Gå til hovedindhold

Den konfliktramte restaurantkæde Jensens Bøfhus fyrer 250 ud af 700 ansatte, fordi de ikke er dækket af regler for lønkompensation. Vi forsøgte ad forhandlingens vej at få Jensens Bøfhus til at udskyde konflikten, siger 3F PSHR, som ærgrer sig over unødvendige fyringer.

Hos 3F ærgrer Tina Møller Madsen, der er gruppeformand for 3F Privat Service, Hotel og Restauration (PSHR), sig over, at 250 ansatte hos Jensens Bøfhus nu står uden job.
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Restaurantkæden Jensens Bøfhus fyrer nu 250 af sine 700 ansatte, oplyser kæden i en pressemeddelelse. 

Det sker ifølge direktør Anders Nikolajsen, efter at restaurantkæden har fået at vide, at de ikke opfylder kravene til at modtage lønkompensation fra regeringens særlige hjælpepakke.

- Vi pålægger det fulde ansvar for afskedigelserne på regeringen, og overvejer at rejse sag mod staten for forskelsbehandling og erstatning for vort og vore medarbejderes tab. Vi hæfter os ved, at Statsministeren 13. marts penslede ud, at aftalen vedrørende lønkompensation dækkede ALLE virksomheder, hvilket tilsyneladende er løgn, udtaler Anders Nikolaisen ifølge bt.dk i pressemeddelelsen.

Skulle regeringen ville revidere sin beslutning, vil vi om muligt forsøge at trække fyringsvarslerne tilbage, som er sendt til medarbejderne i dag, siger han.

Minister bekræfter: Ingen kompensation til konfliktramte ejere

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) bekræfter over for Fagbladet 3F, at Jensens Bøfhus ikke kan modtage lønkompensation, som tingene står lige nu.

Det skyldes, at Jensens Bøfhus lige op til corona-krisen valgte at gå i konflikt med fagforeningen 3F, da de ønskede at sænke deres ansattes løn med 20 kroner i timen og komme ud af overenskomsten. 

LÆS OGSÅ: Varsler lockout: Jensens Bøfhus vil tvinge tjenere ned i løn

- Det er rigtigt, at der ikke er mulighed for at bruge lønkompensationsordningen for de stillinger på virksomheden, som er omfattet af en konflikt - uanset om der er tale om en lockout eller en arbejdsnedlæggelse, siger Peter Hummelgaard til Fagbladet 3F og uddyber:

- Samtidig vil jeg gerne opfordre både arbejdsgivere og lønmodtagere til, at konflikter på arbejdspladser udskydes til forholdene har normaliseret sig, da der med COVID-19 er nok uro på arbejdsmarkedet i øjeblikket.

3F tilbød udvej: Fik nej fra Jensens Bøfhus

Hos 3F ærgrer Tina Møller Madsen, der er gruppeformand for 3F Privat Service, Hotel og Restauration (PSHR), sig over, at 250 ansatte hos Jensens Bøfhus nu står uden job.

- Det er en rigtig trist situation, som vi vil meget gerne ville have løst. Men ledelsen i Jensen Bøfhus har desværre valgt, at de ville have konflikten kørende, selvom der var corona-krise, siger hun.

LÆS OGSÅ: Tillidsfolk fravalgt: Nu er de arbejdsløse efter Jensens Bøfhus-lockout

Tina Møller Madsen fortæller, at 3F faktisk tilbød Jensens Bøfhus en vej ud af problemerne, så de kunne få lov at modtage lønkompensation - og dermed beholde de ansatte indtil corona-krisen er ovre. 

Men at tilbuddet blev afvist af ledelsen hos restaurantkæden, som i stedet valgte at sende alle 3F-medlemmer hjem i en såkaldt lockout.

- Vi har opfordret ledelsen i Jensens Bøfhus til at udskyde deres lockout i to måneder, så både virksomheden og medarbejderne kunne komme mere trygt gennem corona-krisen. Men ledelsen valgte at gå i konflikt mod medarbejderne ved at lockoute medarbejderne 23. marts. Det hele handler om, at de vil sætte tjenerne 20 kroner ned i timen, siger Tina Møller Madsen.

Jensens Bøfhus har fået afslag før

Det er ikke første gang, at Jensens Bøfhus har søgt om lønkompensation under corona-krisen og fået et nej af regeringen. Det gjorde de også under lockouten før påske. 

Siden har 3F været tvunget til at varsle konflikt mod Jensens Bøfhus som resultat af lockouten. 

- Ledelsens lockout medførte helt forventeligt, at virksomheden ikke kunne få lønkompensation i starten af corona-krisen. Det samme gælder jo desværre, når vi nu har været tvunget til at varsle konflikt - vel at mærke en konflikt, som vi prøvede at undgå, at virksomheden havnede i midt i corona-krisen, siger Tina Møller Madsen.

LÆS OGSÅ: Efter lockout: 3F indleder blokade og strejke mod Jensens Bøfhus

- Det er udelukkende ledelsens ansvar, at den faglige konflikt kører nu. Vi har tilbudt dem at sætte det hele på pause, for at virksomheden kunne komme bedst muligt gennem krisen, siger hun.

- Jeg vil gerne - endnu en gang - opfordre til at ledelsen for en stund bilægger stridsøksen og kommer tilbage til forhandlingsbordet. Vores telefon er altid åben, siger Tina Møller Madsen.

Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar fra Jensens Bøfhus, men de ønsker ikke at stille op til et interview.