Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Lavprisflyselskabet har bedt den norske stat om yderligere hjælpemidler. Den norske regering afviser.

Norwegians trafiktal er påvirkede af lavere efterspørgsel som følge af fortsatte rejserestriktioner i Europa med flere røde zoner.
Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Mandag morgen oplyste det norske erhvervsministerie, at den norske stat ikke har i sinde at hjælpe lavprisselskabet Norwegian mere, end den i forvejen gør.

Udmeldingen kommer som svar på et ønske fra Norwegian, der har bedt om yderligere midler til at komme igennem corona-krisens greb på flybranchen. 

- Covid-19 fortsætter med at påvirke vores drift negativt i efteråret, fordi rejserestriktioner opretholdes og strammes i hele Europa. Pandemien kommer til at påvirke rejsemulighederne i måneder fremover, og derfor fortsætter vi med at tilpasse vores ruteprogram til efterspørgslen, siger Norwegians koncernchef, Jacob Schram, i en pressemeddelelse. 

I oktober fløj 319.477 kunder med Norwegian, 90 procent færre end samme måned sidste år.

Flyselskabet har forsøgt at flyve så få afgange, som det kan lade sig at gøre, i håbet om at få et minimalt tab på den anden side af corona-krisen. 

Hvis den plan skal lykkedes, mener Norwegian, at selskabet skal have kapital til at kunne modstå de tab, der vil komme. 

3F: Branchen har brug for hjælp

Formand for 3F’s afdeling i Kastrup, Henrik Bay-Clausen, mener, at luftfartsbranchen helt generelt har brug for hjælp. 

- Lige nu holder hele branchen fast med det alleryderste af neglene. Alt, der kan stimulere til aktivitet, er velkomment, siger han. 

Det kan have konsekvenser for danske arbejdspladser, hvis Norwegian ikke kan stå imod de økonomiske konsekvenser, de muligvis ser ind i.

- Hvis norwegian går ned, risikerer vi en dominoeffekt, hvor de trækker andre med sig. Som tallene ser ud nu, er de en stor spiller i lufthavnen. En konkurs af et selskab, der ikke kan betale sine regninger, giver en kædeeffekt. Det er klart, siger Henrik Bay-Clausen. 

I forvejen ser det ‘skidt ud’ i Kastrup-afdelingen. Dagens ledighedstal er 1.087 – det højeste, de nogensinde har målt i afdelingen.

- Heldigvis er der nogen, der får arbejde andre steder. Vi har 325 færre ordinære medlemmer sammenlignet med samme dato sidste år. Det skyldes, at de får arbejde i andre brancher, siger formanden. 

Forvrider konkurrencen

Den norske regering anerkender den dybe krise, luftfarten er havnet i, og nævner desuden i en pressemeddelelse, at krisen sandsynligvis vil fortsætte ‘en stund fremover’. 

Det ændrer dog ikke på, at den norske regering afviser Norwegians ønske.

- Norwegian har bedt om økonomisk støtte i milliardklassen, og regeringen har vurderet, at det i denne situation ikke er en forsvarlig brug af fællesskabets midler. Sådan en støtte vil også kunne være konkurrenceforvridende, skriver den norske regering i en pressemeddelelse. 

Den norske regeringen nævner, at flyselskabet kan gøre brug af de allerede eksisterende muligheder, som det norske Stortinget allerede har forhandlet på plads. 

- Stortinget har forhandlet en række tiltag på plads for at afhjælpe situationen: Selskaberne er fritaget fra en række afgifter, statslig køb af flyruter for at sikre et minimumstilbud, kompensation til eksisterende købsruter (FOT), støtte til ikke-statlige lufthavne og en garantiordning på op til seks milliarder kroner, skriver den norske regering i en pressemeddelelse. 

Samlet set udgør den norske stats bidrag til luftfarten i Norge i 2020 13 milliarder kroner. 

Ærgrer direktør

Udmeldingen skuffer Norwegians administrerende direktør.

- Uden støtte er vejen videre pludseligt blevet meget vanskeligere, men vi vil gøre alt i vores magt for at komme gennem krisen, siger han i pressemeddelelsen. 

Den administrerende direktør i Norwegian, Jacob Schram, nævner, at Norwegian har 24.000 arbejdspladser i Norge, og at den norske stat derfor bør se en indsprøjtning som en investering i den norske samfundsøkonomi.