Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

NTG afviser at have kendt til filippineres forhold på selskabets område i Tyskland. Det holder ikke, mener chauffører og fagforening, der vil stille selskabet til ansvar.

Filippinsk chauffør laver mad ved lastbilen på NTG's plads i Ense.

En af Danmarks store transportvirksomheder, firmaet NTG, er medansvarlig for uacceptable og ulovlige forhold for filippinske chauffører i Tyskland. Det mener tysk og hollandsk fagbevægelse, der står bag politianmeldelser om menneskehandel og tvangsarbejde mod NTG og det skandaleramte vognmandsfirma, Kurt Beier Transport A/S.

Torsdag kom det frem, at chaufførerne har boet i deres lastbiler i op til 18 måneder og har været uden adgang til vand, bad og køkken, når de befandt sig på NTG’s område i Ense nær Dortmund.

NTG kalder forholdene for uacceptable.

- Det var en overraskelse for mig, at forholdene for Kurt Beiers chauffører var, som de var. For at være ærlig, var jeg ikke bekendt med chaufførernes nationalitet, siger Jesper E. Petersen, Group CEO for NTG.

- Chaufførerne kører til og fra Ense for at laste og losse. Pladsen er tilgængelig og ikke aflåst, så de har formentlig holdt hvil på pladsen, når de ankom fra Italien lørdag og først kunne blive losset på vores terminal mandag morgen, siger Jesper E. Petersen.

Han forklarer, at de forhold, som Fagbladet 3F har dokumenteret, er af nyere dato.

- Jeg har fået refereret, at de uacceptable forhold i Ense ikke har stået på i lang tid. Det skulle kun være i dagene op til den seneste weekend, har jeg fået at vide. Det er en engangsforeteelse, siger direktøren.

Chauffør: Det er forfærdeligt

Den version kan en filippinsk Kurt Beier-chauffør, som Fagbladet 3F har talt med, ikke genkende:

- Jeg har boet i lastbilen på NTG’s plads igennem to måneder. Resten af tiden har jeg kørt i Tyskland og Italien. Flere af mine kolleger har gjort det samme i mere end et år, fortæller chaufføren.

- Det er forfærdeligt. Vi laver mad ude i regnen ved bilen. Hvis vi ankommer til pladsen i weekenden, har vi ikke en chance for at få bad eller vand. Alle ved besked, også NTG, siger filippineren, der sidste weekend blev hentet til afhøring af tysk politi om forholdene. Hans identitet er Fagbladet 3F bekendt.

Fagforening: NTG vidste, hvad der foregik

Den hollandske fagforening FNV, der har anmeldt de danske firmaer, mener, at NTG har vidst, hvad der skete på pladsen.

- Det er NTG-ansatte, der låser døren til bygningerne, så chaufførerne ikke har adgang til bad i weekenden. De har kunnet se chaufførerne sidde udenfor at lave mad. De kunne se det mobile toilet, der nogle gange var fyldt op, så chauffører måtte gå i busken i stedet. Der er ingen tvivl om, at de var klar over, hvad der foregik. Det er derfor, vi har anmeldt firmaet til politiet, siger Edwin Atema.

Flere af chaufførerne kører stadig for Kurt Beier og NTG, mens andre nægter at køre i øjeblikket.

Har aftale om mindsteløn

NTG er overraskede over de oplysninger om chauffør-lønninger på omkring 500 euro (3.730 kroner) om måneden, der er kommet frem.

- De lønforhold, der bliver nævnt, kommer bag på os, da vi har en aftale med Kurt Beier om, at chaufførerne skal have tysk mindsteløn, siger Jesper E. Petersen.

Den tyske anklagemyndighed efterforsker anklager om underbetaling af chaufførerne, men har ikke fundet grundlag for at gå videre med anmeldelsen om menneskehandel, ifølge tv-stationen WDR.

Opsiger aftale med Kurt Beier

NTG oplyser, at koncernen har samarbejde med vognmandsfirmaet Kurt Beier to steder: Hos NTG Logistics i Ense og NTG Kontingent i Kolding.

- Vi har samarbejde med 700 vognmænd, og vognmandsfirmaet Kurt Beier er kun en af de 700. Vi har opsagt aftalen med vognmandsfirmaet Kurt Beier og vil afvikle den så hurtigt, det er fysisk muligt, forventeligt inden for maksimalt 10 dage, siger Jesper E. Petersen.

NTG har siden december 2017 været rygsponsor for fodboldklubben Brøndby IF.

Målt på omsætning er firmaet det syvende største transportselskab i Danmark ifølge en brancheanalyse udarbejdet af erhvervsmediet Finans. Dér er NTG foran store selskaber som DHL, UPS og Danske Fragtmænd.