Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Aktindsigter og videooptagelser dokumenterer ifølge Dyrenes Beskyttelse, at kalve ikke får opfyldt behov.

Tusindvis af spædkalve eksporteres fra Danmark til eksempelvis Holland. Det sker under forhold, som ifølge Dyrenes Beskyttelse ikke lever op til lovgivningen. (Genrefoto).
Foto: Ida Marie Odgaard/Scanpix

Sidste år blev flere end 33.000 spæde kalve sendt afsted på transporter af mere end otte timers varighed, hovedsageligt fra Danmark til Holland.

En stor del af dem havde ikke adgang til vand undervejs, ligesom det lovpligtige tilsyn ikke blev udført, lyder kritikken fra Dyrenes Beskyttelse.

- Lovgivningen siger, at dyrene skal have vand og eventuelt foder, og at de skal være under tilsyn.

- Men i praksis kan det ikke realiseres, siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.

Kritikken bygger på aktindsigter hos Fødevarestyrelsen i eksporter af kalve til Belgien og Holland gennem to uger i 2020.

Af papirerne fremgår det ifølge Dyrenes Beskyttelse, at lange transporter af en varighed på op til 17,5 timer og med flere hundrede kalve på lastbilen gennemføres med ét hvil på blot en enkelt time.

- Hvis en chauffør holder en pause på en time, har han ikke mulighed for at tjekke, at over 200 kalve får noget at drikke. Det er ikke fysisk muligt, siger Britta Riis.

For at få syn for sagen sendte Dyrenes Beskyttelse et kamerahold efter en kalvetransport fra Nørager i Nordjylland til Ede i Holland.

På turen holdt chaufføren én pause af halvanden times varighed.

Han var ifølge Dyrenes Beskyttelse ikke inde i vognen at tjekke kalvene, men kiggede blot kortvarigt ind i lastbilen.

Chaufføren oplyste til kameraholdet fra Dyrenes Beskyttelse, at han tændte for ventiler med vand, som ellers var slukket på resten af turen.

Problemet med ventiler med vand er ifølge Britta Riis, at spædkalvene slet ikke kan finde ud af at drikke vand på denne måde.

- Kalvene har ingen anelse om, hvordan de skal drikke af dem. De er vant til at drikke fra en spand eller sutte hos moren.

- Kalvene ender med at blive dehydrerede, de er sultne, og mange af dem er syge, når de når frem, siger Britta Riis.

En stor del af kalvene, der eksporteres, er tyrekalve, som er tilovers i mælkeproduktionen herhjemme.

I Holland er der stor efterspørgsel på spæde kalve til produktionen af lyst kalvekød.

Eksporten var en overgang faldende, og det fik kritikken af kalveeksporten til at mindskes.

- Vi har set en udvikling, hvor antallet af kalve, der blev eksporteret ud af Danmark, faldt. Men nu ser vi igen en stigning desværre, siger Britta Riis.

Organisationen arbejder for et forbud mod lange transporter af kalve under otte uger.

/ritzau/