Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

At rive kontrakten i stykker var det eneste rigtige at gøre, ikke mindst for medarbejderne, lyder det fra ISS-direktør, efter forsvaret har ophævet den milliardstore kontrakt med servicegiganten.

- Vi har ikke kunnet få det til at fungere, lyder det fra ISS-direktør.
Arkiv / Mads Claus Rasmussen / Ritzau/Scanpix

Alt for mange udfordringer, en alt for kompleks kontrakt og medarbejdere, der kom i klemme.

Det er nogle af de billeder, som Simon Kaiser, direktør i ISS Danmark, sidder tilbage med, dagen efter forsvaret og ISS har ophævet den omstridte milliardkontrakt om service inden for forsvaret.

En kontrakt, der skulle være løbet til og med januar 2024, men som nu rives over to år før tid.

Ophævelsen af kontrakten er sket efter lang og massiv kritik af det serviceniveau, som servicegiganten ISS siden 2018 har leveret til forsvaret. En kritik, der endte på ministerniveau, og som til sidst fik de to parter – Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse (FES) og ISS – til at kaste håndklædet i ringen.

- Det var det rigtige at gøre. Ikke mindst af hensyn til vores ansatte, som gør det bedste, de kan inden for forsvaret. Men vi har ikke kunnet få den her kontrakt – med de kontraktmekanismer, den indeholder – til at fungere. Hverken os eller forsvaret. Der har været mange løsninger på bordet, og vi har virkelig prøvet, men det er ikke lykkedes os, siger Simon Kaiser.

Hvad gik galt?

- Den korte fortælling er manglende forventningsafstemning, siger Simon Kaiser.

Fra Oksbøl til Kastellet

Mere konkret handler det om, at det er forbandet svært at gøre alle tilfredse fra Oksbøl i Sydvestjylland til Kastellet i København ved at styre tingene meget centralt fra, siger ISS-direktøren. Og det var en central styring, der var en af hovedessenserne i den Facility Management-kontrakt, som blev indgået i 2018.

Det er også dér, den er gået galt for ISS, siger Simon Kaiser.

- Vi har indgået en meget kompleks kontrakt, men vi fik aldrig sat os sammen og sagt til hinanden: hvordan gør vi så det her?

- Senere prøvede vi med den daværende forsvarschef at lave en mere decentral struktur med flere lokale beslutninger. Men der har været nogle kontraktmekanismer, som er endt med, at vi har siddet med alt for mange kolde hænder. Vi har flyttet rigtigt mange papirer frem og tilbage i stedet for at fokusere på at levere en god service over for vores soldater, siger Simon Kaiser.

- Det har også været irriterende for vores medarbejdere, som er kommet i klemme, hvor de egentligt bare skulle levere en god service i stedet for at koncentrere sig om nogle mekanismer i en kontrakt, siger ISS-direktøren.

Privat og offentligt ikke ens

Simon Kaiser siger, at den kontrakt, ISS indgik med FES i 2018, har en form, de er vant til at operere med på det private arbejdsmarked. Også globalt set. Og det gør de godt.

- Men når du sidder med offentlige myndigheder, er du bare underlagt andre regler. Vi havde set det, som om at dét, vi gør i det private, gør vi også i det offentlige. Men det kan vi bare ikke, siger Simon Kaiser.  

Hvad har ISS lært at den her sag?

- Vi har lært, at vi skal være meget, meget mere sikre på – når vi indgår en partnerskabsaftale – at der ikke er nogen som helst tvivl om, hvad det er for forudsætninger, der lægges til grund, og hvad vi går ind i sammen. Og det skal vi være klar over, inden vi sætter første mand eller kvinde ind. Det har vi ikke været gode nok til her, siger Simon Kaiser.

- Det kan godt være, at vi siger, at vi regner med at sælge så og så meget eller køre vores drift på dén og dén måde. Men har vi snakket med kunden om, hvorvidt det overhovedet er realistisk? Det har vi ikke formået at gøre her, siger ISS-direktøren.

Keep it simple

Har branchen lært af den her sag?

- Jeg tror, branchen har lært, at vi måske skal lave nogle mere simple kontrakter. Avancerede, komplekse modeller ser godt ud på skrift og de bonede gulve, men når det skal udleves i praksis, har vi det bedre med, at tingene er lidt mere simple. Vi skal jo egentligt bare sørge for, at der er rent og pænt, og der bliver leveret noget god mad. Lidt mere tilbage til basics, siger Simon Kaiser.

Ophævelsen af kontrakten mellem forsvaret og ISS betyder nu, at kantine- og rengøringsområdet på alle enheder tages hjem til forsvaret 1. april 2022, så opgaverne klares af FES i 2022 og 2023. De sendes så i udbud til private igen i 2024.

De medarbejdere hos ISS, der i dag arbejder på Forsvarets kontrakt, vil nu få et tilbud om at blive virksomhedsoverdraget, det vil sige overgå til FES. ISS betaler desuden en kompensation til Forsvaret på cirka 100 millioner kroner.

Ordentligt og kontrolleret

Det er ISS magtpåliggende, at servicegiganten sørger for at få medarbejderne videre på en god måde, understreger Simon Kaiser. I samarbejde med forsvaret.

- For vores ansatte handler det nu om, at vi stadig leverer den her service, og at vi får skabt ro omkring det. Og så er der et lidt længere tilløb til, at medarbejderne enten overgår til forsvaret eller en ekstern leverandør. Og det gør vi sammen med forsvaret på en ordentlig og kontrolleret måde, hvor vi følger alle regler. Vi har en makkertilgang med forsvaret, som gør, at vi sikrer, at det kommer til at glide stille og roligt, siger Simon Kaiser.

ISS-direktøren vil ikke afvise, at ISS er at finde i en eventuel udbudsrunde i 2024.

- Den her proces har ikke været sjov for nogen, men vi er overhovedet ikke afskrækket af at arbejde for forsvaret. Men det er ikke noget, vi forholder os til lige nu. Nu skal vi afvikle det her på en ordentlig og kontrolleret måde. Og derefter sidder vi på udskiftningsbænken i lidt tid, siger Simon Kaiser.