Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Statsadvokaten anker ikke byretsdommen i Padborg-sagen, hvor Kurt Beier Transport A/S og fire tiltalte chefer blev frifundet for anklagen om økonomisk udnyttelse af 30 asiatiske chauffører. Virksomheden og dens direktør blev idømt bøder for ulovligt at huse chaufførerne i en slumlejr.

Omkring 200 udenlandske lastbilchauffører har været indkvarteret ulovligt i slumlejren i Padborg.
Privat

Landsretten får ikke mulighed for at tage stilling til, om 30 filippinske og srilankanske lastbilchauffører er blevet groft økonomisk udnyttet af den store jyske transportvirksomhed Kurt Beier Transport A/S.

For Statsadvokaten i Viborg har besluttet ikke at anke den såkaldte Padborg-sag til landsretten. Det oplyser statsadvokaten onsdag eftermiddag.

Dermed ligger sagens dom fra Retten i Sønderborg fast. Her blev Kurt Beier Transport A/S, direktør Karsten Beier og bestyrelsesformand Gitte Beier samt to personer fra ledelsen af virksomheden frifundet for åger og brud på udlændingeloven. Men samtidig blev Kurt Beier Transport A/S og firmaets direktør, Karsten Beier, idømt bøder på i alt 125.000 kroner for at bryde lovgivningen, i forbindelse med at de asiatiske chauffører blev indkvarteret i en slumlejr i Padborg.

Der er ikke rimelig udsigt til, at landsretten vil komme frem til et andet resultat i sagen, vurderer Statsadvokaten i Viborg.

- Chaufførerne blev rekrutteret til og ansat i et selskab i Polen. Ved bevisvurderingen har Retten i Sønderborg ikke fundet tilstrækkelige holdepunkter for, at ansættelsen det polske selskab var uden realitet, og at chaufførerne dermed skulle betragtes som ansat i danske Kurt Beier Transport A/S med den følge, at et væsentligt misforhold vedrørende løn- og arbejdsvilkår, det vil sige åger, skulle bedømmes efter danske og ikke polske forhold. Det er min vurdering, at der ikke er rimelig udsigt til, at landsretten vil komme til et andet bevisresultat, og derfor anker vi ikke dommen, siger statsadvokat Jakob Berger Nielsen fra Statsadvokaten i Viborg.

Umiddelbart efter domsafsigelsen 25. august i Retten i Sønderborg oplyste forsvarsadvokaterne for de tiltale, at de alle accepterede byrettens dom.  

Her kan du se Fagbladet 3F’s mini-dokumentar om sagen – “Motorvejens slaver”.

Dropper sigtelse for menneskehandel

Fagbladet 3F afslørede 29. oktober 2018, at filippinske og srilankanske chauffører tjente ned til omkring 15 kroner i timeløn og boede i containere eller lastbiler i en slumlejr på en erhvervsgrund i Padborg.

Fagbladet 3F beskrev dengang, at de asiatiske chauffører havde fået arbejdstilladelse i Beier-koncernens datterselskab i Polen, og at de med denne polske arbejdstilladelse frit kunne tage videre til andre lande i EU – som Danmark – og arbejde helt lovligt.

Morgenen efter afsløringen rykkede politiet, skattevæsenet, Aabenraa Kommune og brandmyndighederne ind i lejren i forbindelse med en uanmeldt aktion. Politiet tog de 26 chauffører, der på det tidspunkt var til stede i lejren, med på stationen til afhøring. Og derefter begyndte politiet at efterforske, om chaufførerne havde været udsat for menneskehandel til tvangsarbejde ifølge bestemmelserne i straffeloven.

En uges tid senere konkluderede Center mod Menneskehandel, at de 26 chauffører var ofre for menneskehandel til tvangsarbejde i Danmark.  

I juli 2020 droppede anklagemyndigheden – der fører straffesager på vegne af det danske samfund – dog sigtelsen for overtrædelse af straffelovens paragraf om menneskehandel.

