Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Effektiv kontrol og håndhævelse er afgørende i den nye aftale mod social dumping på danske veje, men det bliver ikke let, siger arbejdsmarkedsforsker.

Den nye aftale sikrer dansk løn til udenlandske chauffører, når de kører ind i Danmark.
Arkiv / Ritzau Foto

Hvordan sikrer man, at udenlandske chauffører får dansk løn på danske veje, og at lønnen også ender i chaufførens egen lomme?

Det er langt fra nogen enkel opgave, mener arbejdsmarkedsforsker Søren Kaj Andersen, Københavns Universitet.

Han pointerer, at kontrol og håndhævelse er to helt centrale elementer i den nye, politiske aftale om udenlandske chaufførers vilkår, som regeringen landede onsdag.

- Men der venter en hel bermuda-trekant af udfordringer. Kontrollen skal være snild og effektiv. Den skal ikke forstyrre branchen unødigt, så lastbilerne bliver stoppet i tide og utide. Og så skal opgaven klares med fornuftig brug af ressourcer, siger han og fortsætter:

- Det er en udfordring i en branche med rullende ydelser i form af lastbiler, der kører i enhver afkrog af landet, siger Søren Kaj Andersen.

Altafgørende med kontrol

Aftalen sikrer, at udenlandske chauffører, som kører bus- og godskørsel i Danmark, skal have dansk løn, og Søren Kaj Andersen peger på, at alt står og falder med, at kontrollen bliver sat fornuftigt sammen.

- Det er forståeligt nok, at alt omkring kontrollen ikke er på plads endnu. Men jeg håber, at der bliver skelet til udlandet, hvor der er erfaringer, som kan bruges, så rammerne bliver udfyldt fornuftigt. Det bliver meget interessant at se, hvordan det udfolder sig, siger han.

Her starter mareridtet

Søren Kaj Andersen pointerer, at mareridtet starter for alvor, når det handler om, hvordan man så også sikrer, at den danske løn ender i lommen på den udenlandske chauffør.

- Vi har mange eksempler på snyd i udenlandske firmaer. For eksempel, at alt ser fint ud på papiret, men at udenlandske firmaer snyder med lønnen med dobbeltregnskaber bagved. Det er meget vigtigt, at de udenlandske chauffører kender deres rettigheder, siger Søren Kaj Andersen.

Han understreger, at der ligger en vigtig opgave for 3F Transport i at bruge deres internationale faglige kontakter.

- Sådan, at de udenlandske chauffører bliver oplyst om og kender deres rettigheder, når de kører ind i Danmark, siger Søren Kaj Andersen, der peger på, at aftalen er vigtig i kampen mod løndumping.

- Sammen med EU’s Vejpakke, der imødegår løndumping i EU og giver en ensartet regulering af branchen, tror jeg, at man kommer langt, siger Søren Kaj Andersen.

Svært for politiet at løfte opgaven

Hvordan kontrol og håndhævelse helt præcist skal foregå, skal på plads i løbet af foråret. Aftalen skal udmønte sig i lovgivning i marts-april, men en hel del omkring kontrol og håndhævelse ligger allerede fast.

Der er enighed blandt regeringen og aftalepartierne om, at kontrollen med chaufførerne på de danske landeveje skal skærpes. Det er der afsat 10 millioner kroner til om året.

Det ligger også fast, at den øgede kontrol skal være en del af politiets vejsidekontroller. Her kontrollerer politiet i forvejen blandt andet om køre-hviletidsbestemmelserne overholdes, om køretøjet har de rette tilladelser, lastbilens sikkerhed, og om der køres ulovligt.

Politikommissær Claus Kjær-Pedersen, leder i Tungvognscenter Nord, siger, at det bliver svært at løfte opgaven med den nuværende bemanding på tungvognscentrene.

- Det er fornuftigt nok at lægge opgaven hos os, men ekstra kontrolopgaver bliver på bekostning af noget andet. Det bliver svært at tage flere opgaver ind, for vi har rigeligt at gøre med de eksisterende opgaver, som udfylder vores tid. Så kan man jo spørge, hvad der er vigtigst: lønforhold eller trafiksikkerhed? Flere opgaver kræver flere hænder, siger han.

Særmyndighed skal kontrollere

Ud over politikontrollerne skal der også etableres en særmyndighed, hvor der endnu ikke er taget stilling til de nærmere detaljer.

Men det ligger i aftalen, at udenlandske transportvirksomheder skal anmelde deres kørsler, så de danske myndigheder har mulighed for at kontrollere, om virksomhederne overholder de danske krav om dansk løn på danske veje.

Hvis de undlader at anmelde deres kørsler, koster det 10.000 kroner i bøde, der hæves med 100 procent i gentagelsestilfælde.

Hammeren falder hårdere, hvis de bliver taget i ikke at aflønne med dansk løn. Det koster som udgangspunkt en bøde på 35.000 kroner, der også stiger med 100 procent, hver gang loven efterfølgende overtrædes.

Vognmænd: Bøder vil afskrække

Direktør i DTL – Danske Vognmænd – Erik Østergaard tror, at bøderne har en sådan størrelse, at de virker afskrækkende og præventivt.

- Det er bøder, der kan mærkes – især i gentagelsestilfælde. Når loven træder i kraft, er der nogle, der vil prøve at krybe udenom reglerne. Men jeg tror, at det relativt hurtigt vil rygtes i branchen, at der er en dårlig idé og dyrt at snyde, siger han og fortsætter:

- Det er et af de vigtige elementer, at udenlandske vognmænd skal registrere lastbilen på nummerpladen, og det betyder, at politiet hurtigt kan tjekke, om der er orden i sagerne. Men det er klart, at det er afgørende, at kontrollen bliver effektiv.

En hastigt voksende opgave

Aftalen gælder den såkaldte cabotagekørsel, som er når udenlandske lastbiler fra lande som Bulgarien og Rumænien kører ind og ud af Danmark med varer.

Det er lovligt, men lastbilerne må kun køre tre ture med gods inden for Danmarks grænser. Så skal de køre ud af landet igen, ellers er der tale om ulovlig cabotagekørsel – eller piratkørsel.

De nyeste tal viser, at der bliver meget at kontrollere. Det vælter ind i Danmark som aldrig før med rumænske, polske og litauiske lastbiler med chauffører bag rattet, der kører varer til dumpingløn.

I 2018 var cabotagekørsel med udenlandske lastbiler i Danmark vokset til 413 millioner ton kilometer. Det er en fordobling i forhold til 2004, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Måleenheden ‘et ton kilometer’ svarer til, at et ton gods flyttes en kilometer med lastbilen.

Samtidig bliver flere og flere lastbiler med østeuropæiske chauffører bag rattet knaldet for ulovlig cabotagekørsel. Antallet af udenlandske lastbiler, som bliver taget for ulovlig cabotagekørsel i politiets kontroller, er godt og vel tredoblet. Fra 34 tilfælde i de to første kvartaler 2018 til 129 tilfælde i samme tidsrum i 2019.