Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Platforme, der tilbyder tjenester som rengøring og børnepasning, skal aflevere informationer til skattevæsenet. Et stort skridt i den rigtige retning, siger 3F.

Platformsøkonomi er kommet for at blive. Det er globalt, og det breder sig over landegrænser, siger Tina Møller Madsen, gruppeformand for Privat Service, Hotel og Restauration i 3F.

Hidtil har det været hemmeligt for Skat, hvad personer tjener på eksempelvis at udføre rengøring ved bestilling gennem en app på telefonen. Det bliver det ikke længere.

Skat har fået lov at kræve information fra fem såkaldte tjenesteplatforme.

En tjenesteplatform kan være en app på telefonen eller en hjemmeside, hvor man logger ind for at bestille og sælge eksempelvis rengøring eller børnepasning for et beløb.

Hidtil har Skat ikke haft lov til at indkræve oplysninger af platformene, men det laver en kendelse om på.

Tilladelsen kommer fra Skatterådet, der dog ikke oplyser, hvilke fem udbydere kendelsen dækker over.

At Skat nu kan få oplyst, hvem der tjener penge på at udbyde deres arbejdskraft gennem apps, er et stort skridt i den rigtige retning, udtrykker formand for Privat Service, Hotel & Restauration i 3F, Tina Møller Madsen, til Fagbladet 3F.

- Manglende indberetning og indbetaling af skat må ikke blive et konkurrenceparameter i den nye platformsøkonomi, siger hun og efterlyser en mere “holdbar løsning”.

- Vi skal have regler, der gør, at alle digitale platforme har pligt til automatisk at indberette oplysninger om, hvem der arbejder for dem, og hvad de tjener, uddyber Tina Møller Madsen.

Hilfr: Platformsøkonomi skal ikke være det vilde vesten

Det er Nicolai Søndergård Kjær, en af stifterne bag rengøringsplatformen Hilfr, enig i. Her vil man gerne sort arbejde i branchen til livs og har længe efterlyst en digital løsning fra Skat, så Hilfr automatisk kan dele oplysninger om brugernes lønudbetalinger. 

- Jeg tror det skal ses som et signal fra Skat om, at platformsøkonomi ikke er det vilde vesten. Det her ligner stadig en manuel løsning, men jeg tror det er første skridt mod at lave en mere permanent model, siger Nicolai Søndergård Kjær til Fagbladet 3F.

LÆS MERE: 3F og Hilfr: Vi skal forme platformsøkonomien

Informationer om 10.000 personer

Oplysningerne, som Skat nu får adgang til, stammer udelukkende fra 2017. Skat får oplysninger om, hvem der har tjent hvor meget gennem de forskellige tjenesteplatforme. Det anslås at dreje sig om informationer på 10.000 personer.

- Vi vil jo helst, at borgerne selv indberetter deres indtægter - det er nemmest for alle. Med de nye oplysninger får vi mulighed for at kontrollere de personer, der ikke får det gjort, siger Søren Buus, underdirektør i Skat til Ritzau.

Derudover skal platformene oplyse, hvilket gebyr de har trukket på hvert salg, samt hvor mange gange en bruger har modtaget penge.

Personerne identificeres ved cpr- og eventuelt cvr-nummer.

LÆS MERE: Regeringen vil lukke app-firmaers skattehul

I Skats pressemeddelelse fremhæves børnepasning, rengøring og “en ekstra hånd i haven” som ydelser, der nu skal kontrolleres.

En rapport udarbejdet af Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier (FaOS) i september sidste år anslår, at omkring 40.000 personer har tjent penge på en arbejdsplatform.