Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Usle vilkår for øst-chauffører, unfair konkurrence og pres på løn- og arbejdsvilkår får nu fagforeninger i en stribe lande til at lægge pres på køberne af transport. Ikea har afvist forhandlinger, og det udløser pres på koncernen i denne uge.

FOTO: Polfoto

Store koncerner som Ikea har et medansvar, når Europas rastepladser og motorveje lægger plads og asfalt til løndumping, piratkørsel og usle vilkår for lavtlønnede chauffører fra østeuropæiske lande.

Det mener ITF, det Internationale Transportforbund, og en stribe af verdens fagforeninger på transportområdet. Derfor gøres der forsøg på at lave aftaler med dem, der køber transporterne. Målet er, at Ikea bidrager at sikre lige løn for lige arbejde i hele transportkæden.

Gennem to år har ITF og flere af ITF’s medlemsforbund forsøgt at opnå en aftale med Ikea om krav til underleverandører om bedre vilkår for de chauffører, der kører møbler og andet gods for koncernen. Men Ikea har ikke ønsket at arbejde sammen om løsninger, og det får nu ITF og en række fagforeninger i forskellige lande til at skrue bissen på.

Pres verden over

I denne uge vil fagforeninger i Sverige, Holland, Belgien, Australien og en række andre lande forsøge at komme i dialog med Ikea. Det sker blandt andet ved at fortælle pressen og Ikeas kunder om, hvordan vilkårene ser ud i internationale transporter med lastbil. Det skal øge presset bag kravet om sikring af chaufførerne, så de får rettigheder og løn, der afspejler vilkårene i de lande, de kører i.

Lars Lindgren, der er formand for svensk Transportforbund, pointerer, at de chauffører, der holder Ikea og Ikeas økonomi kørende, har mere travlt med at overleve i hverdagen end med at køre.

- Og Ikea er indirekte ansvarlig, når underleverandører i transportkæden udnytter chauffører. Der er brug for handling til at stoppe misbruget. Helst i form af en reel julegave til chaufførerne. Vi er klar til at tale med Ikea igen for at finde en løsning, siger Lars Lindgren.

Ikea: Gode og fair forhold vigtige

Fagbladet 3F har bedt Ikea om en kommentar, og Corporate kommunikationsmedarbejder Mette Maria Starcke har mailet følgende svar:

Vi mener, det er vores ansvar at sikre, at vores adfærdskodeks bliver overholdt. Vi værdsætter ITF og vil gerne fortsætte dialogen, ligesom vi gerne vil lave fælles stikprøvekontroller med dem. Men vi ønsker ikke at arbejde under en fælles ramme for kontrol.

Selvom de chauffører, som transporterer vores produkter, ikke er ansat af IKEA Transport, er det yderst vigtigt for os, at chaufførerne har gode og fair arbejdsforhold. Gennem IWAY, IKEA’s adfærdskodeks for leverandører, opstiller IKEA Transport klare og strikse regler for vores transportleverandører hvad gælder løn, arbejdsforhold og i forhold til den gældende lovgivning.

IKEA Transport følger ved løbende kontrolprocedurer op på, om retningslinjerne bliver overholdt. Der bliver både foretaget varslede og uvarslede kontroller inden for rammerne af IWAY. Kontrollerne gennemføres af vores egen IKEA kontrolenhed, men også af uafhængige tredjepartskontrollører fra specialiserede kontrolfirmaer.              

3F Transport bakker op

ITF har tidligere indgået internationale aftaler om fair vilkår. Det viser blandt andet en aftale indgået mellem ITF og den danske rederigigant Mærsk i foråret.

Her skrev Mærsk under på, at Mærsk kræver dokumentation for, at der er overenskomstforhold på de over 100 skibe, Mærsk hvert år chartrer til at sejle som underleverandører for Mærsk.

3F Transport bakker op om kravene til Ikea og andre købere af internationalt gods på landevejene. 3F peger på, at der er brug for en bred palet af indsatser. Fra kontrol og bøder for ulovlig piratkørsel over bedre og skarpere EU-regler, der kan hindre misbrug af udenlandske chauffører til forskellige former for ansvar hos dem, der køber transporterne.