Gå til hovedindhold

Direktør i vognmandsfirmaet H.P. Therkelsen er overrasket og rystet over ulovligheder i sit firma, hvor der faldt dom forleden. Men nu viser det sig, at firmaet tidligere er blevet dømt for piratkørsel.

Det er ikke første gang, at vognmandsfirmaet H.P. Therkelsen har fået dom for ulovligheder.

Direktøren i vognmandsfirmaet H.P. Therkelsen er meget overrasket over, at der kunne finde ulovligheder sted i hans firma, efter at der forleden faldt domme over tre medarbejdere. Men nu viser det sig, at firmaet tidligere er blevet dømt for ulovlig cabotagekørsel - også kaldet piratkørsel.

Til TV SYD sagde direktør Peter Therkelsen 9. oktober blandt andet:

“Jeg havde på ingen måde overhovedet forestillet mig, at det kunne forekomme det her. Vi er rystede i vores grundvold. Det kommer som et chok for os. Vi er en 100 år gammel virksomhed, som altid har lagt vægt på ordentlighed.”

Ifølge loven må en udenlandsk lastbil kun udføre tre kørsler inden for Danmarks grænser i løbet af en periode af syv dage, før lastbilen skal forlade landet igen. 

Bliver lastbilen i Danmark ud over de syv dage og kører rundt med gods, er der tale om ulovlig cabotagekørsel - også kaldet piratkørsel.

Er dømt tidligere

Dommene blev afsagt 9. oktober for dokumentfalsk med fragtbreve. Det var allerede dagen efter, at ulovlighederne blev afsløret 8. oktober, hvor politiet slog til mod H.P. Therkelsens hovedkontor i Padborg på mistanke om ulovlig piratkørsel. En ansat blev idømt fire måneders betinget fængsel, og to chauffører fik 30 dages betinget fængsel. 

Men H.P. Therkelsen har tidligere prøvet at stå tiltalt over for en dommer. Det var 28. februar 2013, hvor H.P. Therkelsen ved Retten i Kolding blev dømt for ulovlig cabotagekørsel og fik en bøde på 4.000 kroner.

3F: Rystende uvidenhed

Formand for 3F’s Transportgruppe, Jan Villadsen, er også rystet. Men det er over direktørens uvidenhed.

- Peter Therkelsen er dybt rystet over, at hans egen virksomhed er blevet afsløret af politiet for dokumentfalsk og ulovlig piratkørsel på danske veje. Jeg er enig i, at det er rystende, siger Jan Villadsen og fortsætter:

 - Men hvordan kan direktøren være dybt overrasket over, at sådan noget kan finde sted al den stund, at firmaet er blevet dømt før? Det lyder mærkeligt, siger Jan Villadsen.

Fagbladet 3F har spurgt Peter Therkelsen, hvordan han kan være så overrasket, når firmaet tidligere er blevet dømt for ulovligheder?

- Den tidligere dom fra 2013 var jo for cabotagekørsel, mens de seneste domme er for dokumentfalsk. Jeg ærgrer mig over den gamle dom, men alle domme ærgrer mig selvfølgelig. Vi gør vores bedste for at drive en regelret virksomhed, og ulovlighederne kommer stadig bag på mig, siger Peter Therkelsen. 

Dom undrer

I kølvandet på lovovetrædelserne og dommene har ITD, Brancheorganisation For Den Danske Vejgodstransport, bedt H.P. Therkelsen om en redegørelse i sagen.

- Den afventer vi. Når vi modtager den, tager vi stilling til, hvad der eventuelt skal ske med H.P. Therkelsen, siger formand for bestyrelsen i ITD, Christian S. Madsen.

Han var ikke klar over, at H.P. Therkelsen i forvejen havde en dom. Men han kan ikke sige, om dommen kommer til at få indflydelse på de mulige konsekvenser, som han heller ikke ønsker at uddybe på nuværende tidspunkt.

- Bestyrelsen ser på sagen, når vi får redegørelsen. Men det kan godt undre, at der lå en dom, siger Christian S. Madsen.