Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Danske virksomheder skal dokumentere, at de ikke er forbundet med kriminalitet, når de skal bygge for staten. Men italienere, der skal bygge den nye Storstrømsbro for 2,1 milliarder kroner, slipper for baggrundstjek.

Vejdirektoratet, der er bygherre på den nye Storstrømsbro, har ikke taget kontakt til de italienske myndigheder hverken før eller efter de tildelte kontrakten til 2,1 milliarder kroner til italiensk byggekonsortium.
FOTO: David Eilertsen

De tre italienske firmaer, der skal bygge Danmarks tredjestørste bro, slipper for samme store baggrundstjek, som deres danske konkurrenter skal kunne klare.

Det fortæller Vejdirektoratets projektdirektør for Storstrømsbroen, Niels Gottlieb, til Fagbladet 3F.

På trods af en række uheldige sager med italienske entreprenører i Danmark har Vejdirektoratet ikke taget kontakt til de italienske myndigheder, før eller efter de tildelte kontrakten på Storstrømsbroen til tre italienske firmaer.

- Vi har ikke selv kontaktet de italienske myndigheder. Det er svært for os at indhente oplysninger fra andre landes myndigheder, siger Niels Gottlieb.

Andre regler for danske selskaber

Når danske selskaber byder på et projekt som Storstrømsbroen, skal de fremlægge en række dokumenter, der dokumenterer, at de ikke er forbundet med kriminelle forhold.

Det sker via en såkaldt serviceattest, hvor Erhvervsstyrelsen tjekker hos skifteretten, politiet, ATP, Skat og CVR-registret, om der er problemer i firmaet, eller om nogen i ledelsen er dømt for kriminelle forhold i de seneste fire år.

LÆS OGSÅ: Dansk bygherre kræver antikorruptions-papirer fra italienske firmaer

Uden en godkendt serviceattest kan danske firmaer ikke byde på offentlige udbud i Danmark.

Men hvis et italiensk firma byder på en kontrakt i Danmark, er der ingen krav om, at firmaet skal fremvise samme slags dokumenter til den danske bygherre.

Kræver antimafia-godkendelse at bygge i Italien

I Italien har man ellers regler for firmaer, der vil byde på offentlige opgaver, som ligner de danske.

Her skal firmaerne fremlægge et såkaldt antimafia-certifikat med oplysninger fra italienske domstole, politi og skattevæsen og klare et omfattende baggrundstjek af både ledelsen og firmaet.

Kan et italiensk firma ikke fremlægge et gyldigt certifikat, kan de ikke få lov at bygge for det offentlige.

Alligevel har Vejdirektoratet ikke bedt de tre italienske entreprenørfirmaer om at se deres antimafia-certifikat.

- Det har vi ikke bedt om at se, hverken fra firmaerne selv eller de italienske myndigheder, siger projektdirektør Niels Gottlieb.

Opfordrer EU-lande til mafia-tjek

Men der er intet til hinder for, at Vejdirektoratet kan spørge efter antimafia-certifikateter eller anden form for dokumentation.

Det siger Laura Stadum, der er udbudsekspert og advokatfuldmægtig hos HjulmandKaptajn. 

Faktisk opfordrer de italienske myndigheder selv de øvrige EU-lande til, at man beder om antimafia-certifikatet fra landets entreprenører, når de byder på opgaver i udlandet.

- Langt de fleste lande har lagt deres dokumentations-certifikater ind i EU’s database, e-Certis. Her kan man se, hvad de andre EU-lande anser for at tilsvare den danske serviceattest, forklarer Laura Stadum.

Ekspert: Alle mistanker skal undersøges

I en række uheldige sager på Aarhus Letbane, Metro Cityringen i København og DONG’s olieraffinaderi i Fredericia har italienske entreprenører stået i spidsen for kritisable byggeprojekter.

Så sent som i fredags blev det italienske firma Solesi idømt en bod på 14 millioner kroner for omfattende løndumping af 130 byggearbejdere i Fredericia.

Den slags sager bør få en offentlig tilbudsgiver til at forholde sig kritisk, mener Ole Helby Petersen, der er professor på Roskilde Universitet og ekspert i offentlige udbud.

- Vi må som skatteydere kunne forvente, at en offentlig myndighed får et indblik i, hvilken type virksomheder vi tildeler offentlige kontrakter til. Der kan være grund til at være ekstra opmærksom, hvis vinderne er firmaer fra lande, hvor vi har kendskab til tidligere problemer med skat, moms, lønudbetaling eller organiseret kriminalitet, siger professoren.

Og det handler om at være ude i god tid. Når først kontrakten er underskrevet, hænger den offentlige myndighed typisk på det vindende firma, indtil opgaven er fuldført.

- Det er ikke bare lige sådan at komme ud af en kontrakt. Derfor er det i samfundets interesse, at de offentlige myndigheder kigger på, om de firmaer, der vinder kontrakterne, er seriøse og har orden i deres forhold, siger Ole Helby Petersen.

Vejdirektoratet er trygge

Hos Vejdirektoratet mener projektdirektør Niels Gottlieb, at de har handlet korrekt.

Han fremhæver, at reglerne er overholdt, og at Vejdirektoratet er gået længere i sit dokumentationskrav end normalt ved at bede om en særlig underskrevet erklæring fra de tre italienske entreprenører, som de også har fået.

- Jeg er tryg ved det, og det er en juridisk holdbar måde at gøre det på. Det er strafbart at skrive under på noget, der er usandt, siger han.

Kontrakten på Storstrømsbroen skal efter planen underskrives den 19. december.

Den nye bro skal stå helt færdig i 2023.