Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ikea-chauffører kan se frem til at få forbedret deres hidtil kummerlige arbejdsforhold, som tidligere i år blev afsløret i en BBC-dokumentar.

Ikea Transport kan påvirke arbejdsvilkårene inden for transportbranchen positivt, siger Elisabeth Munck, Sustainability Manager for Ikea Transport Global.
FOTO: Arkiv / Polfoto

Ikea kom tidligere i år for alvor i søgelyset efter anklager om elendige forhold for Ikea-chauffører, men nu er der lys forude for de mange lastbilchauffører, der kører med Ikea-varer på EU’s landeveje.

Det Internationale Transportarbejderforbund (ITF) og Ikea indledte nemlig i september et samarbejde, hvor målet er at forbedre arbejdsvilkårene for de mange chauffører i hele Ikeas transportkæde af leverandører og underleverandører. 

Samarbejdet kommer, efter at ITF i flere år har presset på for at få forbedret forholdene. Tidligere i år var der demonstrationer i blandt andet Holland med krav om at stoppe udnyttelsen af østchauffører, og senest afslørede en BBC-dokumentar kummerlige forhold for østeuropæiske lastbilchauffører.

Chaufførerne hyres ifølge BBC af transportfirmaer til at fragte Ikeas produkter til blandt andet Danmark. Men de får så lidt i løn, at de i månedsvis må leve i deres lastbiler under sølle vilkår.

ITF: Et vigtigt skridt

Mødet med Ikea fandt sted i Bruxelles, og Noel Coard, ITF’s chef for indenlandstransport, London, kalder mødet et vigtigt og positivt skridt fremad - næste møde finder sted i november.

- Vores krav og hovedmål, som vi arbejder hen imod, er “lokalt arbejde på lokale betingelser”. Så for eksempel en udenlandsk Ikea-chauffør, der kører i Danmark i en måned, skal have danske løn- og arbejdsforhold, der giver de rettigheder og den beskyttelse, chaufføren har brug for, siger Noel Coard, der ikke er i tvivl om, at Ikea føler sig presset. 

Ikea strammer op

Elisabeth Munck, som er miljøchef i Ikea Transport Global, oplyser, at Ikea Transport 1. september 2017 har indledt et program, der skal indføre minimumsstandarder for transportleverandører og underleverandører. Programmet er startet med en række europæiske landtransportleverandører, der kører varer for Ikea i EU.

-  Ikea-programmet vil blive lanceret hos de øvrige europæiske leverandører, der kører Ikea-produkter i 2018, siger hun og oplyser, at fokusområderne i programmet blandt andet omfatter mindstelønninger, arbejdstider og hviletider og overtrædelse af cabotagereglerne. 

- Selvom de chauffører, der transporterer vores produkter, ikke er ansat hos Ikea Transport, er det meget vigtigt for os, at alle chaufførerne har gode og retfærdige arbejdsvilkår. Det er vores fundament, der gælder for de mere end 600.000 mennesker, som arbejder i Ikeas forsyningskæde over hele verden, slutter hun.