Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ny opgørelse fra Skat viser, at kun tre ud af 1.195 Uber-chauffører betalte den rette skat eller moms i 2015. Resten har snydt. Samtidig er tre ud af fire Uber-chauffører mistænkt for socialt bedrageri.

Ny opgørelse fra Skat viser, at kun tre ud af 1.195 Uber-chauffører betalte den rette skat eller moms i 2015.
FOTO: Polfoto

Da Uber indtog de danske veje i november 2014, blev de modtaget med både jubel og dyb skepsis. Nu skal Uber-chaufførerne betale regningen, og den er stor, viser ny opgørelse fra Skat.

Kun tre ud af 1.195 Uber-chauffører, som Skat har kontrolleret, har haft styr på indberetningen til Skat af de penge, de har tjent ved at køre med passagerer i deres Uber-biler.

Det svarer til fejl i 99 procent af Uber-chaufførernes skatte- og momsindberetninger. De skal i gennemsnit betale cirka 9.400 kroner i skat. I alt 11,3 millioner kroner.

Derudover fandt Skat ud af, at tre ud af fire Uber-chauffører havde modtaget sociale ydelser i samme år, hvor de kørte for Uber. De undersøges nu for socialt bedrageri.

Skats opgørelse er lavet på baggrund af oplysninger fra hollandske skattemyndigheder - Holland er hjemsted for Ubers aktiviteter i Europa.

3F: Omfanget af snyderiet er vildt

Skattesnyderiet kommer ikke bag på formand for 3F’s Transportgruppe, Jan Villadsen. Men han er rystet over, hvor meget der er er blevet snydt for, og at der også er mistanke om udbredt socialbedrageri blandt størstedelen af Uber-chaufførerne.

- Der må sidde nogle politikere med røde ører lige nu. Det gælder de politikere, der gladeligt og naivt lod sig spænde for Ubers vogn trods alle advarsler. Med Joachim B. Olsen (LA) som den mest glødende tilhænger, siger han og fortsætter:

- De har ikke bare skamrost Uber og kaldt det fremtiden. De har også kørt med Uber, som jo dokumenteret ikke er andet end en svindeltjeneste med platøkonomi og ikke platformsøkonomi, siger Jan Villadsen.

Det har her til aften ikke været muligt at få en kommentar fra Joachim B Olsen.  

Foreslår et nyt agentur

Jan Villadsen advarer mod, at den manglende skattebetaling i Uber med stor sandsynlighed også kan finde sted i andre platformøkonomiske virksomheder.

- Vi har tidligere foreslået, at myndighederne opretter et agentur under Erhvervsstyrelsen, der skal godkende platformsøkonomier og lignende tjenester, før de må operere i Danmark. Så man er sikker på, at der er orden i sagerne, og at der bliver betalt moms og skat. Det håber jeg, at politikerne vil genoverveje i lyset af de nye tal fra Skat, siger han.

Jan Villadsen sidder i daglig ledelse i både ETF og ITF - det Europæiske og det Internationale Transportarbejderforbund. Fra den position kan han se, at den er gal med Uber over hele verden, hvor der snydes og svindles på livet løs.

- Nu må myndighederne snart komme i gang og gå efter den store fisk også – selskabet bag Uber, siger han.

Skatteminister: Digitale tjenester er velkomne 

Skatteminister Karsten Lauritzens (V) første kommentar til Uber-snyderiet er, at digitale tjenester er velkomne i Danmark, men samtidig skal der - uanset forretningsmodel - indberettes den korrekte skat.

Det fastslår han i en pressemeddelelse tirsdag aften.

- Der skal være plads til, at nye digitale tjenester kan operere i Danmark. Men en af forudsætningerne er selvfølgelig, at for eksempel chauffører betaler skat ligesom alle andre, der tjener penge i det her land. Og det er tydeligvis ikke sket, siger han og fortsætter:

- Den her kontrol viser, at Skat har en stram snor i dem, der har forsøgt at snyde. Og den viser, at internationalt samarbejde mellem skattemyndighederne virker. Derfor er det også kun rimeligt, at der nu sendes regninger af sted til chaufførerne, siger skatteministeren.

Uber-chaufførerne bliver nu opkrævet for deres manglende indbetalinger. Samtidig har Skat bedt de hollandske skattemyndigheder om oplysninger for 2016 og 2017, så Skat kan tjekke, om chaufførerne har indberettet de rigtige oplysninger i de to år. Uber lukkede i Danmark 18. april 2017.