Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Lidt over en tredjedel af den samlede gruppe af pendlere arbejder inden for 3F-fag . Det er de høje boligpriser, der tvinger de ressourcesvage væk fra byen, forklarer forsker.

Hvem der pendler, og hvor langt man pendler hænger i høj grad sammen med uddannelses- og indkomstniveau, siger Ismir Mulalic, der forsker i pendling på DTU.
Henning Bagger / Scanpix

For nogen er den daglige tur til og fra arbejde blot en rask cykeltur væk, mens andre må krydse broer og kommunegrænser for at kunne stemple ind på jobbet. Danskerne pendler mere og mere. Men der er stadig forskel på, hvilke lønmodtagere der pendler mest.

Knap 41 procent af alle pendler, der kører mere end fem kilometer om dagen, har en socioøkonomisk status svarende til grundniveau. Det dækker blandt andet over folk, der arbejder inden for service- og håndværksfagene samt transportbranchen.

Ved sammenligning udgør folk med ledelsesarbejde kun fem procent af den samlede pendlerbestand.

Det viser tal fra Danmarks Statistik, der har opgjort danskernes pendlermønster for 2016.

Ismir Mulalic er lektor på DTU, senior fellow hos Kraks Fond og forsker i transport- og byøkonomi. Han fortæller, at skævvridningen blandt pendlere kan skyldes de stigende boligpriser i byerne.

- Boligpriserne er steget meget de seneste år, og det presser dem med lave uddannelser og lønninger ud af byerne og hen mod yderområderne. Det er efterhånden kun den rigeste andel, der har råd til at bosætte sig i byerne, hvor arbejdspladserne ligger, siger han.

Tid er penge

Ismir Mulalic refererer samtidig til en rapport fra Kraks Fond, der har undersøgt samspillet mellem husstandsindkomsten og pendlingsafstanden.

Heri lyder konklusionen, at husstande der oplever en stigning i indkomsten vil reducere deres pendlingsafstand.

- Hvem der pendler, og hvor langt man pendler hænger i høj grad sammen med uddannelses- og indkomstniveau. De fleste pendlere har generelt lave indkomster, men dem, der pendler længst, har ofte en lang uddannelse. Det skyldes, at akademikere er mere specialiseret og derfor skal pendle længere for at finde et job, der passer til deres kvalifikationer, siger han.

I gennemsnit pendler lønmodtagere med ledelsesarbejde omkring 28 kilometer om dagen, mens folk, der foretager manuelt arbejde, kører knap 21 kilometer til og fra arbejde. 

- Folk med lavere uddannelsesniveau har lettere ved at finde job i lokalområdet. Selvom de udgør den største gruppe, så pendler de ikke lige så langt som højtuddannede, siger Ismir Mulalic.

125 kilometer

Rengøringsassistent Majbritt Haahr Mathiesen er en af de mange 3F’ere, der må tilbagelægge mange kilometer på de jyske motorveje for at nå på job i tide.

Hun kører hver dag fra Rødding til Esbjerg. Det svarer til cirka 112 kilometer om dagen.

- Jeg skal op før klokken fire, hvis jeg skal nå på arbejde i tide. Det er et hårdt program, men jeg bruger tiden i bilen til at koble af, siger den 49-årige 3F’er.

Alligevel er det ikke en mulighed for hende at flytte.

- Min mand bor i Rødding, og mit drømmejob ligger i Esbjerg. Så lige nu er bilen den eneste løsning, fortæller Majbritt Haahr Mathiesen.