Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Italienske Condotte fik lavest mulige score for sin betalingsevne, inden de blev godkendt til at bygge Storstrømsbroen i Danmark.

Formanden for det gældsplagede entreprenørfirma Condotte trykker hånd med bygherrer på norsk milliardprojekt.
FOTO: Terje Bendiksby

Den italienske storentreprenør Condotte havde allerede likviditetsproblemer, inden de blev udvalgt af Vejdirektoratet til at bygge den nye Storstrømsbro.

Lige nu kæmper Condotte for at redde sig igennem en truende konkurs, hvilket har fået transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at udsætte den endelige kontrakt på Storstrømsbroen.

Men Condottes økonomiske kvaler går altså længere tilbage.

Det skriver det norske fagmedie Byggeindustrien, bygg.no.

Mediet har fået økonomieksperter til at vurdere en evalueringsrapport fra november 2015, hvor advarselslamperne ifølge eksperterne allerede blinkede.

‘Ekstrem høj gæld’

Rapporten er udarbejdet af revisionsfirmaet KPMG og bestilt af det norske baneselskab Bane NOR i forbindelse med udbudsprocessen på milliardprojektet Follobanen, der er Norges hidtil største transportprojekt.

Ifølge professor i økonomi ved Norges Handelshøyskole Karin S. Thorburn var der i 2015 grund til bekymring over italienernes betalingsevne.

– For det første er gælden i selskabet syv gange så høj som egenkapitalen. Det er ekstremt højt. I kombination med, at de har så store tilgodehavender, og at både gælden og tilgodehavenderne voksede kraftigt i andet kvartal af 2015, så burde man have spurgt, hvorfor det forholder sig sådan, siger hun til Byggeindustrien.

LÆS OGSÅ: Trækker i håndbremsen: Minister udsætter underskrift på aftale om ny Storstrømsbro

I KPMG’s gennemgang af Condottes regnskaber fra november 2015 tildeles Condotte på centrale punkter om likviditet, gæld og egenkapital den laveste score på 1 ud af 5 mulige point.

En måned senere skrev italienerne under på en kontrakt til en værdi af to milliarder norske kroner om at lægge jernbanespor på Follobanen for Bane NOR.

I Danmark blev Condotte sammen med to andre italienske entreprenørselskaber prækvalificeret til at byde på opførslen af Storstrømsbroen 10. juni 2015.

Ubetalte regninger for 100 mio.

Det er særligt Condottes likviditet og gæld, der får dumpekarakterer i den norske evalueringsrapport.

Likviditet er et udtryk for en virksomheds kortsigtede evne til at betale sine regninger, og netop på det punkt har Condotte sidenhen haft store problemer.

I sommeren 2017 var der massive problemer med at betale underleverandørerne på det norske transportprojekt. Condotte oparbejdede en gæld på over 100 millioner norske kroner, inden de igen begyndte at betale deres regninger.

LÆS OGSÅ: Italienske brobyggere måtte stoppe byggeri i Oslo: Skyldte 100 millioner kroner væk

Men da havde byggeriet stået stille i en periode, ligesom en lokal underentreprenør måtte erklære sig konkurs.

I Danmark har Condottes aktuelle konkurstrussel betydet, at Vejdirektoratet og Transportministeriet ikke vil skrive under med firmaet og det øvrige konsortium, før de har fået en redegørelse for, hvordan italienerne kan betale deres regninger på byggeriet af Storstrømsbroen.

Vejdirektoratet oplyser i et skriftligt svar, at det økonomiske mindstekrav til de italienske selskaber, der senere vandt kontrakten på Storstrømsbroen, ved prækvalifikationen var en samlet omsætning på fem milliarder kroner i seneste tre regnskabsår.

- De tre virksomheder overopfylder kravet samlet. Selv uden Condotte vil kravet være opfyldt, skriver Vejdirektoratet, som videre understreger, at konsortiet med de tre italienske firmaer har solidarisk hæftelse på Storstrømsbroen.