Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Dårlig løn tvinger østeuropæiske chauffører til at bo og spise i deres biler, rapporterer BBC.

Ikea-chauffører lever i deres lastbiler i månedsvis, skriver BBC.
FOTO: Polfoto

Østeuropæiske lastbilchauffører, der fragter Ikea-produkter til blandt andet Danmark, lever i deres lastbiler måned efter måned, rapporterer BBC.

Tv-stationen har talt med flere chauffører, som er ansat af østeuropæiske transportfirmaer, der er hyret af den svenske møbelgigant. De fortæller, hvordan løn- og arbejdsforhold gør, at de må bo, spise og sove i deres lastbiler i månedsvis.

Det skriver DR.dk.

Rumænske Emilian fortæller, hvordan han har levet i fire måneder i sin lastbil. Hans seneste tur gik til Danmark, fortæller han. Ifølge BBC er hans månedsløn i gennemsnit omkring 477 euro - omkring 3.500 danske kroner.

Han er ifølge BBC ansat af et slovakisk underfirma til det norske transportfirma Bring og får løn baseret på, at hans arbejdssted er Slovakiet, selvom han aldrig er der.

Har ikke råd til motel

Ifølge EU-lovgivningen skal chaufførerne have løn efter forholdene i det land, de arbejder i. Chaufførerne skal også holde 45 timers pause væk fra deres biler i løbet af arbejdsugen, men Emilian fortæller til BBC, at han med et udgiftstilskud på 45 euro (335 kroner) om dagen ikke har råd til at sove andre steder end i sin bil.

Hos Ikea Danmark siger kommunikationsansvarlig Tina Lindharth, at man endnu ikke har set det britiske tv-program, men at man tager alle oplysninger om dårlige arbejdsforhold hos underleverandører meget seriøst.

Ikea har i mange år haft et adfærdskodeks, som også underleverandører i transportbranchen skal følge, når det gælder løn- og arbejdsforhold.

- Men vi må også erkende, at der er specielle udfordringer i transportbranchen. Derfor er vi også i gang med at skærpe vores fokus her, siger hun til DR Nyheder.

Ikea: Vi kan ikke ændre det selv

Ikea er i gang med at udarbejde et særligt kodeks for transportområdet, ligesom firmaet også er begyndt at gennemføre interviews med chaufførerne omkring deres arbejdsforhold.

- Men selvom Ikea er en stor virksomhed, er vi en lille spiller på landtransportmarkedet.

Ikea opfordrer til, at politikere og centrale aktører i branchen gør en fælles indsats for at bekæmpe mulighederne for social dumping.

I sidste måned fastslog en domstol i Holland, at et transportfirma, der fragter planter til Ikea-varehuse i Storbritannien og Skandinavien, brød loven ved at ansætte polske og moldaviske chauffører til forhold, der ikke lever op til hollandske vilkår.