Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Folketingets Beskæftigelsesudvalg var i dag i samråd om det farlige arbejdsmiljø på Storstrømsbroen for anden gang. Her bekræftede beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, at en række arbejdsulykker på milliardbyggeriet er blevet holdt skjult.

- Fagbladet 3F's artikler om forholdene på Storstrømsbroen er barsk læsning og dokumentation ude fra virkeligheden. Det er ikke noget, du skal læse højt for din nyfødte, lød det fra Enhedslistens Christian Juhl med henvendelse til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, der lige er blevet far til sit andet barn.
Folketinget

De udenlandske byggeselskaber, der lige nu arbejder på at opføre den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster, har i en række tilfælde skjult ulykker, som deres ansatte har været udsat for.

Helt konkret er der fundet syv arbejdsulykker, som i strid med lovgivningen ikke er anmeldt til myndighederne.

Det oplyste beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) i dag under et samråd om arbejdsforholdene på Storstrømsbroen.

- Der er lavet en opgørelse, som viser, at et antal arbejdsulykker ikke er blevet anmeldt eller er anmeldt for sent. Herunder syv ulykker på byggeriet, som ikke kan findes, fordi de ikke er blevet anmeldt til Arbejdstilsynet. Det er helt og aldeles utilfredsstillende, og jeg har bedt Arbejdstilsynet om at indskærpe over for virksomhederne på Storstrømsbroen, at reglerne på området skal efterleves, sagde Peter Hummelgaard.

LÆS OGSÅ: Ansatte står frem: Arbejdsulykker på Storstrømsbroen bliver ikke anmeldt

Dermed bekræfter beskæftigelsesministeren de oplysninger, som ansatte fra det statslige brobyggeri stod frem med i Fagbladet 3F lige før jul.

Ulykker går under radaren

Her fortalte tre bygningsarbejdere, at deres arbejdsulykker ikke var blevet anmeldt af deres arbejdsgiver, mens en fjerde havde oplevet, at hans italienske arbejdsgiver havde oplyst til myndighederne, at skaden ikke skulle behandles efter arbejdsskadeloven og dermed indberettes til firmaets forsikringsselskab.

Bygningsarbejderne advarede om, at flere arbejdsulykker kunne være gået under radaren på Storstrømsbro-byggeriet, som har haft alvorlige problemer med farligt arbejdsmiljø.

Det blev dog pure afvist af det italienske foretagende Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der har vundet kontrakten på det danske milliardbyggeri.

- Vi indberetter selvsagt alle arbejdsskader efter reglerne, lød afvisningen fra SBJV’s danske pressetalsmand, Christian Lemvigh.

På dagens samråd i Folketingets Beskæftigelsesudvalg viste det sig altså, at det var de ansatte, der havde ret.

140 forbud og påbud

Det var Enhedslistens arbejdsmiljøordfører, Christian Juhl, der havde indkaldt både beskæftigelses- og transportministeren i samråd om situationen på Storstrømsbroen.

Arbejdstilsynet har mere end 140 gange slået ned på overtrædelser af arbejdsmiljøloven og har i mange af sagerne vurderet, at ansatte på brobyggeriet har været i fare for at dø eller miste førligheden.

LÆS OGSÅ: Ministre indkaldes i samråd om Storstrømsbroen - igen

- Der er tale om et livsfarligt arbejdsmiljø, og det er katastrofalt, at vi skal have sådan nogle forhold på et stort offentligt byggeri. Det er menneskers liv og sikkerhed, vi taler om. Ministeren har før sagt, at det er uacceptable forhold, men det er stadig ikke bragt i orden. Nu skal det have konsekvenser, lød det fra Christian Juhl med henvisning til et tidligere samråd – i november 2019 – hvor arbejdsmiljøet på Storstrømsbroen også var på dagsordenen.

Christian Juhl mener, at problemerne med italienske SBJV, der i 2017 vandt udbuddet på Storstrømsbroen ved at være 400 millioner kroner billigere end konkurrenterne, er så alvorlige, at de skal udelukkes fra det statslige byggeri.

“Når EL og Venstre er enige, bør man lytte”

På samrådet deltog også Venstres arbejdsmiljøordfører, Anne Honoré Østergaard.

- Vi er bekymrede for situationen på Storstrømsbroen, og det tyder på, at der er forhold, som slet ikke er i orden. Vi forstår ikke, hvordan det kan lade sig gøre, at arbejdsulykker ikke bliver anmeldt. Hvis både Enhedslisten og Venstre er enige om, at vi står med et problem, så bør man lytte godt efter. Og i Venstre vil vi følge sagen tæt, sagde Anne Honoré Østergaard.

Mens Peter Hummelgaard som beskæftigelsesminister har ansvaret for spørgsmål vedrørende arbejdsmilø, er det transportminister Benny Engelbrecht (S), der har det overordende ansvar for opførelsen af den nye Storstrømsbro.

Har stoppet arbejdet flere gange

Han oplyste i dag, at Vejdirektoratet, der er statens bygherre på projektet, i flere tilfælde har stoppet byggeriet, fordi der er observeret farlige arbejdsforhold.

Vejdirektoratet indførte i 2019, efter artikler i Fagbladet 3F, et skærpet tilsyn med arbejdsmiljøet på Storstrømsbroen.

LÆS OGSÅ: 140 påbud: Nye sager om livsfarligt arbejdsmiljø på Storstrømsbroen

- Vejdirektoratet vil ikke acceptere et farligt arbejdsmiljø, og de har fået mulighed for helt at stoppe arbejdet eller dele af arbejdet på byggeriet, sådan at det ikke er en økonomisk afvejelse fra entreprenørens side, om det kan betale sig. Der er sket standsning af arbejdet én til to gange om måneden, indtil forholdene er blevet bragt i orden, lød det fra transportminister Benny Engelbrecht.