Gå til hovedindhold

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører. Men der stilles intet krav om dansk løn. Skandalevirksomheden Kurt Beier Transport får otte uger til at efterleve betingelserne.

Vognmandsfirmaet Kurt Beier har fået otte uger af Danish Crown til at rette op chaufførernes forhold.
Arkiv / Scanpix

Det har været stille hos Danish Crown, siden det kom frem, at vognmandsfirmaet Kurt Beier indlogerede underbetalte filippinere i en slumlejr. Slagterigiganten smed nemlig ikke Kurt Beier Transport ud, ligesom Arla, Jysk og transportgiganten DSV gjorde.

Nu lover Danish Crown så at “opretholde rimelige sociale standarder” for virksomhedernes egne medarbejdere samt hos underleverandørerne. Samarbejdsvirksomhederne får maksimalt otte uger til at opfylde kravene.

Dermed beholder Danish Crown, sammen med speditionsfirmaet N&K, det omstridte vognmandsfirma Kurt Beier Transport i mindst otte uger endnu.

- Sagen om chaufførerne i Padborg er selvfølgelig Kurt Beier Transports ansvar. Men denne her sag har også blotlagt, at Danish Crown - og i det her tilfælde vores samarbejdspartner - ikke har haft tilstrækkelig indsigt i forholdene hos en underleverandør. Derfor føler vi begge et medansvar for de svigt, der har været hos Kurt Beier Transport. Vi tror på, at klare retningslinjer for vores leverandører er vejen til ikke at havne i sådan en situation igen, siger Lars Feldskou, der er global indkøbsdirektør i Danish Crown.

Fagbladet 3F har forgæves forsøgt at få en kommentar på kravene fra Karsten Beier, der er administrerende direktør hos Kurt Beier Transport A/S.

3F: “Alt for lang en frist”

Overholder vognmandsfirmaet Kurt Beier ikke Danish Crowns retningslinjer, kan slagterigiganten sammen med speditionsfirmaet N&K altså vælge at smide vognmandsfirmaet på porten. 

Men det er for lang en frist, mener 3F, for Kurt Beier Transport har allerede fået rigeligt med snor.

Læs også: Alt om slumlejren og filippinernes forhold i Danmark

- Først og fremmest er det grotesk, at der kan risikere at gå 11 uger, før Danish Crown handler på de umenneskelige forhold, som chaufførerne har kørt under. Danish Crown kommer i mellemtiden til at tjene styrtende med penge på at have filippinerne ansat til sulteløn i otte uger mere, siger Jan Villadsen, der er 3F Transports gruppeformand.

Opkræver bod på 25.000 euro

Ud over at kunne få opsagt sit samarbejde med Danish Crown, vil virksomheder, der overtræder gældende lovgivning, også blive opkrævet en bod på 25.000 euro.

Det svarer til 186.500 danske kroner.

- Set i bakspejlet skulle vi selvfølgelig have haft en bedre kontrol af vores underleverandører. Det bliver nu et krav til os, og det synes jeg er helt i orden, siger Martin Gregersen, der er CEO i N&K Spedition. N&K har været med til at udarbejde erklæringen.

3F Transport er dog stadig ikke jublende lykkelige for Danish Crowns nye retningslinjer og kalder hele setuppet for “varm luft”. Slagterigiganten forpligter sig nemlig kun på at overholde regler, som andre virksomheder i forvejen benytter sig af: 

- Jeg gik da stærkt ud fra, at det var en selvfølge for alle virksomheder at overholde de internationale principper om arbejdsforhold. Der er jo ingen virksomheder, der går ind for slaveri. Så deres erklæring rykker ikke ved noget som helst. Og underligt nok står der ikke noget om, at man også stiller krav til overholdelse af færdselsloven, siger Jan Villadsen.

I erklæringen sikres chaufførerne blandt andet, at de ikke i fremtiden skal bo i en ny slumlejr. Problemet er bare, at det kun var et fåtal af chaufførerne, der egentlig overnattede i lejren. Resten boede i lastbilerne på de europæiske veje, hvilket også er ulovligt.

Polsk løn er stadig okay

Et af de store problemer ved Kurt Beier Transports brug af filippinske chauffører var, at vognmandsfirmaet brugte et hul i EU-lovgivningen til at få chaufførerne til at køre for sig til angiveligt 15 kroner i timen.

Læs også: Aabenraa Kommune melder Kurt Beier Transport til politiet

Den lave løn og omgåelse af EU-reglerne ser Danish Crown tilsyneladende igennem fingre med. De skriver nemlig intet om, at når man arbejder i Danmark, skal man også have dansk løn.

I stedet skriver de, at “virksomheden har pligt til at sikre, at løn og arbejdsvilkår er i overensstemmelse med gældende regler, herunder om mindsteløn, i det land, hvor medarbejderen er ansat”. 

Det betyder, at så længe vognmandsfirmaet har en postadresse i udlandet, så må chaufførerne gerne arbejde til 15-20 kroner i timen.

Danish Crowns erklæring er lavet sammen med transportvirksomhederne Freja Transport & Logistics, N&K og H.P. Therkelsen.