Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Nyt årsregnskab fra italienske Storstrøm Bridge Joint Venture, der bygger den nye Storstrømsbro, afslører gigantisk underskud.

Storstrømsbroen mellem Sydsjælland og Falster er foreløbigt to år forsinket, og den italienske hovedentreprenør, der står for det offentlige brobyggeri, har blodrøde tal på bundlinjen.
Vejdirektoratet

Det italienske konsortium, der er i gang med at bygge den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster, er to år bag den oprindelige tidsplan, og nu afslører et nyt årsregnskab, at de italienske brobyggere også er gået i minus med flere hundrede millioner kroner.

LÆS OGSÅ: Italienere ansætter korruptionsstraffet chef på Storstrømsbroen

Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro, og Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), som det italienske konsortium hedder, får 2,1 milliarder danske skattekroner for at bygge broen.

Men på trods af løbende betalinger fra Vejdirektoratet, der er statens bygherre på projektet, står italienerne til at tabe stort på kontrakten.

Nedadgående spiral

I årsregnskabet for 2020 har SBJV noteret et negativt resultat på 217 millioner kroner, og selskabets egenkapital er gået i minus med hele 372,5 millioner kroner.

Dermed fortsætter den nedadgående spiral fra 2019, hvor egenkapitalen endte i et minus på 155 millioner kroner

Dengang var det italienernes håb at få rettet op på økonomien, men det er altså gået stik modsat.

LÆS OGSÅ: Italienske brobyggere styrtbløder i nyt regnskab

I det seneste år har der også været flere sager fremme i Fagbladet 3F om danske underentreprenører på Storstrømsbro-byggeriet, som ikke kan få betaling af SBJV.

Ramt af corona-krisen

Det fremgår af det nye årsregnskab for 2020, at SBJV havde forventet en negativ indvirkning fra den globale corona-krise, som blandt andet har påvirket tilgængeligheden af udenlandsk arbejdskraft og priserne på byggematerialer, men resultatet betegnes alligevel som “utilfredsstillende”.

- Kontrakten på opførelsen af Storstrømsbroen er i 2020 blevet vurderet som en endnu mere underskudsgivende kontrakt, lyder det fra SBJV’s ledelse i regnskabet.

Afhængig af italiensk selskab

Allerede sidste år havde statsautoriseret revisor og chefkonsulent hos Danske Revisorer, Lars Kiertzner, svært ved at se, hvordan SBJV skal få Storstrømsbroen bygget færdig.

- Man står med et projekt, der forventes at give underskud, og som først skal afleveres om to-tre år. Det er svært som udenforstående at svare på, hvordan de vil sikre, at projektet færdiggøres. Det vil åbenlyst blive en tabsgivende entreprise for det italienske konsortium, sagde han til Fagbladet 3F.

I det nye regnskab skriver SBJV, at de i resten af byggeperioden har fået lovning på økonomisk rygdækning fra det italienske selskab Itinera, som fører an i konsortiet.  

Det er med andre ord Itineras økonomi og betalingsvillighed, der nu er afgørende for, om SBJV kan fortsætte det danske brobyggeri.

Talrige skandaler

Der var oprindeligt tre selskaber i SBJV, men to af dem røg ud af konsortiet efter konkurser og en korruptionssag i det italienske retssystem.

LÆS OGSÅ: Lars’ firma bød på millionopgave på Storstrømsbroen – ordren gik til italienere

Byggeriet af Storstrømsbroen har også været ramt af talrige skandaler om blandt andet livsfarligt arbejdsmiljø, skjulte arbejdsulykker og en korruptionsstraffet byggechef.

Storstrømsbroen forventes at åbne for biltrafik i 2024 og togtrafik i 2026, hvilket er to år senere end den oprindelige tidsplan.

Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar fra SBJV.