Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

København og 39 andre storbyer verden over samarbejder i nyt projekt med flere internationale faglige organisationer om at frmme investeringer i offentlig transport, sikre grøn omstilling og gode forhold til de ansatte.

Trafikselskabet Movia, der dækker Storkøbenhavn, satser massivt på el-busser via krav til de virksomheder, der udfører transporten.
Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Bæredygtig kollektiv transport er i fokus i 40 storbyer i verden i dag 30. marts som led i et netop søsat samarbejde – C40. 

København og 39 andre byer er med i samarbejdet med blandt andre Det Internationale Transportarbejderforbund, ITF, og andre internationale faglige organisationer, og det er centreret om bæredygtig udvikling – ikke mindst på transportområdet.

Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, er glad for, at København holder den grønne fane højt. 

- Som dansker er jeg naturligvis glad for, at København er med i C40 og går med i et internationalt samarbejde, siger Jan Villadsen.

Skal skabe grønne job

Samarbejdet skal blandt andet fremme investeringer i offentlig transport, sikre grøn omstilling af transport og sikre gode forhold til de ansatte.

Fokus ligger også på at oprette og bevare grønne job, på at bevare sundhed og miljø til glæde for fremtidige generationer og på corona-situationen. 

Jan Villadsen fremhæver trafikselskabet Movia som eksempel på, hvordan investeringer i klimavenlig offentlig transport ser ud i København, og hvor hurtigt udviklingen kan gå.

Movia kører grønt og forrest 

Movia dækker Storkøbenhavn og har valgt at satse massivt på el-busser via krav til de virksomheder, der udfører transporten. Ved nytårstid var 5,5 procent af busserne i Movias område el-busser. Den andel vokser til 23 procent i 2022.

I forhold til sikring af bæredygtig udvikling, gode job i offentlig transport og investering i mere kollektiv transport, er virkeligheden meget forskellig fra land til land. Og forskellene er øget på grund af corona-krisen, som verdens lande og storbyer har håndteret meget forskelligt.  

- I Danmark har den kollektive transport fungeret stort set uændret under hele pandemien, fordi man ville sikre god plads og tryghed til passagererne og et samfund, der hele tiden har været mest muligt i gang. Den politik har samtidig sikret arbejdspladser, og det er godt, siger Jan Villadsen.

Det kører også efter coronaen 

Han peger på, at det bliver svært at genskabe offentlig transport, der hvor den er blevet droslet markant ned eller er helt lukket.

- Samtidig har der i både København og i resten af Danmark været fokus på chaufførers og passagerers sikkerhed. For eksempel efter ønske fra chaufførerne med afskærmning af buschauffører og suspendering af kontant betaling i busserne, siger han og forsætter:

- Det betyder, at vi også har en fungerende kollektiv transport, når corona-situationen forhåbentlig er gået over. Og dermed et solidt fundament for både nye investeringer i el-busser og det øvrige kollektive transportnet. Eksempelvis letbanestrækninger, der er ved at blive lavet, siger Jan Villadsen, der slår fast, at 3F Transport er gået fuldtonet med i arbejdet for at opnå målet om 70 procent klimareduktion.