Gå til hovedindhold

40 filippinere er stuvet sammen hos polsk underselskab til den omstridte danske vognmand Kurt Beier Transport.

Edyta Zielińska, personaleansvarlig i det polske transportfirma HBT Internationale Transport.
Thomas Arnbo

Det er kun naturligt, at et dansk vognmandsfirma henter store mængder filippinske chauffører til Europa via Polen og bruger dem som billig arbejdskraft.

Transportbranchen er nemlig ved at løbe tør for polske chauffører, og der er brug for nye, billige chauffører, så firmaerne kan tjene flere penge og vokse.

Læs også: Fyrer i flæng: Beier efterlader desperate filippinere i Polen

Sådan lyder det fra Edyta Zielińska, der er personaleansvarlig i det polske transportfirma HBT Internationale Transport.

- Da Polen kom med i EU, åbnede Danmark og Tyskland kontorer her og tog alle vores chauffører. Nu har vi ingen polske chauffører tilbage, så vi må tage dem fra Filippinerne og Sri Lanka. Økonomien boomer lige nu, og vi er nødt til at hente flere chauffører, så vores firma kan vokse, og vi kan få flere lastbiler, siger hun.

40 filippinere stuvet sammen

HBT Internationale Transport er et datterselskab til den kontroversielle danske vognmandsvirksomhed Kurt Beier Transport, der anklages for menneskehandel med filippinske lastvognschauffører.

LÆS OGSÅ: Politiet efterforsker, om filippinske chauffører er ofre for menneskehandel

Fagbladet 3F møder Edyta Zielińska i den nordpolske by Koszalin, hvor op mod 40 desperate filippinere lige nu er stuvet sammen.

Filippinerne fortæller, at de har stiftet gæld for at komme til Europa og arbejde for datterselskabet til Kurt Beier Transport, så de kan sende penge hjem til deres familier.

Men nu er de blevet fyret med kort varsel, efter det danske vognmandsfirma er kommet i søgelyset for menneskehandel.

Polsk direktør: Alt er lovligt

Mens Fagbladet 3F taler med nogle af de nødstedte filippinere på en adresse i Koszalin, dukker en ophidset polsk mand op og vil have interviewet stoppet.

Efter en ordveksling tilkalder han forstærkning, og to mænd og en kvinde støder hurtigt til.

Kvinden med farvestrålende pels og makeup er Edyta Zielińska, og en af hendes kompagnoner, Krzysztof Hołubowski, præsenterer sig som direktør i HBT Internationale Transport.

Krzysztof Hołubowski er direktør i Kurt Beier Transports polske datterselskab.
Krzysztof Hołubowski er direktør i Kurt Beier Transports polske datterselskab. FOTO: Thomas Arnbo

Det er første gang, de polske ansvarlige udtaler sig i sagen, og de kender alt til anklagerne om menneskehandel og tvangsarbejde i Danmark.

- Det passer ikke. Vores forretning er helt lovlig, og chaufførerne får polsk løn, siger Krzysztof Hołubowski.

Da filippinerne bliver hentet til Polen via danske Kurt Beier Transports datterselskab, er det de meget lempelige polske regler om lønninger, der gælder for de filippinske chauffører.

Læs også: Beier-chauffører kaldes til Padborg og sendes til Polen

På den måde kan en filippinsk chauffør køre side om side med en dansk chauffør på de europæiske motorveje, men kun tjene 8.000 kroner om måneder for at køre på alle tidspunkter af døgnet. En dansk chaufførs overenskomstmæssige løn ligger på næsten fire gange så meget.

‘Slavelignende vilkår’

Sagen om det danske vognmandsfirma Kurt Beier Transport og dets mange filippinske chauffører har affødt hård kritik fra flere kanter.

I Filippinerne undersøger man sagen som social dumping og siger, at de filippinske chauffører er ofre for en krænkende adfærd fra højtlønnede europæiske land, og EU-kommissær Margrethe Vestager kalder filippinernes situation for ‘slavelignende vilkår’.

LÆS OGSÅ: Vestager: Slavelignende vilkår for filippinske chauffører skal stoppes

Edyta Zielińska fra HBT Internationale Transport afviser fuldstændig, at filippinerne har dårlige forhold. 

- De mangler ikke noget. Vi betaler dem godt og investerer mange penge i at få dem her til landet. Vi sørger for flybilletter til dem, og når nogle af dem ankommer i klipklapper, så køber vi tøj til dem, siger hun.

- I sender filippinerne videre til Kurt Beier Transport i Danmark. Har I set deres forhold i lejren der?

- Ja, og det er rigtigt, at det ikke var godt nok. Men det er blevet forbedret, og det skal selvfølgelig være i orden, siger Edyta Zielińska.

Polsk direktør: Det er 3F’s skyld

Cheferne i HBT Internationale Transport fortæller, at de har 100 lastbiler stående, som venter på at komme ud på de europæiske motorveje.

Krzysztof Hołubowski mener, at det 3F og Fagbladet 3F’s skyld, at det polske firma nu må fyre de filippinske chauffører.

- 3F skaber mange problemer for dem. I kæmper ikke for deres rettigheder, I vil kun bruge dem i medierne til at lave propaganda og afskrække danske firmaer fra at arbejde sammen med Kurt Beier Transport. Det er derfor, filippinerne har mistet deres job, siger Krzysztof Hołubowski.

Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar fra Karsten Beier, der er direktør i vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport.