Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Hjørring Citybus A/S kørte sidste år børn rundt i livsfarlige busser under fodboldstævne. Flere busser fik klippet nummerpladerne, og firmaet blev sigtet for 27 forhold. Topledelsen slipper nu for straf efter konkurs, mens chaufførerne har fået bøder og står til at miste kørekortet.

Politiet klippede pladerne på flere busser fra Hjørring Citybus under den store fodboldturnering Dana Cup sidste år. Nu er firmaet gået konkurs.

Det er straffrit for direktøren at have livsfarlige busser i sit firma, mens chauffører fra firmaet har fået bøder i retten og står til at få frakendt kørekortet.

Det er tilfældet i Hjørring Citybus A/S, der i sommeren 2017 kørte børn, forældre og trænere rundt i livsfarlige busser med defekte bremser og styretøj under fodboldstævnet Dana Cup i Nordjylland.

Firmaet blev efter en politirazzia sigtet for 27 forhold, men gik konkurs 22. maj i år.

Konkursen har fået Nordjyllands Politi til at opgive at rejse sag og dropper nu sigtelsen mod selskabet.

- Der er ikke fundet grundlag for at gøre et personligt ansvar gældende mod ejeren, oplyser anklager hos Nordjyllands Politi Majbrit Bak.

Hun oplyser, at anklagemyndigheden vurderer, at der heller ikke er grundlag for at retsforfølge den daværende direktion og bestyrelse personligt.

Politirazziaen afslørede, at busserne var i så ringe en forfatning, at flere af dem fik klippet nummerpladerne - blandt andet på grund af defekte bremser. Den var gal med bremserne i 14 ud af de 27 tilfælde.

Politi: En virkelig grov sag

- Det er en virkelig grov sag. Normalt vil man i sådan en sag straffe et selskab med bøder. Men når selskabet er gået konkurs, er der jo intet at komme efter i firmaet. Man kan ikke plukke hårene af en skaldet, forklarer Majbrit Bak og fortsætter:

- Det er sædvanlig praksis, når et selskab går konkurs. 

Politiet har også tjekket, om direktør og daværende ejer af Hjørring Citybus A/S, Henning Christensen, har startet et nyt firma og flyttet busserne over i dét.

- Det kunne have været en mulighed for at gå efter ham, men han har ikke startet nyt firma, siger hun.

Nu er det en række af firmaets chauffører, der må tage straffen alene.

Alvorlige fejl på busserne 

- Sådan er systemet, når et firma går konkurs. Men nogle af sagerne var så grove, at vi mener, at chaufførerne burde have reageret. Derfor kommer de sager for retten, siger hun. 

Hun oplyser, at to af forholdene om bremser og et forhold om styretøjet var så alvorlige, at chaufførerne blev tiltalt med påstand om bødestraf og betinget frakendelse. Disse sager verserer ved Retten i Hjørring, hvor der forventes en afgørelse i oktober.

Derudover er der allerede afgjort tre sager med bøde. To af disse sager omhandlede førerretten til at føre bus, der er udløbet. I disse sager fik chaufførerne hver en bøde på 1.500 kroner.

Den sidste chauffør blev dømt ved Retten i Hjørring i november sidste år for at køre bus med bag- og stoplygter, der afgav gult lys. Han fik en bøde på 1.000 kroner.

3F: Den er gal med lovgivningen

Freddy Wie Andersen, gruppeformand for Transport i 3F Skagerak, er forarget over, at topledelsen går fri.

- Det er ingen rimelighed i, at en topledelse slipper for straf, mens de ansatte må tage skraldet. Det er lovgivningen, den er gal med, når det kan foregå på den måde, siger han.

Han slår fast, at det er chaufførernes opgave at udføre et sikkerhedstjek på bussen, og opfordrer chaufførerne til at lade bussen stå, hvis der er det mindste galt.

- Men det er ikke alt, chaufføren opdager ved sådan et tjek, ligesom det kan give problemer, hvis chaufførerne brokker sig for meget over busserne, siger han.

Det har ikke været muligt at komme i kontakt med konkursramte Henning Christensen.

Men Fagbladet 3F har via konkursboets kurator, advokat Claus Nielsen, bedt den tidligere direktør om en kommentar til, at han slipper for straf, mens chaufførerne straffes. Han har endnu ikke svaret.