Gå til hovedindhold
TEMA
Metro
TEMA
Metro

På fire år har udenlandske firmaer på Metro Cityringen snydt for over 51 millioner kroner i skat. Voldsomt høje tal, siger skatteekspert, der mener, at det tyder på organiseret svindel.

Skandalerne har stået i kø igennem det meste af Metro Cityringens byggeperiode.
Arkiv / Ida Marie Odgaard / Ritzau/Scanpix

Skandalerne har stået i kø igennem det meste af Metro Cityringens byggeperiode, som har været ramt af forsinkelser, fordyrelser, utallige arbejdsulykker og omfattende løndumping af de ansatte.

Nu viser det sig, at flere hundrede selskaber på metroen også har snydt den danske stat for millioner af skattekroner.

Det fremgår af en aktindsigt, som Fagbladet 3F har søgt hos Skattestyrelsen.

I en fireårig periode har Skattestyrelsen kørt en særlig indsats mod skattesvindel på Metro Cityringen, blandt andet for at “hindre sort arbejde”.

Her har Skattestyrelsen afsløret skattesvindel for 51 millioner kroner blandt metroens selskaber. Eller hvad der svarer til en million kroner om måneden.

- Det er voldsomt høje tal, der viser, at der for alvor ikke har været orden på skatten hos metroens firmaer, forklarer skatteekspert Torben Bagge.

- For mig afslører det, at firmaerne reelt har forsøgt at svindle med reglerne og dermed skatten.

Skandalebyggeri

At de udenlandske selskaber på metroen har haft svært ved at overholde reglerne, er velbelyst.

6 ud af de 10 største sager om organiseret lønsnyd og social dumping i danmarkshistorien er foregået under byggeriet af Metro Cityringen.

Netop snyd med skatten har for mange af metroens byggeselskaber været en måde at få omkostningerne ned. 

LÆS OGSÅ: Metrofirma afsløret i ulovlig skattesnyd

Blandt andre er betonfirmaerne CIPA og Cinterex begge blevet taget i skattesvindel undervejs i byggeprocessen.

De to firmaer står samlet bag lønsvindel af deres ansatte for 38 millioner kroner.

 

 

 

Skattesnyd spreder sig til andre byggerier

Ifølge Palle Bisgaard, næstformand i 3F Byggegruppen, er skattesvindlen et tydeligt tegn på, at danskerne betaler regningen, når der snydes på store byggerier som Metro Cityringen. 

- Tallene her er jo ufatteligt høje, men problemets omfang er langt større endnu. Vi ser desværre, at denne adfærd er blevet kopieret på mange andre byggerier, efter at det opstod på Metro Cityringen, især blandt italienske selskaber, fortæller han.

LÆS OGSÅ: Snydt for millioner: Systematisk underbetaling på rigmands prestigebyggeri

Palle Bisgaard fortæller, at mange italienske selskaber har en ordning, hvor de ansatte får deres løn udbetalt i Italien for at slippe for dansk beskatning.

I stedet for at betale skat for sine ansatte i Danmark, giver firmaerne de ansatte sorte penge i hånden eller overfører pengene til en udenlandsk konto - uden om de danske skattemyndigheders søgelys.

- Så virksomheden tjener penge på social dumping og manglende skattebetaling, mens de ansatte tjener mere, fordi de betaler italiensk skat.

- Det er en udvikling, der kan true hele den danske samfundsmodel, vi har bygget op, hvis vi gerne vil slippe for de værste tendenser, vi ser andre steder med korruption og svindel, siger han.

Metrobygger: Ikke vores bord

Det er det italienske konsortium Copenhagen Metro Team (CMT), der har hovedentreprisen på at bygge Metro Cityringen.

Dermed er det også CMT, der har hyret de mange udenlandske firmaer, som arbejder på Metro Cityringen.

Alligevel afviser vicedirektør for CMT, Sigurd Nissen-Petersen, at de skulle have et særligt ansvar for at uddanne og opfordre deres underentreprenører til at overholde dansk lovgivning.

- Vi har en klar forventning om, at alle virksomheder på dette projekt svarer den skat, de skal. Hvis det ikke er tilfældet, så er det en sag for myndighederne, og vi er trygge ved, at de går ind i sagen og sørger for, at der bliver rettet op på tingene, siger han.

LÆS OGSÅ: Åbner på søndag: Ny metro har kostet 100 mio. kr. i social dumping

Hos Metroselskabet, der er den offentlige bygherre på Metro Cityringen, fortæller direktør Louise Høst, at man løbende har givet skatterådgivning til de firmaer, der havde svært ved at finde hoved og hale i danske regler.

- Men det siger sig selv, at alle aktører på vores projekter skal overholde loven og svare den skat, de skal. Hvis der udestår problemer med manglende skattebetalinger, er det en sag for skattemyndighederne at få dette løst, siger hun.

Mangler stadig Sydhavnsmetro

Søndag åbner Metro Cityringen for passagerer. Ni måneder forsinket, flere milliarder dyrere end forventet og med flere stationer, som endnu ikke er helt færdigbygget.

Men dermed er metrobyggeriet i København ikke ovre. 

Netop nu bygger det tysk-franske konsortium fra Hochtief og Vinci på næste etape af den københavnske undergrundsbane til Sydhavnen.

Et projekt til over 9 milliarder kroner. 

Sydhavnsmetroen forventes at stå færdig i 2024.