier, siger Jesper Petersen.

Gruppen af filippinske chauffører blev rekrutteret i Filippinerne og kom over Polen til slumlejren i Padborg, hvorefter de blev sendt til Tyskland og Italien for at køre lastbil.

I november 2018 kom det frem, at chaufførerne havde været uden adgang til vand, bad og køkken, når de slog lejr på NTG’s terminal nær Dortmund. De havde boet i deres lastbiler i i månedsvis og tjente omkring 15 kroner i timen.

Siden har tysk og hollandsk fagbevægelse arbejdet på at skaffe chaufførerne den manglende betaling. En gruppe filippinske chauffører blev installeret i et hus, der ellers var beregnet til flygtninge, og rejste senere hjem til Filippinerne.

Sagen betød, at Kurt Beier Transport blev anmeldt for menneskehandel i Tyskland, og at NTG opsagde selskabets samarbejde med Kurt Beier.

3F samlede sidste år en halv million kroner ind til de chauffører, der blev fundet i slumlejren i Padborg i efteråret 2018.

3F: De fleste chauffører venter stadig

Jan Villadsen, formand for 3F’s transportgruppe, glæder sig over den seneste udvikling.

- Det er godt, at en gruppe chauffører nu har fået deres løn efter pres fra fagforbundene. Det er dog værd at huske på, at langt hovedparten af de 200 chauffører fra Filippinerne og Sri Lanka ikke fået løst deres problemer, siger Jan Villadsen.

Han håber, at EU’s vejpakke og skærpede danske regler på området kan hindre en gentagelse af den omstridte Padborg-sag.

Det har ikke været muligt at få en kommentar til sagen fra Kurt Beier Transport.