Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det er et helt nyt fænomen i Danmark, der har åbnet op på Vesterbro i København. Curb laver mad under ni forskellige takeaway-koncepter og bringes kun ud gennem Wolt. "Ghost kitchens" eller spøgelseskøkkener kan blive en trussel for almindelige restauranter.

Wolt-bude står i kø for at hente mad hos Curb - Danmarks første kendte spøgelseskøkken.
Joachim Rode

Bag en lille, solid dør med farverige klistermærker bliver der lavet takeaway under ni forskellige restaurant-navne. 

Wolt-bude på scootere, i biler og på cykler venter utålmodigt ved indgangen til det lukkede hotel. Selvom der ingen gæster er på hotellet, bliver der langet burgere, pizzaer og indiske retter over disken i massevis – men kun til de lyseblå madbude fra Wolt. 

For restauranterne, der har hjemme i hotellets industrikøkken på Colbjørnsensgade på Vesterbro i København, findes kun på Wolts app.

Her har det svenske firma Curb nemlig åbnet Danmarks første rigtige spøgelseskøkken i starten af februar.

(Video: Rasmus Mørck Lange og Mats Magnussen)

Og hvad er så det? tænker du sikkert. Et spøgelseskøkken – eller et “ghost kitchen,” som fænomenet kaldes i USA og England – er et køkken, der udelukkende betjener kunderne med takeaway gennem leveringsplatforme som Wolt. Tjenere og udgifter til en dyr husleje kan derfor spares væk.

Og Curb er en enorm succes, fortæller køkkenchef Natthida Phuangmalai, da Fagbladet 3F besøger stedet. 

- På en travl dag har vi over 200 ordrer, lyder det fra køkkenchefen. 

I 2018 var spøgelseskøkken-industrien på globalt plan over fire milliarder kroner værd, vurderer analysebeureauet Goldstein Research. Corona-krisen har sat ekstra skub i udviklingen, og ifølge Euromonitor kan branchen nå en værdi i milliard-klassen i 2030.

Ni “restauranter” i et hotelkøkken

Fem kokke bemander hver sin madstation i køkkenet. Spøgelseskøkkenet sælger sig selv som ni restauranter i én. Du kan både købe burgere fra “Smash”, mexicansk mad fra “El Burro” og koreanske kyllingevinger fra “Bah-gawk”. 

Men i virkeligheden foregår det hele under samme tag og bliver lavet af de samme kokke. På den måde kan alle i familien få lige præcis den slags mad, de ønsker.

Alle kokkene er enige om, at det er underligt, at der ikke er nogen gæster, men de er glade for at arbejde hos Curb. 

- Wolt-budene er vores eneste gæster, så dem er vi ekstra søde imod, siger køkkenchef Natthida Phuangmalai. 

Curb søger lige nu også en køkkenchef til et køkken i Århus, fremgår det af et jobopslag på nettet. 

En skillevej for restauranterne

Du tænker måske, at det med ingen gæster og kun takeaway-levering lyder som enhver restaurant under corona-krisen, hvor gæsterne eller madbudene kun må hente maden.

Men Danmarks første spøgelseskøkken fortæller noget om fremtiden for restaurationsbranchen. 

Den bliver i stigende grad digital, og vi vil se langt flere spøgelseskøkkener, vurderer teknologiekspert Claus Skytte. Han er foredragsholder og forfatter til en række bøger om digitaliseringen. 

- Folk er fløjtende ligeglade med, om maden kommer fra en restaurant. De køber drømmen om, at det er ægte mexicansk mad, siger Claus Skytte.

Han mener, restauranterne står ved en skillevej, hvor de skal beslutte sig for, om de vil fokusere på rent takeaway eller den fulde restaurantoplevelse. 

- Det her er et kraftigt vink med en vognstang. Enten skal du være et spøgelseskøkken, eller også skal du være en klassisk restaurant, for det midt imellem, tror jeg ikke, vil klare sig, siger han.

Horesta: Frygter unfair konkurrence

Når spøgelseskøkkener lader Wolt stå for hele leveringskæden, vil de formentligt også få en bedre placering på Wolts platform, hvilket kan skabe ‘unfair konkurrence’. Det mener medlemschef Nadeem Wasi fra restauranternes brancheforening Horesta.

- Restauranter, der også satser på takeaway, kan få det svært, fordi spøgelseskøkkener kan lave maden hurtigere og billigere på grund af stordriftsfordele. Budene skal heller ikke vente lige så længe, og derfor kan platformene vælge at prioritere deres bestillinger, hvilket kan betyde unfair konkurrenceforhold, siger Nadeem Wasi.

Men almindelige restauranter skal nok klare sig, så snart gæsterne kan komme tilbage, mener han.

- Længslen efter restaurantbesøg med hyggelig stemning, professionel servering, lækker mad og rødvin i selskab med andre er større end nogensinde før, siger Nadeem Wasi.

3F: Arbejdet skal udføres på overenskomstmæssige vilkår

Bo Christensen, forhandlingssekretær i 3F Privat Service, Hotel og Restauration, understreger, at arbejdet i spøgelseskøkkener skal foregå på overenskomstmæssige vilkår. 3F har i forvejen en hovedoverenskomst med Diner Transportable, som ikke adskiller sig fra spøgelseskøkkener, påpeger han. 

- Hvis reglerne overholdes, og der indgås overenskomst for kokkene, er der i sig selv ikke noget i vejen for, at vi ser flere spøgelseskøkkener i Danmark. Det bliver i sidste ende forbrugerne, der afgør, om de vil spise i restauranter, der ikke selv laver maden eller få leveret mad hjemme fra et spøgelseskøkken, siger han.

Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar fra Curbs stiftere, men de har ikke ønsket at medvirke.

“Vi er et nyt selskab og har fuldt fokus på at etablere virksomheden”, lyder det i et mailsvar.