Gå til hovedindhold

Efter anklager om menneskehandel er det omstridte vognmandsfirma Kurt Beier Transport ved at skille sig af med filippinere i flere lande. Op mod 40 nødstedte filippinere i Polen er desperate for at få hjælp.

Adriano Roque og de øvrige filippinske chauffører har siddet i venteposition i den polske by i Koszalin i tre uger, og nu har de fået besked på, at de er fyret.
Thomas Arnbo

Den danske vognmandsvirksomhed Kurt Beier Transport fortsætter med at trække et spor af desperation og fortvivlelse hele vejen fra Filippinerne og op gennem Europa.

Nu er op til 40 filippinske lastvognschauffører strandet i total uvished i byen Koszalin i det nordlige Polen. 

De er alle udstyret med en kontrakt med den danske vognmandsvirksomheds polske datterselskab HBT Internationale Transport, men den er netop blevet annulleret, og filippinerne frygter for deres fremtid.

- Jeg har taget lån i min ejendom i Filippinerne og betalt næsten 500.000 peso (62.000 danske kroner, red.) for at komme til Europa og forsørge min familie. Hvis jeg bliver sendt tilbage nu, er jeg i stor gæld, siger Adriano Roque.

Læs også: Polske chefer:Vi henter filippinske chauffører, fordi I har taget alle vores

Fagbladet 3F møder den 52-årige filippinske familiefar i et hus i Koszalin, hvor otte filippinere er stuvet sammen.

Adriano Roque har en kone og seks børn at forsørge i sit hjemland, og han er tydeligt berørt og græder ved tanken om, at han ikke kan sende penge hjem til dem.

- Så længe, jeg er her i Europa, kan jeg kæmpe for at få et job og skaffe penge til min familie. Nu er den drøm ødelagt. Alle vil lide, hvis jeg kommer hjem til Filippinerne nu, siger han.

Adriano Roque og de øvrige filippinere har siddet i venteposition i tre huse i Koszalin i tre uger, og onsdag i denne uge blev de så gennet sammen og fik besked på, at de er fyret med to ugers varsel.

I deres kontrakt, som Fagbladet 3F og TV 2 er i besiddelse af, står der ellers, at kontrakten kun kan opsiges ved fravær eller grov misligholdelse.


FOTO: Thomas Arnbo

Fagbladet 3F kunne i torsdags fortælle, at otte andre filippinere stod i en lignende situation på en rasteplads uden for Dortmund i Tyskland. De er også hyret af Kurt Beier Transport og har i månedsvis boet i deres lastbiler, mens de har kørt Europas motorveje tynde. Filippinerne fik besked på at holde sig væk fra den danskejede terminal i Dortmund og afvente yderligere ordrer.

Andre 24 filippinere, der også kører for Kurt Beier Transport, er steget ud af deres lastvogne i Tyskland, hvor en tysk menneskerettighedsorganisation hjælper dem.

Søndag kan Fagbladet 3F fortælle, at filippinske lastbilchauffører, der kører for Kurt Beier Transport, nu bliver kaldt hjem fra hele Europa til Padborg, hvor de får besked på at stige ud af lastbilen og vente på at blive kørt til Kurt Beier Transports datterselskab i Polen i minibus.

Læs også: Beier-chauffører kaldes til Padborg og sendes til Polen

Det danske vognmandsfirmas forsøg på at skille sig af med de mange filippinere i Polen og Tyskland kommer, efter at politiet i starten af november begyndte at efterforske Kurt Beier Transport for mistanke om menneskehandel. Det danske Center mod Menneskehandel har allerede fastslået, at 22 filippinere og fire srilankanere, der boede i en slumlignende baraklejr i Padborg, er blevet udsat for menneskehandel til tvangsarbejde af det danske vognmandsfirma.


FOTO: Thomas Arnbo

Adriano Roque og de øvrige filippinere, der lige nu sidder i Koszalin i Polen, har fået skiftende meldinger om deres nærmeste fremtid.

- Først sagde firmaet, at vi skal tage tilbage til Filippinerne, men nu lover de, at vi vil få et andet job som chauffører. Det er alt, hvad jeg ønsker, men jeg tror, at de lyver. Hvordan skal jeg kunne stole på dem? spørger den fortvivlede familiefar.

Det fremgår af filippinernes kontrakt med den danske vognmandsvirksomheds polske datterselskab, at de er blevet lovet en løn på 1.060 euro, svarende til 8.000 kroner, om måneden.

Det er langt, langt under den gennemsnitlige overenskomstmæssige løn for en dansk lastvognschauffør, som ligger på omkring 26.-32.000 kroner om måneden.

Fagbladet 3F har været i kontakt med polske repræsentanter for HBT Internationale Transport, som forsikrer, at de strandede filippinere i Polen vil blive tilbudt nye job.

De nødstedte filippinere i Koszalin er i kontakt med den filippinske ambassade i Polen, som prøver at rådgive dem.

Karsten Beier, direktør i Kurt Beier Transport, ønsker ikke at kommentere sagen over for Fagbladet 3F, men i en udtalelse til TV 2 begrunder Karsten Beier fyringerne med manglende arbejde til chaufførerne.