Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Som den første har Gert Nystrøm fået lungekræft anerkendt som arbejdsskade på grund af den farlige udstødning i Københavns Lufthavn. Tidligere har 13 fået anerkendt blærekræft.

Gert Nystrøm har både fået lunge- og blærekræft af sit arbejde i Københavns Lufthavn.
Joachim Rode

Gert Nystrøm ville gerne have fortsat med at håndtere kufferter og skub­be fly i Københavns Lufthavn, da han blev pensioneret som 67-årig.

- Jeg var aldrig ked af at skulle på arbejde, siger han.

Men de 27 år hos SAS har haft alvorlige omkostninger. Den farlige udstødning fra fly og køretøjer i lufthavnen har kostet ham en kræftdiagnose.

Gert havde døjet med flimmer på sit hjertes forkammer. Sidste år havde lægerne via ct-scanninger og biopsi opdaget en lille knude på hans højre lunge. Gert Nystrøm havde fået lungekræft. Og i starten af 2019 fik han under fuld narkose med en kikkertope­ration fjernet øverste sektion af sin højre lunge.

- Det var en dag, som man aldrig glemmer. Jeg tog det stille og roligt. Det var dejligt, da jeg våg­nede, og det var overstået. Heldigvis blev kræften opdaget i god tid. Lægerne siger, at jeg er symptom­fri nu, siger Gert Nystrøm.

Blod i urinen

At blive ramt af kræft er ikke nyt for Gert Nystrøm. Tre år tidligere bad hans læge om en urinprøve. Den in­deholdt blod, og han blev sendt videre til skadestuen, hvor en cystoskopi viste, at Gert Nystrøm havde blærekræft. Han fik fjernet en knude i blæren. Kræften blev taget i opløbet.

Til trods for flere år med mange ture til læger og på operationsbordet har den nu 77-årige Gert Nystrøm heldigvis kunnet hente støtte fra kone og deres tilsammen fire børn.

- Jeg har liv omkring mig hele tiden. Dagen er fyldt ud. Jeg er ikke en eneboer, siger han.

Alle røg cigaretter

Gert Nystrøm har nu fået anerkendt, at han er blevet syg af at passe sit arbejde.

Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) har givet ham en godtgørelse på 75.000 kroner i forbindelse med blærekræften. Lungekræft er også anerkendt, men her har Gert Nystrøm ikke fået erstatning, fordi han i en årrække har røget cigaretter. En afgørelse, som han er stærkt utilfreds med:

- Jeg ved godt, at jeg har røget, men det gjorde alle før i tiden. Der blev jo delt cigaretter ud, når man var til møde. Det har ændret sig, og det er fint nok, siger han.

Siden 2007 har i alt 13 lufthavnsarbejdere fået anerkendt blærekræft som arbejdsskade, de fleste 3F’ere. Gert Nystrøm er den første, som får anerkendt lungekræft som arbejds­skade.

Skubbe fly længere ud

Selvom Gert Nystrøm har været glad for sit arbejde, har han det stramt med konsekven­serne.

Joachim Rode
Joachim Rode

- Man går jo ikke på arbejde for at blive syg.

For den tidligere lufthavnsarbejder ligger der en løsning ligefor:

- Vi har i mange år talt om, at vi skal skubbe flyene længere ud til en anden opstartsplads, før de tænder for motoren. Det vil give meget mindre forurening. Problemet er, at det er en hård branche, hvor tingene ikke må koste noget. Derfor er vi nødt til at gøre noget interna­tionalt. Alle lande skal have en samlet strategi, siger Gert Nystrøm.

SAS vil have hele branchen med

Ifølge Troels Karlskov, fungerende pressechef for SAS Danmark, er det “altid beklageligt”, når en medarbejder bliver ramt af sygdom.

- Vi har en klar strategi og konkrete planer for at forbedre luftkvaliteten i lufthavnen. Der er sket mange forbedringer, og i dag kører næsten 90 procent af alt handling-grej på enten el eller ikke-forurenende brændstof, siger han.

Troels Karlskov peger også på en række yderligere tiltag, som flyselskabet har for at forbedre luftkvaliteten. Det handler blandt andet om at begrænse brugen af flyets hjælpemotor og om at skubbe flyene længere ud på landingsbanen, inden de starter motorerne.

I juni 2019 viste en rapport fra NFA, at udstødning fra flymotorer kan give kræft. SAS varslede på den baggrund et møde med arbejdsmiljørepræsentanterne i CPH. Flyselskabet erkender efter flere henvendelser, at de endnu ikke har fået afholdt dette møde:

- Der skulle efter sommerferien have været holdt et møde om konklusionerne i NFA-rapporten, hvor arbejdsmiljørepræsentanterne skulle orienteres. Det ser vi frem til sker snarest muligt, siger Troels Karlskov.

Stort fald i forureningen

De forskellige tiltag for at mindske forureningen i Københavns Lufthavn har båret frugt de senere år.

I andet halvår af 2011 var luftforureningen på i gennemsnit lidt under 80.000 partikler pr. kubikcentimeter. I første halvdel af 2019 var den faldet til knap 20.000. Der er altså kommet fire gange færre partikler i lufthavnen i løbet af de otte år, viser tal fra CPH.

Det glæder sagsbehandler Janne Hansen fra 3F Kastrup.

- Udviklingen trækker i rigtig retning. Men det er bare vigtigt, at det store fokus på at sikre forebyggende tiltag bærer frugt og udvikler sig videre, siger hun.

Hummelgaard: EU skal på banen

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) peger på, at der er brug for internationale regler, hvis man for alvor skal problemet med farlige partikler i lufthavne til livs.

- Dem, som sviner mest, skal ikke belønnes mest. Vi skal tage slagsmålet på europæisk plan. Det må ikke være laveste fællesnævner, som kommer til at gælde, siger han.

Derfor vil Peter Hummelgaard tage problemet op i EU.

- Jeg vil gøre det til en dansk dagsorden. Vi skal have fælles standarder og ordentlige sanktionsmuligheder, siger Peter Hummelgaard.

11. december fremlagde formand for EU-Kommissionen Ursula von der Leyen “en europæisk grøn pagt”. Her fremgår det blandt andet, at “luftkvalitet skal forbedres nær lufthavne ved at håndtere udslip af forurening fra fly og aktiviteter i lufthavne.”