Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ny rapport udpeger landets erhvervsskoler som en barriere for at få flere håndværkere, som kan bygge bæredygtigt. Men på tømrerlærlingen Alparslan Celikkols skole går man målrettet til værks.

Vi skulle blandt andet udregne, hvor meget CO2 de forskellige materialer udleder, fortæller tømrerlærlingen fra Brøndby Strand.
Joachim Rode

Klima og grøn omstilling fylder i disse år godt i skåltalerne hos politikere og erhvervsledere, men for 27-årige Alparslan Celikkol er udfordringen helt håndgribelig.

Som tømrerlærling har han fået undervisning i bæredygtigt byggeri og ved, hvordan han kan bruge sit håndværk til at mindske CO2-udledningen med nye materialer og byggeteknikker.

- Det var et fedt forløb. Vi skulle blandt andet udregne, hvor meget CO2 de forskellige materialer udleder, og prøve at bygge noget, der var så bæredygtigt som muligt, blandt andet ved at bruge nye materialer, lyder det fra tømrerlærlingen fra Brøndby Strand, som skifter mellem skoleforløb og sin læreplads hos en lokal tømrermester.

LÆS OGSÅ: Tænketank: Brug for 44.500 faglærte og ufaglærte til grønne job

Erhvervsskolen Next i Herlev, hvor Alparslan Celikkol er ved at uddanne sig til tømrer, er nemlig en af de få erhvervsskoler, der har et målrettet fokus på bæredygtigt byggeri.

Undervisere er barriere

I en ny analyse, som ingeniør- og rådgivningsselskabet Rambøll har udarbejdet for Byggeriets Uddannelser, bliver erhvervsskolerne udpeget som en barriere for at få flere faglærte håndværkere, som har ekspertisen til at arbejde på en ny og mere bæredygtig måde.

LÆS OGSÅ: Underviserne ved ikke nok om bæredygtigt byggeri

Byggebranchen er en af de helt store CO2-syndere, og i takt med de politiske målsætninger om at reducere CO2-udslippet er der i byggebranchen især kommet fokus på energitunge byggematerialer som cement, beton og tegl, som på nogle byggerier kan udskiftes med træ, genbrugsmaterialer og de såkaldte biogene materialer som halm, hør og hamp.

Ifølge Rambøll-analysen er det særligt underviserne, som ufrivilligt blokerer for udviklingen, fordi de ikke har de rette kompetencer til at undervise i bæredygtigt byggeri, og hovedparten af erhvervsskolerne mangler også det rigtige undervisningsmateriale og stiller ikke bæredygtige materialer til rådighed for eleverne.

Eleverne er langt fremme

Men Next i Herlev er gået forrest og har et mål om, at alle håndværkselever fra 2025 skal have bæredygtigt byggeri som en fast del af uddannelsen. 

Tømreruddannelsen er allerede godt i gang, og derefter skal det udbredes til de andre byggefag.

Det fortæller Mads Worm, der er konsulent og tovholder på projektet.

- Mange af vores elever har stor interesse i at bygge mere bæredygtigt og er virkelig langt fremme, for eksempel hvis de har været på højskoleophold og lært en masse om materialer og nye teknikker. Som skole har vi en forpligtelse til at møde de forventninger, de unge kommer med, siger han.

Stort hit

Ikke kun underviserne på Next, men også de tømrermestre, som skal tage imod lærlinge fra skolen, får opkvalificering via AMU-kurser, så de kan bakke op om elevernes udvikling.

I undervisningen i Herlev bliver der arbejdet med træ fra bæredygtigt skovdrift, og knap så bæredygtige materialer som plastik, tjærepap og cementbaserede materialer bliver udskiftet med nye CO2-venlige materialer.

Hos tømrerlærlingen Alparslan Celikkol har undervisningen i bæredygtighed været et stort hit.

- Jeg blev faktisk overrasket over, hvor nemt det er, og hvor flot det kan blive. Det er fedt at vide, at man har viden om de her nye materialer og metoder, hvis man kommer ud til en kunde, som efterspørger det, siger han.