Gå til hovedindhold

Der hænger afklædte kvinder på væggene på næsten hver fjerde arbejdsplads med 3F-ansatte, viser ny rundspørge. Der er dog stor forskel på holdningen til pigekalenderne i de enkelte fag.

Nogle fag har en lang tradition for at pryde væggene med plakater og kalendere med letpåklædte eller bare damer. Her er et eksempel fra 50'erne.
Bridgeman Art Library/Ritzau Scanpix

Rygterne om kalenderpigens død er stærkt overdrevne.

I hvert fald at dømme ud fra en ny rundspørge fra Analyse Danmark blandt mere end 1.000 chauffører, håndværkere og andre 3F-medlemmer ude på de danske arbejdspladser.

I rundspørgen svarer 63 procent, at de finder det i orden at have kalendere eller plakater med afklædte kvinder hængende på en arbejdsplads.

Blandt de ansatte i industrivirksomheder, transportsektoren og landbruget svinger det mellem 60 og 67 procent, og i byggebranchen er det 80 procent, der ikke ser noget problem i at pryde væggene med bare damer.

Derimod er holdningen til kalenderpigerne mere lunken i rengørings-, restaurations- og hotelbranchen, hvor der er langt flere kvinder ansat.

Her synes et flertal på 53 procent ikke, at det er i orden.

Mest udbredt i byggeriet

Traditionen med at pynte væggene i værksteder og skurvogne med hel- eller halvnøgne kvinder har flere gange været til debat og rygtet på tilbagegang.

I den nye rundspørge blandt 3F-medlemmer inden for seks forskellige fagområder svarer næsten hver fjerde – 23 procent – imidlertid ja til, at der er den slags oppyntning på deres arbejdsplads.

Igen er det mest udbredt i byggeriet, hvor 46 procent af de adspurgte har kalenderpiger hængende på arbejdspladsen.

Inden for rengøring, restauration og hotel er det kun fem procent.

Konstant efterspørgsel

Hos Hans Bruun Reklameartikler i Kastrup, hvor man hvert år sælger flere tusinde kalendere med titler som “dream girls” og “pinup girls”, oplever man en konstant efterspørgsel på de kulørte tryksager.

- Det er en skrøne, at værkstedskalenderne ikke er der mere. Vi oplever i hvert fald ikke nogen mærkbar ændring i vores salg af dem. Det er ikke sådan, at det vælter ind ad døren med nye kunder, men vores faste kunder, som vi har haft i mange år, kommer stadig hvert år med nye ordrer, fortæller Åge Spring, der har solgt pigekalendere til virksomheder landet over siden 1995.

Åge Spring tilføjer dog, at han fornemmer en ændring i holdningen til kalendere med bare damer.

- Det er nok ikke længere så velset, når direktionen kommer på besøg, siger han.

Opfatter det som uskyldigt

Ifølge Kenneth Reinicke, der er lektor og mandeforsker på Roskilde Universitet, er traditionen med plakater og kalendere med afklædte kvinder et udtryk for en “rodfæstet holdning” blandt mange mænd.

- De ser det som noget uskyldigt. Vi mænd er jo ikke vokset op med at gå ind i et rum, hvor der hænger en nøgen mand med en ordentlig diller på væggen. Det kan være en del af forklaringen på, hvorfor mange mænd ikke opfatter det som en objektgørelse af kvinder til patter og røv, når det handler om sådan nogle kalendere, siger forskeren.

Han pointerer også, at der kan være stor forskel på, hvordan ældre og yngre medarbejdere opfatter kalendere med bare damer.

- Der er nok en tendens til, at de ældre generationer holder mere fast i dem, siger Kenneth Reinicke.

Mest afslappet holdning blandt håndværkere

Rundspørgen fra Analyse Danmark viser, at der særligt i byggebranchen er en afslappet holdning til tryksager med afklædte kvinder på arbejdspladsen.

- Byggebranchen er et udpræget mandefag, og jeg tror, at det er hovedforklaringen, siger Claus von Elling, der er formand for 3F Byggegruppen, som organiserer landets bygningsarbejdere.

Han kræver ikke et opgør med pigekalenderne, men opfordrer alligevel branchen til at tænke over, hvilke signaler det sender med afklædte kvinder på væggene.  

- Man skal være bevidst om ude i virksomhederne, at man ikke har materiale hængende, der kan virke krænkende på folk. Mange virksomheder kunne godt gøre sig lidt mere umage for at tiltrække kvinder ind i byggefaget, og så nytter det ikke noget at holde fast i et traditionelt kønsrollemønster, siger Claus von Elling.

Får mændene til at tænke over det

En af de kvinder, der arbejder i den mandsdominerede byggebranche, er murersvand Mette Schak Dahlmann.

Hun har arbejdet på mange store byggepladser, hvor skurvogne og redskabscontainere har været prydet med billeder af hel- og halvnøgne kvinder, og hun er ikke bleg for at udfordre sine mandlige kollegaer på deres syn på den slags oppyntning.

Mette Schak Dahlmann.
Mette Schak Dahlmann. FOTO: Privat

- Jeg synes selv, at det er gammeldags, og jeg oplever faktisk også, at flere og flere mænd er begyndt at tænke over, hvilket signal man sender med sådan nogle plakater af afklædte kvinder. Nogle gør modstand, hvis jeg spørger ind til deres vægpynt, fordi de ser det som en harmløs tradition. Men jeg har også været i en skurvogn, hvor jeg fik en af mændene til at tænke lidt over det, og næste dag var plakaten pillet ned og smidt i skraldespanden, fortæller Mette Schak Dahlmann.

Murer-Mette, som hun også kaldes, har i flere år været engageret i kampen for at få flere kvinder ind i byggebranchen, blandt andet via initiativet Boss Ladies.