I stedet besluttede anklagemyndigheden at tiltale Kurt Beier Transport A/S og de fire personer for at have udsat 30 chauffører for grov åger, hvilket kan betegnes som grov økonomisk udnyttelse. For forsætligt brud på udlændingeloven ved at beskæftige de asiatiske lastbilchaufførere, uden at de havde en dansk opholds- og arbejdstilladelse.

Desuden rejste anklagemyndigheden tiltale for, at chaufførerne ulovligt var blevet indkvarteret i slumlejren. Slumlejren har huset flere end 200 udenlandske chauffører.  

Se billederne af lejren bag pigtråden: Sådan boede op mod 200 udenlandske chauffører i en dansk slumlejr

Krav om tre års ubetinget fængsel samt millionbøde

De filippinske og srilankanske chauffører tjente knap 7.900 kroner om måneden i løn inklusive feriepenge. Men de burde have haft omkring 35.000 kroner om måneden efter dansk lønniveau for lastbilchauffører, har anklagemyndigheden fremført under sagen.

Anklagemyndigheden har vurderet, at de tiltalte har fået en økonomisk vinding på lidt mere end 4,1 millioner kroner i sparede omkostninger, mens chaufførerne led et tilsvarende tab. Anklagemyndigheden har forlangt, at gevinsten blev konfiskeret.

Sagens anklager, Mads Bjerg Olesen fra Syd- og Sønderjyllands Politi, har under retssagen krævet, at de tiltalte blev idømt en straf på omkring tre års ubetinget fængsel samt en samlet bøde på 5,5 millioner kroner.

Forsvarsadvokaterne for Kurt Beier Transport A/S og de fire tiltalte har under hele sagen forlangt, at deres klienter blev frifundet for alle tre anklagepunkter.

Sagens kerne

Hovedspørgsmålet i sagen har været, hvorvidt de asiatiske chauffører har arbejdet for det polske datterselskab HBT Internationale Transporte, som det fremgår af deres ansættelseskontrakter. Eller om de i virkeligheden har arbejdet for den danske virksomhed Kurt Beier Transport A/S, fordi det polske datterselskab har været en konstruktion uden reelt indhold.

Domsmandsretten ved Retten i Sønderborg vurderede, at de asiatiske chaufførers ansættelse i det polske selskab har været reel. Vurderingen førte til, at de tiltalte blev frifundet for anklagen om grov økonomisk udnyttelse af chaufførerne samt for anklagen om, at de skulle have beskæftiget dem ulovligt i Danmark.

Domsmandsretten lagde også vægt på, at chaufførerne havde ansættelseskontrakter, der var godkendt af de polske myndigheder. Dommeren skriver i dommen, at retten – på baggrund af den gennemsnitlige chaufførløn i Polen – ikke finder det bevist, at Beier-chaufførernes aftaleforhold i væsentlig grad afviger fra polske forhold.  

Læs også: Forstå sagen om slumlejren og de filippinske chauffører

Bøder for slumlejr

Til gengæld blev både Kurt Beier Transport A/S og selskabets direktør og medejer, Karsten Beier, dømt for slumlejren. Bygningerne på erhvervsadressen i Padborg var opført uden byggetilladelse, og der var ingen tilladelse til at tage lejren i brug. Desuden blev brandværnsforskrifter overtrådt.

Byretten afgjorde, at der både blev handlet forsætligt og “groft uagtsomt”.

Kurt Beier Transport A/S blev idømt en bøde på 100.000 kroner, mens direktør Karsten Beier blev idømt en personlig bøde på 25.000 kroner.

Fagbladet 3F har onsdag eftermiddag forgæves forsøgt at få kommentarer fra direktøren for Kurt Beier Transport A/S, Karsten Beier.

Efter domsafsigelsen sagde forsvarsadvokaten for Kurt Beier Transport A/S og Karsten Beier, Anders Nemeth, at dommen var forventelig, og at Karsten Beier var tilfreds og glad for dommen.

Læs også: Forsvarsadvokat: Sag mod Kurt Beier skulle aldrig være rejst