Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Selvom to skandaleramte italienske firmaer er udelukket fra at bygge Storstrømsbroen, så står en dør stadig åben for begge, hvis de overlever økonomiske problemer, erkender Storstrømsbro-konsortiet.

Der er intet, der forhindrer to droppede italienske firmaer i at vende tilbage på byggeriet af Storstrømsbroen. De to firmaer er ellers officielt sendt til hjørne på kontrakten efter flere skandalesager. På billedet ses to tidligere topledere fra Condotte og GLS, som begge er røget ud af selskaberne efter korruptionssager.
Vejdirektoratet/Grafik: David Eilertsen

Selvom to af de tre italienske selskaber, der skal bygge Storstrømsbroen, er droppet efter en række skandalesager, så er der intet, der forhindrer, at de kan vende tilbage på byggeriet senere.

Det vurderer Troels Lilja, der er lektor i selskabsret på Copenhagen Business School.

- Det er helt op til de tre selskaber, hvordan de fordeler kontrakten imellem sig. Rent juridisk kan de sagtens ændre aftalen senere, hvis de vil, siger han.

Ifølge konsortiet er de to selskaber Condotte og Grandi Lavori Fincosit (GLF) lige nu nedskrevet til 0,01 procent af kontrakten hver, mens det sidste selskab, Itinera, står med 99,98 procent af kontrakten på at bygge Storstrømsbroen.

Det er sket, efter at Fagbladet 3F har afsløret flere skandalesager hos to af de tre firmaer.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Italienske firmaer tiltalt for korruption

Samtidig kæmper begge selskaber med økonomien og står tæt på konkurs.

Men skulle de klare sig igennem, er der intet, der forhindrer, at Condotte eller GLF pludselig indtager større roller i byggeriet igen.

Det afhænger udelukkende af de tre selskaber i konsortiet, og hvordan deres aftale ser ud, vurderer Troels Lilja.

- Når de to selskaber kan nedskrives i kontrakten så nemt, som det tilsyneladende er sket her, så er der intet, der taler for, at de ikke lige så nemt kan skrives op igen. Der kan være nogle skattemæssige konsekvenser, men i forhold til selskabsret er det i hvert fald ikke noget problem, vurderer han. 

Samtidig hæfter han sig ved, at det danske selskab bag Storstrømsbro-konsortiet er et såkaldt interessentskab.

- Det betyder, at alle tre parter som udgangspunkt er ligestillet i selskabet, siger han.

Italienere indrømmer: Droppede firmaer kan komme tilbage

Fagbladet 3F har kontaktet Storstrømsbro-konsortiet i Italien, og herfra lyder beskeden, at der helt rigtigt er en kattelem i den juridiske opsætning, man har valgt at benytte på Storstrømsbroen, som åbner en dør for de droppede italienske selskaber.

- Hvorvidt de to selskaber kan udgøre en større del af konsortiet fremadrettet, så er det en teoretisk mulighed, men næppe en realistisk mulighed, givet at begge selskaber har økonomiske udfordringer, skriver pressetalsmand Christian Lemvigh til Fagbladet 3F i et mailsvar.

Ifølge oplysninger, som Fagbladet 3F får fra kilder i Italien, arbejder det ene af de to skandaleramte firmaer lige nu på en økonomisk feberredning. 

Firmaet Condotte har således fundet en storinvestor, der vil pumpe penge i at redde den italienske byggeentreprenør, men indtil videre har Condottes bank afvist forslaget.

Condotte har indtil 18. juli til at få en endelig aftale på plads, ellers bliver selskabet lukket.

LÆS OGSÅ: Dropper endnu en skandalepartner: Et italiensk firma skal bygge Storstrømsbroen alene

Fagbladet 3F har forelagt disse oplysninger for Storstrømsbro-konsortiet, som giver følgende svar.

- Lige nu er status, at Condotte deltager med 0,01 procent, men om det skal ændres, vil der blive taget stilling til, når der er vished om Condottes økonomi, siger Christian Lemvigh.

Vejdirektoratet: Vi er “helt trygge” ved italienere

Fagbladet 3F har kontaktet Vejdirektoratet for at få en kommentar på, om de to italienske byggefirmaer kan vende tilbage på Storstrøms-projektet senere.

- Hvad angår Condottes rolle i konsortiet, så er selskabet som bekendt nedskrevet til 0,01 procent af ejerskabet og vil forblive på det niveau, medmindre Vejdirektoratet giver tilladelse til andet - uanset selskabets økonomiske udvikling i øvrigt, siger Martin Østergaard-Nielsen, der er pressechef for Vejdirektoratet, og tilføjer:

LÆS OGSÅ: Eksperter: Kan koste 100 millioner at slippe ud af kontrakt med italienere

- Derudover kan vi konstatere, at GLF er ramt af økonomiske vanskeligheder og på ubestemt tid også er nedskrevet til et ejerskab på 0,01 procent af Storstrømsbro-konsortiet. Det tager vi til efterretning, og vi har ikke yderligere betragtninger om fordelingen af ejerskabet mellem de bagvedliggende selskaber i konsortiet, siger han.

Vejdirektoratet understreger samtidig, at de er “helt trygge ved aftalen” de har indgået med de italienske firmaer.

Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro, når den står færdig. Efter planen skal broen åbne for vej- og togtrafik i 2023.