Gå til hovedindhold

Hvad skal der ske med os, spørger lastbilchauffører fra Kurt Beier Transport, efter at de har fået besked om at forlade NTG's terminal i Tyskland. De har slået lejr på rasteplads nær Dortmund.

Filippinerne bor tæt på Dortmund på en rasteplads.
Foto Søren Zeuth

I sidste uge kunne Fagbladet 3F afsløre en tysk politi-razzia mod filippinske chauffører, der opholdt sig på danskejede NTG’s terminal uden for Dortmund i Tyskland. Chaufførerne var ansat af vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport, der blev anmeldt til politiet for menneskehandel og tvangsarbejde.

Nu har sagen taget en ny drejning: For godt en uge siden fik en række chauffører besked på at forlade NTG’s område af deres arbejdsgiver, Kurt Beier Transport. Otte af dem har slået midlertidig lejr på en rasteplads på motorvej A44 uden for Dortmund.

- Firmaet ringede og fortalte, at der ikke var flere ture til os den næste uge. Jeg fik at vide, at vi skulle forlade NTG’s terminal og finde et sted at parkere et godt stykke væk. Jeg ved ikke hvorfor, fortæller Neil Caña, en 42-årig chauffør fra Filippinerne.

I øjeblikket undersøger dansk politi, om der er grundlag for at rejse tiltale for menneskehandel til tvangsarbejde i forhold til 26 filippinske chauffører, der blev hjulpet ud af Kurt Beier Transports slumlejr ved Padborg. Center mod Menneskehandel, der hører under Socialstyrelsen, har vurderet, at filippinerne netop var handlet med henblik på tvangsarbejde.

- Vi vil ikke lave problemer. Vi har skrevet under på en kontrakt og gør bare vores arbejde. Jeg har en familie at brødføde, og jeg er bange for, at min løn bliver sat ned, hvis jeg klager, siger chaufføren Harvey Dionela.
- Vi vil ikke lave problemer. Vi har skrevet under på en kontrakt og gør bare vores arbejde. Jeg har en familie at brødføde, og jeg er bange for, at min løn bliver sat ned, hvis jeg klager, siger chaufføren Harvey Dionela.

Må gå i busken

Fagbladet 3F møder chaufførerne på rastepladsen. De koger ris til morgenmad over små gasblus og vasker op i koldt vand fra store plastikdunke. På lastbilerne hænger chaufførernes vasketøj, stift i morgenfrosten. De fleste chauffører er iklædt tynde vindjakker og strømper i badesandaler. De ved ikke, hvor længe de skal holde på rastepladsen, eller hvad der skal ske med dem, fortæller de. 

- Situationen er svær. Vi har ikke adgang til toiletter nu, så vi er nødt til at vi gemme os ude i buskadset, siger chaufføren Oliver Hojilla.

Filippinerne fortæller, at de er vrede over, at de skal bo i lastbilen, selvom de er blevet lovet en bolig eller et hotelværelse, når de holdt længere kørehvil. Hovedparten har været ansat i fem til seks måneder.

Tysk og hollandsk fagbevægelse har for nylig anmeldt Kurt Beier Transport samt speditørkoncernen NTG til tysk politi for menneskehandel, tvangsarbejde og udbytning af arbejdskraft i en sag om 16 filippinske chauffører. NTG oplyser til Fagbladet 3F, at det af tysk politi er blevet oplyst om, at der ikke vil blive ført sag mod selskabet.

Chaufførerne holder kontakt med deres familier over telefonen. Mange familiemedlemmer er ængstelige, efter at omtalen af sagen om Kurt Beier Transport er eksploderet i Filippinerne.
Chaufførerne holder kontakt med deres familier over telefonen. Mange familiemedlemmer er ængstelige, efter at omtalen af sagen om Kurt Beier Transport er eksploderet i Filippinerne.

Har boet i lastbilen i seks måneder

- Da vi blev ansat, blev jeg lovet et godt sted at sove, når jeg skulle holde hvil. Men ikke én eneste gang har jeg haft en rigtig seng at sove i. Jeg sagde det til firmaet, da de sendte os herud på rastepladsen, men de svarede bare, at det havde jeg ikke ret til. Jeg har levet i lastbilen i seks måneder nu, siger Neil Caña.

Frustrationen er til at tage og føle på:

- Hvad skal der ske med os nu? Vi er ikke dyr. Vi er ikke kriminelle. Men de behandler os som anden- og tredjerangsmennesker, siger Neil Caña.

- Jeg kom hertil, fordi Europa er frit. Det er et frit land, ikke? Men måske er det mere frit for nogle end for andre, konstaterer lastbilchaufføren Oliver Hojilla.
- Jeg kom hertil, fordi Europa er frit. Det er et frit land, ikke? Men måske er det mere frit for nogle end for andre, konstaterer lastbilchaufføren Oliver Hojilla.

Alle chaufførerne understreger samtidig, at de er loyale og ikke ønsker ballade med firmaet:

- Vi vil ikke have problemer. Vi har skrevet under på en kontrakt og gør bare vores arbejde. Jeg har en familie at brødføde, og jeg er bange for, at min løn bliver sat ned, hvis jeg klager, siger Harvey Dionela.

Chaufførerne modtager mellem 400 og 500 euro i løn. De fortæller, at Kurt Beier Transport har lovet dem en lønstigning på 300 euro begyndende fra december. Inklusive godtgørelse vil det give omkring 1.300 euro (9.700 kroner), fortæller de.

- Jeg har respekteret firmaet og været loyal. Nu er jeg bange for at blive sendt tilbage til Filippinerne. Jeg har gæld, fordi jeg tog til Europa. Hvad skal min familie leve af, hvis jeg bliver sendt hjem, spørger en af chaufførerne.
- Jeg har respekteret firmaet og været loyal. Nu er jeg bange for at blive sendt tilbage til Filippinerne. Jeg har gæld, fordi jeg tog til Europa. Hvad skal min familie leve af, hvis jeg bliver sendt hjem, spørger en af chaufførerne.

På vej til Padborg?

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Kurt Beier Transport.

NTG oplyser, at samarbejdet med vognmandsfirmaet Kurt Beier er blevet opsagt.

- Opsigelsen er sendt, og de sidste trailere bliver afleveret senest på mandag. Derfor har Kurt Beiers lastbiler i sagens natur ikke mere at gøre hos NTG, siger Jesper E. Petersen, Group CEO i NTG.

- Jeg har sympati for chaufførerne, men vi kunne ikke stå inde for de oplysninger, der kom frem om blandt andet chaufførernes lønforhold, der ikke levede op til mindstelønnen. Det er en misligholdelse af kontrakten, siger direktøren.

Ifølge Fagbladet 3F’s oplysninger er chaufførerne blevet kaldt til Padborg. Dette er dog ikke bekræftet.