Gå til hovedindhold
De tre italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, skal nu levere ekstra dokumentation på, at de ikke har forbindelse til korruption, hvidvaskning af penge, bestikkelse eller andre kriminelle forhold. Det er et krav fra bygherren Vejdirektoratet.
FOTO: Vejdirektoratet

Italiensk konsortium har ikke afleveret påkrævede dokumenter om hvidvaskning, bestikkelse og skattesvig til Vejdirektoratet.

På trods af en række skandalesager i de senere år, hvor offentlige bygherrer har slået sig på italienske entreprenører, er det tre italienske selskaber, der har fået den lukrative opgave at bygge den nye Storstrømsbro for 2,1 milliarder kroner.

Den endelige kontrakt er ikke skrevet under endnu, og nu kræver Vejdirektoratet en antikorruptions-erklæring fra de italienske selskaber, før det sker.

Det fremgår af en aktindsigt, som Fagbladet 3F har fået i Vejdirektoratet.

13. november i år skrev Vejdirektoratet til repræsentanten for det italienske konsortium, der skal bygge Storstrømsbroen, og bad om dokumentation for de oplysninger, der normalt fremgår af en dansk serviceattest.

En serviceattest er et dokument, hvor Erhvervsstyrelsen indhenter oplysninger på et firma fra domstolene, politiet, Skat og ATP, så firmaet kan dokumentere, at de har orden i tingene.

Vejdirektoratet fik tilsendt dokumenter fra de tre italienske firmaer inden for tidsfristen, men her manglede den påkrævede dokumentation vedrørende kriminelle forhold.

- Vi har fået nogle oplysninger fra konsortiet. Men vi har skrevet til dem, at vi ikke mener, det er dækkende. Vi mangler blandt andet at få vished for, at der ikke er afsagt endelig dom over virksomheden, at de ikke har deltaget i kriminalitet eller har haft noget med bestikkelse og hvidvaskning af penge at gøre, siger Vejdirektoratets projektchef for Storstrømsbroen, Niels Gottlieb.

Kan udelukkes for kriminelle forhold

Det er i udbudsloven og EU’s udbudsdirektiv, at reglerne for offentlige udbud findes.

Her er oplistet en række såkaldte obligatoriske udelukkelsesgrunde, som med det samme udelukker et firma fra at få tildelt en kontrakt.

Det gælder blandt andet deltagelse i en kriminel organisation, bestikkelse, svig og hvidvaskning af penge.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at det her en rigtig stor kontrakt, og derfor går vi måske lidt mere med livrem og seler, end vi plejer at gøre. Det ville ikke være sjovt for os at skrive kontrakt med et firma, som er omfattet af forhold af den karakter, siger projektchef Niels Gottlieb.

- Derfor har vi fået udarbejdet en attest, hvor vi beder de tre italienske firmaer om at skrive under på, at de også har de forhold i orden, fortæller han.

Vejdirektoratet har ikke tidligere brugt sådan en attest. Det er blevet udarbejdet til lejligheden med hjælp fra Kammeradvokaten, oplyser Niels Gottlieb.

De italienske firmaers frist for at aflevere den nye antikorruptions-attest er senest 7. december 2017.

Dårlige erfaringer med italienske entreprenører

Professor ved Center for Arbejdsmarkedsforskning Henning Jørgensen mener, at sagen bør vække bekymring.

- Jeg stiller mig undrende over for, hvorfor man fra dansk side laver en hjælpekonstruktion til de italienske firmaer, som jo er forpligtede til at levere de oplysninger i første omgang. 

- Vi har erfaringer med italienske firmaer, der kommer herop, som ikke bare laver social dumping, men som også kan have en blakket fortid med bånd til korruption og andre kriminelle forhold. Derfor er det vigtigt, at de italienske firmaer af egen drift kan erklære, at de er fri for den slags, siger han.

Samme bekymring lufter sekretariatsleder for BAT-kartellet, Gunde Odgaard. 

- Det er kun godt, at Vejdirektoratet interesserer sig for det her. Men det er mærkeligt, at de ikke beder om de her informationer, inden man tildeler opgaven, i stedet for at komme bagefter og gøre kontrakten betinget af det.

Gunde Odgaard mener, at den nye virkelighed, hvor firmaer fra hele Europa byder på danske opgaver, stiller skærpede krav til offentlige bygherrer som Vejdirektoratet.

Lever op til reglerne

Professor ved juridisk institut på CBS Ruth Nielsen er forfatter til bogen Udbud af offentlige kontrakter.

Hun vurderer, at en attest, som de italienske entreprenører selv udfylder, kan leve fuldt op til reglerne for offentlige udbud.

- Den entreprenør, der får kontrakten, skal leve op til reglerne i EU-direktivet og dokumentere, at de ikke har noget at gøre med sorte penge, hvidvaskning eller andet kriminelt.

- Når Kammeradvokaten har lavet en attest og vurderet, at det er tilstrækkeligt til at opfylde EU-direktivet, så er der juridisk ikke noget at komme efter, siger Ruth Nielsen.

Ingen særregler for italienere

Selvom der er lavet en ny attest til det italienske Storstrøms-konsortium, har Vejdirektoratet ifølge projektchef Niels Gottlieb ikke taget ekstra forholdregler, fordi det er italienske selskaber.

- Det handler om, at det er et firma fra udlandet, som vi ikke kender. Vi ville have gjort det samme, hvis det var et firma fra Spanien eller Belgien.

- Men vi ved, at der er ekstra opmærksomhed på projektet, fordi det er italienske firmaer. Derfor vil vi selvfølgelig også selv være sikre på, at vi har tingene helt i orden, siger han.

- Når vi har skrevet kontrakt, så bliver tingene sværere, hvis der ikke er orden i tingene, siger han

Fagbladet 3F har været i kontakt med flere repræsentanter for det italienske konsortium, som består af de tre entreprenørselskaber Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit. 

Itinera er den største entreprenør i projektet blandt de tre og er ansvarlig for kontakten med den danske bygherre Vejdirektoratet. Herfra lyder svaret i en mail:

- Vi vil gerne gøre det klart, at resten af processen vil blive færdiggjort inden deadline den 7. december 2017.

- Det er almen international praksis - både i Italien og i alle andre dele af verden, hvor vi arbejder - at klienter efterspørger yderligere dokumentation fra os, der opfylder love og regler i deres hjemland, skriver Giovanni Frante, kommunikationsdirektør for Itinera.

Vejdirektoratet har selv lavet denne video af projektet med at bygge den nye Storstrømsbro:

 

TEMAERSe alle