Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Hvis pilotstrejken bliver en realitet, vil SAS kompensere passagerer, som får aflyst deres fly. Fagbladet 3F giver dig her en hurtig guide til, hvordan det foregår.

SAS-piloterne har varslet strejke, som kan starte samtidig med skolesommerferien. Billedet er fra den seneste pilotstrejke i 2019.
Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix/Arkiv

SAS har nu besluttet, at de vil kompensere passagerer, som får aflyst deres fly, hvis piloterne går i strejke fra 29. juni.

Og hvordan kommer det rent praktisk til at foregå?

Den letteste løsning er, at SAS bare af egen drift betaler pengene tilbage.

- Det glæder mig, at SAS denne gang gerne vil refundere billetter. Jeg håber, at de vil udbetale det automatisk og ikke bare efter anmodning. For jeg går ud fra, at de har mailadresser og betalingskortoplysninger på de fleste af de berørte, siger Vagn Jelsøe, chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk.

Hvis det ikke kommer til at ske, skal man gå ind her på SAS hjemmeside og udfylde denne formular.

Hvis SAS ikke vil refundere billetten, kan man klage til Trafikstyrelsen. Det sker via borger.dk

Der findes også en række private firmaer, som hjælper flypassagerer med at klage, men det kan hurtigt blive dyrt.

- Det er gratis og ikke særlig indviklet at klage til Trafikstyrelsen, så det vil jeg anbefale, at man gør, siger Vagn Jelsøe.

Hvad har jeg ret til?

Som flypassager kan du vælge mellem tre muligheder:

- Refusion af hele billetprisen. Er aflysningen opstået ved en tilsluttet forbindelse, har du også krav på en returflyvning til første afgangssted, så snart det er muligt.

- Omlægning af rejsen til det endelige rejsemål, så snart det kan lade sig gøre. Flyselskabet skal betale for turen med et andet flyselskab, hvis selskabet ikke selv kan tilbyde den første ledige afgang.

- Omlægning af rejsen til en senere dato efter eget valg, hvis der er ledige pladser.

Ikke det samme som jordskælv

At SAS overhovedet vil refundere flybilletter ved lønstrejke er nyt i forhold til den seneste pilotstrejke i 2019.

Her argumenterede flyselskabet med, at der var tale om en “særlig omstændighed” i lighed med tornadoer, askeskyer og jordskælv, som ikke giver ret til kompensation.

Men efter at SAS i 2021 tabte en sag om dette ved EU-Domstolen, har flyselskabet nu ændret holdning.