Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Kendte restauranter i Tivoli har lockoutet deres medarbejdere efter forhandlinger om ny overenskomst. Ifølge arbejdsmarkedsekspert er der tre mulige udfald for konflikten.

Når Tivoli i dag åbner, er det uden ansatte 3F-medlemmer på to af havens restauranter. De er fra onsdag blevet lockoutet.
Arkiv/Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Fredag den 31. marts lukker Tivoli i København sine store låger op og åbner for glade forårsdage med forlystelser, koncerter og shows.

Bliver man sulten af de mange rutschebaneture og vil fortsætte det gode humør på en af de mange restauranter på pladsen, så skal man dog styre udenom restauranterne Brdr. Price og A Hereford Beefstouw, hvis man vil serviceres af overenskomstdækket personale.

Restauratørerne valgte nemlig at lockoute deres medarbejdere med 3F-medlemskab onsdag. 

- Da Tivoli lukkede til nytår, var alle restauranterne overenskomstdækket. Når Tivoli åbner for sæsonen, er der nu to restauranter, der ikke er overenskomstdækket. Det er en bekymrende udvikling, siger John Ekebjærg-Jakobsen, formand for 3F København.

Forskellige udfald

Hvad der sker, efter en arbejdsgiver tyer til en lockout, er unik for enhver konflikt, men der er nogle typiske udfald. Det forklarer Laust Høgedahl, arbejdsmarkedsforsker og lektor ved Aalborg Universitet.

- Det ene udfald er, at man kommer helt ud af overenskomsten. Det vil sige, at 3F accepterer og opsiger den. Det andet er, at den lokale 3F-afdeling og arbejdsgiveren sætter sig tilbage ved forhandlingsbordet og får forhandlet en ny overenskomst.

Der er dog også mulighed for, at 3F varsler en hovedkonflikt og strejker, hvorefter de kan anvende en såkaldt sympatikonflikt.

Usandsynligt med en sympatikonflikt

En sympatikonflikt vil være, når andre faggrupper stopper deres arbejde for virksomhederne. Det kan for eksempel være chaufførerne, der leverer varer til restauranterne, eller rengøringsmedarbejderne, der sørger for, at alt er præsentabelt. Og det vil øjensynligt påvirke Tivoli som helhed.

- Med lockouten har arbejdsgiver sat sig uden for den danske model. Og uden for den danske model har vi reelt kun én ting at gøre, og det er en sympatikonflikt, men det ønsker vi ikke at udsætte tivoli for. Det vil vi prøve at ungå, siger John Ekebjærg-Jakobsen. 

Arbejdsmarkedsekspert Laust Høgedahl anser chancen for sympatikonflikt for at være meget lille.

Der er dog flere fortilfælde med sympatikonflikt i restaurationsbranchen. Da Jensens Bøfhus opsagde sin overenskomst med 3F i 2020 førte det til sympatikonflikt, der stadig står på. Der bliver blandt andet ikke leveret øl og vand fra Carlsberg til restauranten. 

Ikke isoleret til Tivoli

Formand for 3F København John Ekebjærg-Jakobsen ærger sig over, at uenighederne om en ny overenskomst karambolerer med Tivolis åbning.

- I Tivoli skal restauranterne ellers ikke konkurrere med ikke-overenskomstdækkede restauranter, siger John Ekebjærg-Jakobsen.

LÆS OGSÅ: Konflikt spreder sig: Michelin- og kendisrestauranter sender 3F'ere hjem

Men ifølge Katia Østergaard, der er talsmand og forhandler på vegne af restauranterne, giver det ikke mening, at se på restauranterne i Tivoli isoleret set.

- Der er tale om to landsdækkende kæder med virksomheder i hele Danmark. Der kan derfor ikke ses så isoleret på dem i Tivoli.

- Hver dag er kæderne i konkurrence med et restaurantmarked, hvor 90% af restauranterne ikke er omfattet af en overenskomst, herunder i det område, hvor Tivoli er beliggende. Den ene af de omhandlende restauranter i Tivoli deler faktisk murstensvæg med en restaurant, som ikke har overenskomst – og tag et kig ned igennem Vesterbrogade, herunder rundt om hjørnet af Tivoli, så er svaret det samme, siger Katia Østergaard.

For resturanterne er det ikke kun konkurrencesituationen, der er på spil, men også specifikke lønforhold.

- Når det er sagt handler det ikke alene om den overordnede konkurrencesituation, men også om en omlægning af et lønsystem, som i virksomhedernes optik ikke giver mening, idet ufaglærte og faglærte tjenere skal have samme løn – ovenikøbet skal en ufaglært tjener have en højere mindsteløn end en faglært kok og en faglært receptionist. Det er ikke fair, og en af hovedknasterne mellem parterne, siger Katia Østergaard.

John Ekebjærg-Jakobsen, formand for 3F København, håber, at tvisten kan løses med en lokal aftale for de to restauranter i Tivoli.

- Det kan godt være, at de har opsagt overenskomsten med hovedforbundet, men vi synes, at de så skulle lave en virksomhedsoverenskomst med 3F København på de to restauranter i Tivoli. Og på samme måde en opfordring til lokale løsninger landet over, siger siger John Ekebjærg-Jakobsen.

Tivoli er ikke vendt tilbage på Fagbladet 3F’s henvende inden for deadline.