Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Flyselskaber slipper ikke for at betale erstatninger til passagerer, der får aflyst deres fly, når personalet strejker på grund arbejdskonflikt. Det har EU-Domstolen afgjort. Dommen går imod tidligere vurdering fra domstolens egne generaladvokater.

Der var ikke tale om en usædvanlig omstændighed, da SAS måtte aflyse 4.000 fly som følge af pilotstrejke. Det har EU-Domstolen netop afgjort.
Arkiv/Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Hvis piloter, kabinepersonale, bagageportører eller andre ansatte i en lufthavn går i strejke på grund af en konflikt om overenskomster, slipper flyselskaber ikke automatisk for at betale erstatning til passagerne.

Hvis fly er aflyst eller forsinkelsen tilstrækkelig lang, skal de til lommerne. Flyselskabet kan ikke slippe afsted med at sige, at der er tale om en “udsædvanlig omstændighed”, som det for eksempel er tilfældet ved jordskælv, askeskyer, tornadoer eller andre udefrakommende omstændigheder, som flyselskaberne ikke kan kontrollere.

Det har EU-Domstolen afgjort i en principel dom.

Dommen bunder i en forespørgsel fra en svensk domstol. Den drejer sig om en sag, hvor SAS i foråret 2019 aflyste en lang række fly, fordi piloterne strejkede. Da en svensk passager søgte om kompensation for sit aflyste fly, mente SAS ikke, at de havde pligt til at betale. Flyselskabet henviste til, at strejken var en “usædvanlig omstændighed”.

Den vurdering var EU-generaladvokat Priit Pikamäe enig i. I sidste uge indstillede han derfor til EU-Domstolen, at flyselskaber ikke er forpligtet til at betale kompensation ved strejker, der er organiseret af fagforeningen.

Domstol omstøder indstilling

Det sker sjældent, at EU-Domstolen går imod generaladvokatens indstilling, men det er altså tilfældet her.

I afgørelsen fra 23. marts 2021 skriver EU-Domstolen:

- En strejke organiseret af en fagforening for et luftfartsselskabs personale med henblik på blandt andet at opnå lønforhøjelser er ikke omfattet af begrebet »usædvanlig omstændighed«, der kan frigøre luftfartsselskabet fra dets forpligtelse til at betale kompensation for aflysning eller lang forsinkelse af de pågældende flyafgange

Da strejken blandt SAS-piloterne i 2019 var organiseret af fagforeningen, betragtes det ikke som en “usædvanlig omstændighed”. Dermed har alle 380.000 passagerer, der kom i klemme under strejken, ret til kompensation.

Kan koste SAS 870 millioner kroner

Afgørelsen glæder Forbrugerrådet Tænk:

- Vi havde ikke gættet på, at det ville falde ud sådan her. Men for os er det glædeligt, at EU prioriterer forbrugerbeskyttelsen, siger Vibeke Myrtue Jensen, der er politisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk.

- Ud fra et forbrugersynspunkt er man ikke herre over, at man ikke kommer afsted, og derfor er det godt, at dommen skaber klarhed over, at passagererne ved denne slags strejker som udgangspunkt er berettet til kompensation, siger hun.

Hvis alle passagererne søger kompensation, kan det ifølge SAS løbe op i en regning på 117 millioner euro. Det svarer til 870 millioner danske kroner.