Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Madleveringstjenester er blevet så populære, at såkaldte digitale spøgelseskøkkener vinder frem i Danmark. Nu investerer tre sværvægtere i det.

Søren Fritzen (tv.) er tidligere partner og chef for McKinsey. Her sammen med sin medinvestor i Hubb og tidligere McKinsey-partner Jørgen Rugholm Jensen.
Sofia Busk/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Tre helt tunge erhvervsfolk er gået ind i et nyt forsøg på at udvikle flere såkaldte spøgelseskøkkener i Danmark. Dermed er kampen om at investere i fremtidens restaurationsbranche for alvor skudt i gang i Danmark.

Der er tale om Lars Thylander, en af Danmarks mest erfarne ejendomsinvestorer, og to tidligere topchefer og partnere i det prestigefyldte konsulenthus McKinsey Søren Fritzen og Jørgen Rugholm Jensen. Sidstnævnte er for nyligt blevet udpeget som administrerende direktør i statens genopretningsfond.

Fremover kan den lækre burger, du bestiller på Wolt eller Hungry, meget vel komme fra deres spøgelseskøkken Hubb, hvor der efter planen til efteråret skal laves takeaway fra adskillige madkoncepter under samme tag. Maden bliver udviklet af Michelin-kokke, men udelukkende leveret til kundernes dør af madbude fra de førnævnte platforme.

De tre erhvervsfolk er passive investorer, og de overlader driften af projektet til de to unge iværksættere 21-årige Alexander Chalmer og 23-årige Peter Milla. Førstnævnte har deltaget i DR1-programmet Løvens Hule. Her afviste han et flot tilbud fra erhvervskvinden Mia Wagner i sit firma Mealticket, der bragte frokost ud til gymnasieelever i spisepausen.

Men på grund af gymnasieskolernes nedlukning begyndte de to venner sidste år at arbejde på et nyt projekt med hjemmelevering, som de fik lokket Lars Thylander, Søren Fritzen og Jørgen Rugholm Jensen med på.

En branche i rivende udvikling

De mange nye spøgelseskøkkener skal ses som et led i leveringstjenesternes voksende popularitet under corona-pandemien. For når det alligevel kun er Wolt-bude, der kommer i restauranten, kan der spares mange penge på husleje og tjenere. Samtidig vil de digitale restauranter sikre sig data på kunderne og deres madvaner, hvilket vil blive ekstremt værdifuldt i fremtiden, slår flere eksperter fast.

I Kina, Indien og USA er de digitale køkkener skudt op med en rasende fart de seneste år. I Kina bliver over halvdelen af den mad, som bliver bestilt gennem leveringsplatformene, lavet fra spøgelseskøkkener, viser en kinesisk undersøgelse. Derfor er potentialet enormt, vurderer stifterne af Hubb.

- Vi ser alle et kæmpe potentiale i at forbedre hjemmelevering for forbrugerne. Vi synes, at markedet er enormt interessant – det er i rivende udvikling med masser af plads til forbedring, skriver Alexander Chalmer til Fagbladet 3F i en sms.

Fagbladet 3F har tidligere beskrevet det første kendte spøgelseskøkken i Danmark, “Curb”, som ligger i et nedlukket hotelkøkken på Vesterbro. Herfra sælger de mad gennem flere forskellige digitale koncepter, der udelukkende kan bestilles og leveres gennem Wolts app.

Det er samme model, som Hubb kommer til at benytte sig af, når de er på plads. På deres hjemmeside, som stadig er under udvikling, kan man læse om koncepterne Ravello, Hens & Chicks og Ravass. Kunderne kan vælge at få levering gennem Wolt eller Hungry fra et køkken i Nordvest eller Vesterbro. Men alt dette er fortsat kun på tegnebrættet, slår folkene bag fast.

Vil have ordentlige arbejdsvilkår

Spøgelseskøkkener har fået et dårligt ry, fordi der har været eksempler på meget små og mørke køkkener langs motorveje uden vinduer eller frisk luft, hvor kokke arbejder under dårlige løn- og arbejdsvilkår. Det samme gør sig gældende for de madbude, som ofte arbejder som selvstændige uden sikkerhed for at få indkomst.

Sådan skal det ikke være hos Hubb, forklarer Alexander Chalmer.

- Arbejdsvilkårene i vores køkkener kommer vi også til at have enormt meget fokus på – vi vil meget gerne arbejde sammen med dygtige og glade mennesker i vores køkkener, og det forudsætter selvfølgelig, at vi kan være gode arbejdsgivere, lyder det fra den unge direktør.

Hos 3F mener Bo Christensen, forhandlingssekretær i 3F Privat Service, Hotel og Restauration, ikke, at spøgelseskøkkener er et problem, så længe arbejdet foregår på overenskomstmæssige vilkår:

- Hvis reglerne overholdes, og der indgås overenskomst for kokkene, er der i sig selv ikke noget i vejen for, at vi ser flere spøgelseskøkkener i Danmark. Det bliver i sidste ende forbrugerne, der afgør, om de vil spise på restaurant eller få leveret mad hjemme fra et spøgelseskøkken.

Lars Thylander, som er bestyrelsesformand i Thylander Gruppen, kalder projektet ‘en lille startup’ og forklarer, at han bedst kan lide den engelske betegnelse “cloud kitchen”, der hentyder til, at køkkenet ligger i internettets ‘sky’. Desuden er det navnet på den omstridte Uber-stifter Travis Kalanicks firma, Cloudkitchens, som lige nu fører an i spøgelseskøkkenindustrien og opkøber nedlagte restauranter og varehuse over hele USA.

De to andre investorer i Hubb, Søren Fritzen og Jørgen Rugholm Jensen, har det ikke været muligt for Fagbladet 3F at få en kommentar fra.