Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Den italienske hovedentreprenør og en række underleverandører på byggeriet af den nye Storstrømsbro har fået bøder for næsten en million kroner for brud på arbejdsmiljøloven.

Flere bygningsarbejdere har i Fagbladet 3F fortalt om "vanvittige arbejdsforhold" og ulykker, der ikke bliver anmeldt.
Hanne Loop/Grafik: David Eilertsen

Opførelsen af Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen, har fra første spadestik i september 2018 været plaget af sager om livsfarligt arbejdsmiljø og brud på arbejdsmiljøloven.

Nu viser en ny opgørelse fra Arbejdstilsynet, at der indtil videre er givet bøder for næsten en million kroner, og fem af sagerne har været så alvorlige, at de er videregivet til politiet.

LÆS OGSÅ: Firma på Storstrømsbroen tiltalt for livsfarligt arbejdsmiljø

Det er det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture, der er hovedentreprenør på det offentlige milliardbyggeri, og Fagbladet 3F har i en række artikler fortalt om bygningsarbejdere, der har været i fare for at falde ned fra ni meter høje stilladser, blive kørt over af store entreprenørmaskiner og få amputeret legemesdele i defekt udstyr på det store byggeri.

Primært italiensk ejede firmaer

Arbejdstilsynet har på lidt under 2,5 år reageret med hele 140 påbud og forbud for alvorlige brud på arbejdsmiljøloven.

I samme periode løber den samlede bødesum op i 955.000 kroner og fordeler sig på 10 byggefirmaer. Det er primært italiensk ejede selskaber, og der er kun to danske firmaer på listen.

Ifølge professor i arbejdsmiljø ved Syddansk Universitet Peter Hasle er det store bødebeløb et klart tegn på, at der er noget fundamentalt galt med arbejdsmiljøet på Storstrømsbroen.

- Det er bemærkelsesværdigt, at der har været problemer med arbejdsmiljøet over så lang tid, og de mange bøder og påbud fra Arbejdstilsynet viser, at man stadig ikke har løst problemerne, siger han.

Skjulte arbejdsulykker

- Når der samtidigt er arbejdsulykker, som ikke anmeldes, så er det helt åbenlyst, at det italienske konsortium ikke har styr på tingene, fortsætter Peter Hasle med henvisning til en nylig redegørelse fra beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S).

LÆS OGSÅ: Ministre indkaldes i samråd om Storstrømsbroen - igen

Under et folketingssamråd i januar om arbejdsforholdene på Storstrømsbroen kunne beskæftigelsesministeren nemlig bekræfte, at der har været syv tilfælde, hvor udenlandske byggeselskaber har skjult ulykker, som deres ansatte har været udsat for.

Forinden var flere bygningsarbejdere stået frem i Fagbladet 3F, hvor de fortalte om ulykker på Storstrømsbro-byggeriet, som ikke var blevet anmeldt, eller som var blevet anmeldt i strid med reglerne.

LÆS OGSÅ: Ansatte står frem: Arbejdsulykker på Storstrømsbroen bliver ikke anmeldt

Tiltalt af politiet

Det er den italienske hovedentreprenør Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) og det portugisiske byggeselskab CNBT, der har fået de største bøder i forbindelse med byggeriet af den nye Storstrømsbro.

SBJV har fået tre administrative bøder på samlet 185.000 kroner, mens CNBT er blevet dømt til at betale 350.000 kroner for fire grove brud på arbejdsmiljøloven.

Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi rejste i januar sidste år tiltale mod CNBT for at have udsat sine ansatte for livsfarlige arbejdsforhold ved at sende dem op på arbejdsplatforme i op til ni meters højde, hvor de risikerede at styrte ned på betonunderlaget.

Arbejdstilsynet, som sendte de fire sager videre til politiet, vurderede, at bygningsarbejderne var i fare for “død, invaliditet eller alvorlige knoglebrud”.

Mange tiltag 

Det er Vejdirektoratet, der er statens bygherre på Storstrømsbroen, og som i 2017 tildelte byggekontrakten på 2,1 milliarder skattekroner til det italienske konsortium SBJV.

I november 2019 måtte bygherren igangsætte et skærpet tilsyn med sikkerheden på Storstrømsbroen efter de mange forbud og påbud fra Arbejdstilsynet.

Vejdirektoratet oplyser over for Fagbladet 3F, at de har iværksat en række konkrete tiltag, herunder bedre uddannelse af byggeformændene, månedlige arbejdsmiljømøder og et styrket samarbejde med Arbejdstilsynet og Søfartsstyrelsen.

Endelig har Vejdirektoratet ansat endnu en konsulent til at føre dagligt tilsyn med SBJV’s arbejdsmiljøkoordinering, så der nu er tre konsulenter til opgaven.

- Vejdirektoratet lægger stor vægt på et trygt og sikkert arbejdsmiljø for alle medarbejdere på projektet, lyder det i et skriftligt svar fra Vejdirektoratet.

Bygherren har ansvaret

Arbejdsmiljøprofessor Peter Hasle er kritisk over for sikkerheden på Storstrømsbroen, men anerkender samtidigt Vejdirektoratets indsats.

- Når hovedentreprenøren ikke selv evner at sørge for nogle rammer, hvor de ansatte er sikre, og arbejdsmiljøloven overholdes, så må bygherren gå op i gear og tage hånd om situationen. Det har Vejdirektoratet gjort, og opgaven består nu i at holde øje med, om det er nødvendigt med yderligere tiltag, siger professor i arbejdsmiljø Peter Hasle.

SBJV: Vores byggeplads er sikker

Selvom opførelsen af den nye Storstrømsbro har afstedkommet stakkevis af påbud fra Arbejdstilsynet og massiv kritik fra både blå og røde politikere, eksperter og de medarbejdere, der har deres gang på byggepladsen, så mener den italienske hovedentreprenør, at byggeriet er en sikker arbejdsplads.

LÆS OGSÅ: Peter og Kim arbejder på Storstrømsbroen: “Det er vanvittige arbejdsforhold”

- Vores byggeplads er mere sikker end andre byggepladser i Danmark, da vi har færre ulykker pr. arbejdstime. Men vi har også en stor byggeplads, og store byggepladser har – alt andet lige – flere påbud og bøder end små byggepladser, udtaler SBJV’s danske pressetalsmand, Christian Lemvigh, i et skriftligt svar.

- Påbud og bøder er udtryk for, at man kan gøre det bedre, og det er også derfor, at vi hver eneste dag arbejder sammen med Arbejdstilsynet, Vejdirektoratet og vores underentreprenører på at mindske risikoen for ulykker, lyder det videre.

Ifølge Vejdirektoratet var der i 2019 11,4 ulykker pr. million arbejdstimer på Storstrømsbroen, mens det i 2020 var steget til 21,2.

Landsgennemsnittet ligger på 23,5.

Til sammenligning var der på det store metrobyggeri i København, Metro Cityringen, en målsætning om, at der højest måtte være 16 ulykker for hver million arbejdstimer.