Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

SAS vil oprette baser i England og Spanien, så selskabet kan hyre lokale stewardesser og piloter, der skal have langt lavere løn end her i landet. 3F: Politikerne skal sikre lige vilkår i flybranchen for at undgå det rene wild west.

En del af personalet på SAS-fly vil fremover blive britiske piloter og stewardesser.
FOTO: Foto: Polfoto

Frygteligt ærgerligt, men ikke så overraskende. 3F kritiserer SAS’ beslutning om at oprette et datterselskab i Irland og baser i England og Spanien.

- Vi kæmper selvfølgelig for danske arbejdspladser i Danmark. Men vi bliver også nødt til at erkende, at SAS er i en økonomisk meget presset situation, siger Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup.

Billige britiske piloter

Der har i længere tid været forlydender om, at SAS overvejede at oprette baser i andre lande. Og onsdag morgen blev det så officielt i kølvandet på et bestyrelsesmøde i flyselskabet tirsdag.

Når man har en base i for eksempel England, skal man betale de lokale lønninger. Ifølge SAS selv er den gennemsnitlige timeløn i Skandinavien 43 euro, mens den i London kun er 26 euro.

En del af personalet på SAS-fly vil fremover altså blive britiske piloter og stewardesser, som tager det første morgenfly til København, flyver hele dagen og vender hjem til deres bopæl i den britiske hovedstad om aftenen.

Klar til konflikt

Henrik Bay-Clausen retter skytset mod politikerne, som han mener har skabt wild west-tilstande i flybranchen:

- Vi kan se, hvordan de traditionelle netværksselskaber (Lufthansa, Air France, SAS etc., red.), bliver mere og mere pressede af lavprisselskaber som Ryaniar. Det skyldes den manglende regulering af flybranchen, især på EU-niveau, siger Henrik Bay-Clausen.

Han peger på, at flyselskaber i dag “shopper rundt”, så ens flyselskab er indregistreret i et land. Man har base, altså officiel bopæl, i et andet land. Og man er ansat i et helt tredje land. Det giver rig mulighed for flyselskabet til at slippe billigt i skat, bidrag til social sikring med videre.

Henrik Bay-Clausen erklærer sig samtidig klar til at deltage i en international (lovlig) sympatikonflikt, hvis fagforeningerne i Spanien og England ikke kan opnå en fornuftig overenskomst med SAS for de lokalt ansatte stewardesser og piloter.